Gå til innhold
Arkivverket

[#77526] Erik Christoffersen Holtet u/ Haneborg? f.1701 Aurskog , Akershus

Gjest Helen Johanne Berget
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med foreldrene til Erik Christoffersen Holtet f.1701 g.m.Maren Gudmundsdtr. Toreid f.1708Faren er nok Christoffer (Moen)? u/Fossum?På forhånd takk! Vennlig hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Glende

Hei,Har sjekket bygdeboka for Aurskog og Blaker, men den viser ingen av foreldrene. Har sjekket alle plasser med Moen i navnet. På Fossum er det riktignok flere Erik og Kristoffer, men ingen match. Nærmeste er Erik Kristoffersen født 1713, død før 1742.Om Erik og Maren på Holtet under Haneborg søndre: Erik Christoffersen Moen 1701 - 5/2-1755 g. 1729 med Mari Gudmundsdtr Toreid 1708-1784. Hennes far brukt Haneborg søndre en periode. Ved Eriks død hadde de ikke vært lenge på Holtet og alle barna var ute av rede eller døde, med unntak av yngste datter.Barn: 1. Barbara 1729, 2. Malene 1731, 3. Steffen 1734, 4. Inger 1740, 5. Mette 1744, 6. Gudmund 1747, 7. Pernille 1751.Det står noe mer om barna, hvis det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andreas! Takk for din tilbakemelding.Jeg har interesse av mer informasjon.Steffen var min 3 tippoldefar. Han var gift med Kari Tostensdtr.f.1744 d.04.08.1816 i Aurskog. Hennes opprindelse finner jeg ikke De hadde en sønn Anders f. 1784 som ble gift på Mærli. .Steffen og Karis ekteskap finner jeg heller ikke. Jeg har vært innom Hareton og Herrefaldet ,men uten resultat. Det var en Christoffer Gundersen Lakshaug f.1600 gift Randi Deres sønn Hans Christoffersen f.1635 som bodde på Hareton. Vennlig hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Glende

Hei,Legger ved ett bilde som viser det som står om Holtet.Jeg har sjekket litt på Lokshaug, Hareton og Harefallet uten å finne noen Erik. Det er noen Christoffer, og det nærmeste jeg kommer av aktuelle er Christoffer Torsteinsen Lokshaug d. 1709 g.m Kersti Paulsdtr Subjar 1660 - 9/5-1742. Disse er oppgitt med 2 barn: Christoffer 1687 og Inger 1699. Ifhld til alder kan man spekulere i om at Erik kan være ett tredje barn?Har også sett på Vestmo, en annen plass under Haneborg søndre, og som også kan passe med Eriks oppgitte etternavn Moen. Første bruker her er Christen Christoffersen Vestmo 1716-1800, som kan være bror av Erik. Christens sønnesønn Gulbrand blir gift med Eriks oldebarn Anne, jfr bildet.

bilete9137.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anders.Dette gav meg flere muligheter.Til opplysning er Halvor Steffensen ( Steffen,s barn utefor ekteskep. Anders var født i ekteskap med Kari Tostensdtr.Jeg skal se under Vestmo ! Christen Christoffersen,s far heter Christoffer hviss jeg ikke husker feil. Dette har jeg på mine aner.Takk nok en gang for dine Innspill. Vennlig hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Litt tillegg til det som står i bygdeboka når det gjelder barna. Steffen og Mette f. Holtet, de andre er i følge kirkeboka f. på Moen. Da er det enten Moen av Mellom Haneborg eller Moen av Haugrim. Malenes dåp er ikke innført i kirkeboka. Ei Malene Eriksd. konf. 1751 Haugrim. Ei Pernille f. 1737, d. 1748. Hun mangler i bygdeboka. Har ikke funnet konfirmasjonen til Barbara f. 1729 og Pernille f. 1751. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Finn.Det er nok Holte u/ Mellom Haneborg tror jeg.Faddrene til Steffens sønn Anders. var Jon Haneborg og Halvor Haneborg. Gulbrand Tronget , Kari Nygaard. Jeg har fjernlånt gardshistori fra Aurskog Høland for å se om jeg finner ut hvem foreldre til Erik Christoffersen Fossum. Vennlig hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.