Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#77572] Tydehjelp, vielse 1765, Vester Vedtsed, Jylland

Recommended Posts

Gjest Carl Müller

Vielse nr 2 i utklippet fra Vester Vedsted kirkebok ved Ribe i 1765 er ikke helt greitt å tolke, i allefall ikke for meg. Jeg ser at 27. september vies Niels Møller til Sophie Kiirstine Höhne i Wedsted. Presten som vier heter Boysen(?) Men hva med resten? Er takknemlig hvis noen kan hjelpe.

bilete9142.jpg

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Carl!Dette var svært vanskeleg å tyde, men eg gjer eit forsøk, så kan kanskje andre supplere:D. 27 Sept: fredagen hafde velærverdige og vellerde Mand Hr. Niels Møller Sognepræst til Høyrup Meenighed og Jomfrue Sophie Kiistine Høhne[?] i W[...] .. Trolovelse og blef sammen viede af [...]færdige Guds[?] Mand[?] Hr. Boysen i [....]

Gjest Carl Müller

Mange takk, Berit. Det ser ut til å passe, nå når jeg vet fasiten. Det er et artig poeng at Andreas Jacobsen Boysens sønn Jacob i sitt ekteskap nr 2 var gift med Niels Møller/Müllers datter Anne Cathrine. Samme Jacob fikk forøvrig i allefall 13 barn med sine to ektefeller. Niels Müller er en av mine 3.tippoldefedre. Han døde som prest i Ringkøbing i 1783.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.