Gå til innhold
Arkivverket

[#77594] Hvor ble det av Eilert Carolius Andreassen, f. 1864 i Gildeskål, Nordland?

Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Haugros

Jeg leter etter vielsen til Maren Annas sønn, Isak Konrad, men finner i stedet vielsen til hans enke Mariana Isaksson. Isak døde tydeligvis en gang før 1925 for da gifter enken Mariana Isaksson, f. Løfgren, f. 26/11-77 seg med Fredrik Dahl, f. 7/8-1870. Vielse 22/11-1925. Sveriges Dødbok 1947-2006Dahl f. Lövgren, MarianaÅ församlingen skrivenDöd 15/1 1962.Kyrkobokförd i Nederluleå, Nederluleå kn (Norrbottens län, Norrbotten).Född 26/11 1877 i Råneå (Norrbottens län, Norrbotten).Änka (15/7 1930). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007: Nederluleå, Luleå kn (Norrbottens län, Norrbotten)Födelseförsamling i källan: Råneå (Norrbottens län)Källor: DB, FS / DOR 62 Bare hyggelig å hjelpe, når jeg nå engang har skaffet meg et abbonnent hos SVAR, må jeg jo bruke det ......Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Takk nok en gang Randi, - alle opplysninger fra Sverige er spesielt verdsatt, for jeg er ikke bevandret med hvor jeg finner opplysninger derfra uten å måtte betale for dem.Mens opplysningene strømmer inn er jeg opptatt med å føre inn dataene i min database, men jeg stusser på en ting: Maren Annas mann ble i Folkräkningen 1890 navngitt som Isak Fredriksson (ref. Vibekes lenke, innlegg 13, samt ditt innlegg 15). Men i senere referanser av deg er han navngitt som Isak Larsson (innlegg 18 - Folkräkning 1900, innlegg 19 - dødsfall 1860-1939, innlegg 21 - Fösamlingsböcker). Hvordan finnes ut om dette er en feilskrift av etternavnet for den samme personen, eller om det dreier seg om 2 ulike personer?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg har funnet dåpen til Isak Larsson (Fredriksson). Forklaringen på ev. feilskrift kan ligge her:1838 Mars 8 12. Isac: Föräldrar Lars Fredric Jönsson i Ersnäs och hans hustru Anna Brita Olofsdotter, 30 - 35 år. Fadrar: Bondesonen Jacob Olofsson och hustru Greta Lena Olofsdotter. Drängen Lars Petter Ersson och pigan Greta Magdalena Tjernqvist, alla i Ersnäs.Tallene 8 og 12 foran Isac tror jeg er fødsels- og dåpsdato: født 8. mars og døpt 12. mars. Isac far het Lars Fredric, det kan være årsaken til at han er skrevet som Fredriksson et sted og Larsson et annet sted. Jeg husker ikke i hvilken kilde Fredriksson var overstrøket og erstattet med Larsson. Skal se om jeg kan finne det, det tar litt tid å lete seg fram i disse kildene. I Husförhörslängden for 1832-1842, Nederluleå, Ersnäs:Lars Fredr Jönss. 1799- 2/10, gift år 1826,H. Ana Brita Olsdr. f. 1806-21/8S. Lars Petter 1828- 14/9 Olof Johan 1829-12/11 Lisa Stina 1832-22/8 Brita Catharina 1835- 22/8 Isac 1838-8/3 Jacob 1840-30/9 Så Isac er født 8. mars, ikke 3. som jeg har skrevet i et tidligere innlegg. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk nok en gang Randi. Her kom det jo enda flere opplysninger om personer i Maren Annas svenske familie-tilhørighet. Du har sikkert rett i at Isacs etternavn har blitt til to ved en sammenblanding av farens to fornavn, slikt skjer jo også i norske kilder. Enda en gang tusen takk!Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.