Gå til innhold
Arkivverket

[#77635] Lars-Jacob Krogh død

Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(21:) Denne 'historien' om at navnet 'Fundin' skulle skrive seg fra at barnet var blitt funnet ('funden'/'fundin') synes jeg er i overkant fantasifullt. Jeg finner det lite sannsynlig at noen (selv den gang) ville finne på å tillegge noen, og enda mindre at noen selv ville benytte, et slikt tilnavn ? Det høres snarere ut ut til å kunne være en feillesing/-skriving/-høring av et 'ordentlig' navn, som 'van Thien' eller lignende ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Korporal og gårdbruker Niels Christensen ('Fundin') (c1658-1733) (hittebarn ?, sønn av 'høytstående svenske' ?) kjøpte i 1703 gården(e) Nedre/Øvre Krog (Krok), Søndre Høland, Akershus, gift 1) c1688 i Trøgstad m. Goro Jonsdatter (død Jan 1690), gift 2) 24 Aug 1690 i Trøgstad m. Inger Christensdatter Trandem fra Rømskog (død 1736), gift 3) ?? 18 Jun 1693 m. Anna Andersdatter Morstad, leiermål i 1694 m. Ragnhild Larsdatter Kiersæg.1691: Bosatt på Dal, Trøgstad.1691: Døper datteren Lene.31 Jan 1693: Døper sønnen Claus Friedrich, moren bos. på Enger.21 Mai 1693: Døper sønnen Christian, moren bosatt på Morstad.(4 Feb 1694: Døper datteren Martha, moren bosatt på Enger. Neppe 'vår' Niels).4 Mar 1694: Døper sønnen Johannes, moren bosatt på S. Enger.18 Apr 1696: Kjøper andel av Sæther søndre sammen med kona Inger.15 Jan 1699: Døper datter Birthe (Skifte på Sandum, Løken, N. Romerike 19 Nov 1742).Barn: Johanna (med Goro), Lene, Klaus (begge med Inger), Christian, Marte, Johannes, Berte, Morten (noe usikker mor), Niels (u.e., m. Ranghild).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(21:) På DISTreff finner jeg Christine Olsdatter Krog f. 1756 (dvs. Anne Marie's mor, g.m. Christian Olsen Kopperud f.1753) sine foreldre angitt som Randi Knutsdatter Krog f.1729 og Ole Andersen Grav f.1715.Niels Christensen 'Fundin' sin eldste sønn Klaus Fredrik Nielsen Krog (1693-1751) ble g. (ca.1727 ?) med Goro Reiersdatter Jellebøl f.1704.Jeg ser ikke hvordan det kan være noen slektsforbindelse her mellom Anne Marie Christiansdatter Kopperud (f.1784) fra Høland og Klaus Fredrik Nielsen Krog.Hvordan skal denne angivelige forbindelsen være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christen Krogh

Hei Per.Bra med litt realitetsorientering i teoriene om Niels Christensen.Jeg vet ikke om noen som har kunnet påvise forbindelsen fra Anne Marie Christiansdtr Kopperud (1784) og Claus Fredrik Nielsen (1693). Den nærmeste relasjonen jeg har sett er at Kristine Johannesdatter Krog (1735), datter? til Claus Fredrik Nielsens bror Johannes Nielsen Krog (1694), er fadder til Christian Olsen Kopperud (1753). Ikke akkurat bekreftet slektskap, selv om det nok er en indikasjon på nær omgang mellom familiene fra nabogårdene Kopperud/Krog. Interessant nok har historien vært seiglivet i Krogh- familien fra rundt midten av 1800-tallet./Christen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.