Gå til innhold
Arkivverket

[#77729] Telemark fylke, Eidanger, Ministerialbok nr. 6 (1764-1814)

Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

HeiI filmrullen med kirkeboken for Eidanger (Mini 1764 – 1814) (som også inneholder Siljan) er det noen steder støre mørke flekker som dekker teksten. Dette gjelder gravlagte fra ca 1780 til ca 1802. Det samme finner man i den skannede kirkeboken på digitalarkivet. Der er vel filmen, som i sin tid ble laget av mormonerne, skannet. Under et besøk på statsarkivet på Kongsberg samman med Ivar Kokkersvold sjekket vi orginalen. Der er ikke disse flekkene noe problem! Det er ikke blekkflekker slik jeg trodde men svake fuktflekker som har blitt sterkt mørke i skanningen.Jeg har en hjemmeside ( http://home.online.no/~el-helg/ ) der en finner svskrift av kirkebøkene for Eidanger og Siljan fra 1712 til 1814. Der er dette nå rettet.Vi har også fotografert side 70 i samme bok som mangler på digitalarkivet. Dette gjelder døpte. (På filmrulen er halvdelen uleselig mens den andre halvdelen er grei, mens orginalen er helt grei på begge halvdelene.) Dette er også nå tatt med i avskriften på siden minKanskje dette bør skannes på nytt?mvh Jørn Olsen Skien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dette var et godt forslag til omskanning fra original, som jeg noterer og tar vare på. Riksarkivet kommer ikke til å bestille inn denne kirkeboka for omskanning, men det er på trappene at statsarkivene selv skal få digitaliseringsutstyr - kanskje til høsten. De skal da i utgangspunktet skanne sider som mangler på mikrofilmene, men kan naturligvis også reskanne sider av den typen som du her peker på - dog så langt de har ressurser til det, naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.