Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#77731] Hjelp til oppslag i bygdebok for Meldal, Sør-Trøndelag, Anders Bech

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I kirkeboken for Meldal finner jeg et ektepar ved navn Anders og Guru Bech. De får sønnen Peder i 1766, og døtrene Guri i 1769 og Mali i 1772. Finnes det noen gård i området som kalles Bech/k. Og i så fall er det nevnt et ektepar der som kan passe med Anders og Guru rundt 1770? Mvh. Rune Thorstensen

Gjest Guri Dragseth Brekke

Finner ingen gård med navn Bech i Meldal. I Rennebu, nabokommunen er det flere Bakk-gårder. Kirkebøkene var tidligere felles for disse to kommunene. I veldagte link finner du mye oppl. om gårder og skifter i Orkdal, Meldal og Rennebu. http://astavne.net/Rennebu/index.htmmvh Guri

Gjest Rune Thorstensen

Ja, jeg har funnet opplysningene i kirkebøkene. Og ut fra 1801 tellingen vil jeg tro det må være Bak/Bakk gårdene det er snakk om. Da ligger altså disse gårdene i Rennebu og ikke Meldal?Mvh. Rune Thorstensen

Gjest Inger Bjørnaas

Denne familien bodde på Nerbakken på Voll og er omtalt i Rennebu bygdebok, bind 1, s. 363 (Mali f. 1772 er imidlertid uteglemt der).Anders Klemetsen Gunnes, f. 1730, d. 1795. gift 1765 med Guru Pedersdt. Bakk f. 1740 (se side 360 i samme bind), d. 1819.Barn:1) Peder f. 1766, d. 1835, gift 1800 med Randi Torgersdt. Rise. Tok over gården.2a) Guru f. 17692b) Mali f. 17723) Klemet. f. 1776 (oppgitt å være død 3 uker gammel, men har ikke funnet ham i kirkeboka). Finner en Clemet Andersen Bach konfirmert i Rennebu i 1794 (pos. 18).4) Mali f. 1777, d. 1828, ugift (står at hun døde på Innset, men finner henne som død i Rennebu).5) Knut f. 1779Beste hilsen Inger

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for hjelpen. Det var nok dessverre ikke dem jeg var på jakt etter. Peder Andersen/Andreassen var skreddermester i Trondheim og brukte navnet Nørbeck. Der var også en Andreas Nørbeck som ble født i Trondheim av foreldrene Andreas Nilsen og Guri Olsdtr. Dette var et lite halmstrå i håp om å knytte Andreas pg Peder sammen.Mvh. Rune Thorstensen

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.