Gå til innhold
Arkivverket

[#77842] Johan Christian Thode

Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Etter å ha vært på ferie noen dager har en person i Anabytarforum funnet ut at Johan Christian Thode ble født i Tribdheim i Norrige,, som det står skrevet i husforhørslengden fra Asarums fs. ifrå årene 1813-1824. Søket fremkommer i Genline, GID 1486.93.57800, bild 387 av 564. Scholemäst. Joh. Christ. Thode boende i No. 93 i Jeppshoka i Asarums fs. Død i 1818.Det står at han ble født i 1738 og jeg tyder det til 26.7.1738. Fødselsdatoen er trolig innført feil? I militættullene fremkommer han som født i ca. 1741 ved å regne alder mot dateringa av rullene. Ved dødsfallet i 1818 passer det med at at han ble født i 1738.Jeg har søkt litt i kirkebøkene i Trondheim, men fant ingen som var føt i juli 1738, som kunne passe med hans navn. Jeg fant imidlertid 'Johan' under No. 97 født den 22. oktober i 1737 i Trondheim Domkirke. Far: Hans Ulrich Burchart(Buchhard) Konstituert Byfogd i Trondheim og mor Elisabeth Thode(1709-1780) Blant faddere var også Christen Thode, som mest sannsynlig var en onkel. Elisabeth Thode ble gift tre ganger og siste gang i 1749 med en Hønne, slik at sønnen Johan etterhvert fikk flere personer å forholde seg til. Det kan jo være en forklaring at han tok navnet Johan Christian Thode etter sin mors side etter at hans far døde tidlig? I en navneliset i Google har jeg sett at hans navn har blitt skrevet som Johan Hansen Buchard, men det er ikke forsket noe videre på han.Elisabeth Thodes foreldre var Hans Jacob Thode og Helchie Hansdatter Middeltorp.Jeg håper noen har synspunkter omkring dette og innlegget til Arnstein under (16) berører ætten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Hans Petter (26); Hans Jacob Thode du nevner, vil han kunne være identisk med Hans Jacobsen Thode, skipper bosatt i Bergen?Denne nevnes som skipper på 'Jomfru Ide' (132 1/2 lester) med avreise fra Bergen mot Portugal henholdsvis 28.01.1704, 15.01.1705, 05.09.1707, og 19.10.1713 i Bergen Magistrat Attestbøker. En Wenche Jacobsdatter Dischington (skifte 17.08.1701 i Bergen) hadde en sønn Jacob Jacobsen Thode nevnt i skiftet, en datter Trine Jacobsdatter gift med Lauritz Mortensen, og 2 fraværende sønner Hans Jacobsen Thode og Job Jacobsen Thode. Sistnevnte trolig identisk med den Job Thode(?) som fikk borgerskap til Bergen 22.06.1696, 'fød til Friedrichshaven udi Skielland'. Denne igjen trolig identisk med Job Jacobsen Dischington som en periode var Amtmann på Lolland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Kan jeg få lov å legge inn et problem i parantes - i tilfelle noen skulle vært borti navnet - ikke for å avlede debatten:En Helene Thode Jensdatter kom til oppfostring i Meløy før 1811 (konfirmert det året). Hun burde altså være født ca. 1792-1795. Det kom beviselig flere unger fra Bergens-kanten til oppfostring der - det var jo god kontakt mellem disse steder. Noen som tilfeldigvis har noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Hans Petter Engh

Jeg har søkt flere ganger etter han i Trondheim og Bergen, men uten resultat. Det er frustrerende da opplysningene i husforhørslengden i Asarum er så tydelige.Jeg har på nytt søkt i militærrullene ifra Sverige og har funnet ut at han vervet seg for 6 år i Kongens artilleriregemente i Malmø den 6. juni 1775 og han ble tildelt No. 67. Det lbe opplyst at han hadde tjent i et annet regemente i 18 måneder før han vervet seg. Finnes i Svar Generalmønsterrullen No. 1315, bild 20.Han ble soldat No. 67 kun frem til juli samme år, da han ble corporal No. 43 i samme Compagnie under Capitain og Riddaren Kvasser. I troppen til Christian Thode tjente også soldaten, senere grenaderen No. 47 Eric Norman født i Norge, luthersk tro, født i ca. 1750. Han hadde 2 år og 10 måneders tjenestetid bak seg pr. juli 1777. I Corporal Thodes tropp varierte antallet mellom 15 og 18 personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Hans Petter Engh

Jeg vedlegger en kopi av fødsellboken for Christian Jacob Thode, født 26.7.1738 i Åryd fs. i Blekinge len.Kan det være mulig å finne hans fars fødsel?

bilete10195.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.