Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#77875] Einar Pedersen Fredrikstad/Eidanger /Skien. Sporløst forsvunnet

Recommended Posts

Gjest Harald Linde-Nielsen

Jeg leter etter Stenhugger/veiarbeider Einar Pedersen, skal være født 1874 Fredrikstad.Han fikk barn med Sofie Nilsen f. 1872 av Barlin-slekt, reisende.Barnets navn: Dagny Marie Pettersen f.23.10.1896 hjemmedøpt 2-12-1896, registrert i kirken 12-7-1903 samme dag som en yngre søster (annen far)[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1434&idx_id=1434&uid=ny&idx_side=-25>Lenkehenviser også til debatt til debatt nr.54213Jeg vet ikke om Einar Pettersen og Sofie Nilsen holdt sammen det første året, eller om det var et enkelttillfelle som resulterte i barn. Sofie ble senere gift med Peder Andreas Halvorsen. Jeg har ingeting som tyder på at han var av reisende slekt, men kan heller ikke utelukke dette.Einar Pettersen/Pedersen? finnes så langt bare registrert i kirkebøker ved Dagnys Maries dåp og ekteskapDet finnes en Einar Pettersen f.1864 i folketelling 1900, men har ikke mulightet til å finne noe som kan knytte han til dette

Dette kan omtrent stemme med hensyn til årstall. Faren ser ut til å ha flyttet flere ganger (Røyken - Drammen - Christiania- Fredrikstad).Skulle så gjerne finne noe som kan knytte dette sammen.Jeg vet at mye industri, start på bygging av bergensbanen (senere), kraftverk og tiltrakk seg arbeidskarer.

Det går en historie i familien om at Einar Pettersen har arbeidet ved bygging av/i området rundt Nore kraftanlegg og Bergensbanen. Om dette er riktig, tyder dette på at han levde i tiden før 1927. Nore kraftverk åpnet 1928, sidespor av numedalsbanen åpnet 1927. Tok nok noen år å bygge dette.

• 8 måneder senere...

Fikk hyggelig telefonsamtale der jeg ble tipset om navnet Einar Pedersen/ Petersen/ Hoff født i Solør. Det er vel denne personen du mener Permanent sidelenke: Lenke f. 1/2-1873. Jeg har tro på at dette kan være rett person.Desverre klarte papiret jeg noterte navn og mailadresse på å forsvinne i papirinnsamlingen samme dag og er helt forsvunnet (Jeg håper du følger debattråden her og sender en mail) haraldlinde@yahoo.no

• 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.