Gå til innhold
Arkivverket

[#78046] Brukerforumet skal fornyes. Til det bedre eller verre?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Det har ingen hensikt å trepe på at man vil beholde det eksisterende WebSebatt. Det er en blindgate. Alle som har driftet IT-løsninger vet at hjemmesnekrede løsninger er dyre på lang sikt.En kvalifisert gjettning tilsier at det er umulig å oppgradere WebDebatt til å tilby søk i teksten pga begrensninger i undeliggende databaseplattform og/eller belastning på systemet. Jan Oldervold har for lenge siden avvist å realisere en søkefunksjon.Det har mer for seg å diskutere funksjonalitet i ny hyllevare løsning enn å drømme om å beholde WebDebatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke problemet.Det er alltid EN opphavsmann til alt som er produsert/utviklet her i verden, også programvare. Det er opp til opphavsmannen å videreføre denne kunnskapen, i dette tilfelle Jan Oldervoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Lars Ove (28): Det er sjelden at det bare er en person som står bak programmer som blir brukt i noen større utstrekning. Som regel står det et team bak.Hvis du ikke skjønner at det er en vesensforskjell mellom å drifte et program som bare brukes ett eneste sted i verden, og et program som er installert på titusenvis av servere over hele jorda, tror jeg det må være noe galt oppi hodet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif (29)Arkivverket/Digitalarkivet har etter min mening kompetanse til å drifte hva de vil. Om programmet er utviklet av en person eller et team spiller ingen rolle. Og om programmet brukes et eller tusenvis av steder er for meg likegyldig. Det som er viktig er at det fungerer.Når det gjelder hodet mitt, så har jeg aldri benektet at det kan finnes feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove (30): Jeg skjønner at du aldri har vært involvert hverken i utvikling eller drifting av IT-løsninger, og således ikke har peiling på hva du snakker om.Det er et ganske vanlig fenomen at jo mindre man veit om et problemområde, desto mer skråsikker er man på hvordan det skal løses. Det er vel også mye av grunnen til at et visst populistparti på høyre fløy har så stor oppslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Leif Bilberg Kristensen : Du er big i alle fall ! Du vet nå i hverfall hva du snakker om. Og hva som er alminnelig skikk og bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeifDet er tydelig at du anser deg som eksperten her, men jeg håper virkelig ikke at Digitalarkivet bruker deg som konsulent. Da bærer det helt galt av sted.Ditt utsagn:'Webdebatt er noe hjemmesnekra mikk, og fyller ikke på lange veier moderne krav til slik programvare. Det hadde vært mye bedre å bruke gratis hyllevare som for eksempel PHPBB, som er det samme programmet som DIS bruker'sier det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hvis vi ønsker at Arkivverket skal lytte på våre ønsker, håper jeg vi kan holde fokus på en mest mulig saklig drøfting med gode råd og oppsummeringer. Og både Leif og Lars Ove har bidratt og må bidra til denne saken. Ikke bruk energien på det omkring eller stress med de formuleringer som evt ikke ble helt elegante... God kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 3: Er enig med deg, og jeg er fornøyd med Digitalarkivet slik som det er nå bortsett fra at jeg skulle ønske at det ble mulig søke etter ord i alle debatter slik som det beskrives i innlegg 15. Likevel ser jeg ikke bort ifra at jeg også kan bli fornøyd med eventuelle forandringer på Digitalarkivet. Er enig i at det blir for mange steder å gå innom når jeg skal på Slektsforumet, men det er sikkert en fordel for dem som har slekten sin på få steder. Til innlegg 3, 8 og 11: Ja det er mulig å trykke nederst på siden på innlegg etter en var der inne sist, men når jeg trykker på den knappen skjer det faktisk ingen ting. Jeg har prøvd flere ganger i år, og i en periode for lenge siden. Da jeg skrev om dette tidligere i år hadde jeg glemt at det var fordi at det ikke skjer noe når jeg trykker på den knappen, at jeg har sett bort fra den muligheten. Jeg har vel noen feil innstillinger på min pc, men det er nok en funksjon som sikkert kan være bra for andre på Slektsforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Jeg synes det er en del som mangler ved Digitalarkivets foraer.Søkefunskjonen er allerede nevnt.Dersom jeg ikke er inne på Brukarforum f.eks. ei uke, så må jeg bla igjennom 10-20 sider (50 temaer pr. side) for å se om noen av temaene interesserer meg. Ennå verre er det etter en sommerferie uten pc-tilgang. Alt for tungvint og tidkrevende. Har sikekrt gått glipp av mange interessante temaer pga. dette.Ingen mulighet til å sende private meldinger til personer som er aktive i foraene.For liten inndeling i Brukarforum. Jeg synes ikke spørsmål om slekter/personer hører hjemme i samme fora som tyding av kilder, slektsforskningsmetodikk eller slektsprogrammer.Dårlige muligheter til å legge inn filer av annet format enn jpg og gif. pdf hadde f.eks vært interessant, også filer fra MS Office o.l.Elendig funskjon for å legge ut linker til interenett-sider.Dette er ting jeg håper blir bedre i neste versjon av Digitalarkivet foraer.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove (33): Du tan ta det med fullstendig ro. Jeg har vært statsansatt (ingen tilknytning til Arkivverket) siden 1987, og har aldri engang ønsket å ta oppdrag som konsulent. På grunn av sviktende helse og eget ønske om en roligere livssituasjon jobber jeg heller ikke lenger med IT, utenom i min egen lekegrind Solumslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Jeg regner med att det blir gitt informasjon i god tid om endringene som skall skje. Spesielt om alle debatter føres over i det nye eller om dagens fora kommer å leve videre en tid ved siden av det nye. En overføring med sikring av at alle lenker mellom debattene og til eksterne (kanskje uaktuelle) lenker blir korrekte er sikkert ikke lett. I tillegg kommer spørsmålet for alle som har lagt lenker till debattene i sine kildeoversikter. Kommer de å fungere?For min del har jeg bestemt meg for vad jeg vil gjøre fram til det nye er på plass. Gå igjennom de debatter der jeg har fått informasjon om min slekt. Søke så godt det går om jeg kan finne gamle debatter som jeg har oversett som gir ny informasjon. Og så gjøre som Wangensteen, lage PDF filer av det for å spare på egen maskin og med back-up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Nå har tråden tatt en vending til det mer positive. Det er bra.Det å spekulere på hvordan et nytt forum vil se ut, i forkant, er jo i seg selv helt fåfengt. Å opprette en tråd med ønsker kan derimot virke mer konstruktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Digitalarkivets brukere skal bli både orientert og hørt når det gjelder både programvare for debatter og annet, samt brukergrensesnittet. Digitalarkivet eksisterer for dere, så det er viktig at dere er komfortabel med løsningene.Vi gjennomførte en brukerundersøkelse i fjor og den ligger også til grunn når vi har formulert krav til nye løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Henning (40). Det er nettopp å bestemme utseende i forkant som er profesjonell systemering med tilhørende brukergrensesnitt. Det du Henning skriver om å opprette en tråd, er fornuftig.. Deretter bestemmes programvare, som det ser ut som flere allerede diskuterer. Til Anette (41): Dere tar da vel brukerne med på råd og ikke bare orienterer om at slikt skal det være ? Jeg har ikke sett noen brukerundersøkelse. Jeg synes dagens WebDebatt er ganske grei. Jeg er enig i at en kanskje kunne få mulighet for fulltekst søking. Oldervold vegrer seg og det forstår jeg grunn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Eg viser til Finn sine framlagte synspunkt i innlegg (20) her, og sluttar meg til desse. No er ikkje eg på nokon måte ein IT-guru eller teknologisk koryfé, men dersom vi går til området 'Databaseveljar' her på DA (gjer dét)Lenke,så trur eg løysinga ligg snublande nær: For det må då kunna la seg gjera å laga ei tilsvarande løysing som gjer det mogeleg å sortera etter kriterier som til dømes på Geografi: (ex. fylke, heile landet, norden, verda) og i Tid: (ex. før 1664, 1665 - 1764, 1765 - 1864, 1865 og seinare).Legg merke til at eg trur det kan vera lurt å laga eit geografisk skilje mellom innlegg/ databasar som gjeld Norden (dei fem nordiske landa pluss Færøyane og Grønland) og resten av verda. Dette fordi eg trur at desse kategoriane faktisk er omtrent like store i trafikkmengde.Når eg i dømet ovanfor landar på inndelinga med dei årstala som eg gjer, så er det fordi at det første skikkelege manntalet her til lands vert gjennomført i åra 1663-1666, og dernest avdi FT av 1865 er ein heilt vesentleg 'portal' inn til det vi kan kalla vår tid/ våre dagar.NB! Dette er sjølvsagt berre forslag frå mi side som de står fritt til å meina kva dei vil om. Men no har eg sagt mitt, og då kan andre få tenkja- og seia sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg synes at både Finn (20) og Terje (43) bærer fram vettuge tanker. Vi vet hva vi har, men ikke hva vi får. Slik som systemet er nå, er det ikke 'så hakkande gale', og mye av det som er framlagt hittil, medfører nødvendigvis ikke så store forandringer i filstrukturene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Digitalarkivets Brukarforum er særdeles godt egna for det vi driv med være seg som hobby eller yrke ! Større endringer er uønsket !Men det er ei endring jeg skulle ønske - muligheten for å kunne søke i tekst fra andre debatter !Dette vil kanskje kunne redusere etterspørselen etter en geografisk/tidsperiode inndeling av innleggene. (Det var visst nylig en debatt om dette!)Folk i alle aldre fra 8 til 80 finner fram her. La Brukarforum bli 'som det gamle'!30 år som IT-konsulent: KISS (Keep It Stupid Simple) Det enkle er oftest det beste !mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Til Helge Hålåsæter (42): Brukerundersøkelsen lå ute 2.-19. mars i fjor, med jevnlige påminnelser både i nyhetsmeldingene på framsiden og i debattene. Resultatet av undersøkelsen kan du se her http://da2.uib.no/brukarundersok2009.pdfDigitalarkivet har tradisjon for å ta brukerne med på råd, dette er noe vi vil fortsette med.Kravspesifikasjon for nytt teknisk løsning for debattfora er ikke laget, men vi er flere som arbeider med dette som allerede har gjort oss opp noen tanker om hva som fungerer og hva som kan bli bedre. Vi skal definitivt holde det enkelt, samtidig som det må være muligheter for emne/fylkeinndeling av temaer, også vil vi gjerne ha mulighet for søking i innlegg. Men det endelige resultatet må bli en avveiing mellom kravene og hva som er mulig med de ressurser vi har disponibelt. Men en god løsning skal det bli uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Takk for resultatet av undersøkelse, som jeg sikkert deltok i. Men til tross for at jeg er inne her flere ganger om dagen, så har jeg ikke sett den før nå. Undersøkelsen går på nåsituasjonen. Jeg har tolket denne tråden til å være fremtidsrettet med enkelte ønsker. Hvis jeg vurderer dette rett, så er det ikke avgjørende å få et helt nytt system noe hovedpoeng fra de fleste. Men det er jo DA som føler dette på kroppen. Jeg er en enkeltperson i det hele. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til Finn i 20, jeg får vel ta på min kappe at jeg har dratt inn tema som 'skøytehistorie' i forumet, men etter som jeg har forstått innledningsvis så kan en bruke forumet til hva det måtte være, uten at det direkte behøver å være slektsrelatert (lenker ved kriteriene som er oppsatt innledningsvis). Ellers er jeg enig med mye av det du skriver i 20 og er ellers veldig enig med Dag i 45. (Det enkleste er ofte det beste!) Så hvis det skal forandres: Ikke ta for store hopp om gangen!'Eit brukarforum for spørsmål der du vender deg til andre brukarar av Digitalarkivet. Det kan vera spørsmål om andre kjelder enn dei me har, etterlysing av personar, eller kva det måtte vere. Her har ikkje Digitalarkivet ansvar for å svara. Om det er etterlysninga av personar bør namn og prestegjeld/kommune eller anna geografisk avgrensing gå fram av tittelen, om mogeleg. Hugs også på å plassera innlegget under riktig fylke. Lar det seg ikkje plassera, vel gruppa 'Generelt'.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Til Finn Oldervik (47): 'emne/fylkesinndeling' - at diskusjonstemaer i et debattforum blir plassert i en emnekategori og/eller en fylkestilhørighet. Det er slik vi har det idag: i Brukarforumet har vi fylkesinndeling, i Arkivforumet har vi emneinndeling. Dette debattsystemet godtar ikke mer enn en kategorisering av et tema, det er mulig vi skal åpne for flere kategorier på ett tema, type fylke og emne. Men dette får vi komme tilbake til.Til Helge Hålåsæter (48): Nye systemer blir bygget på erfaring fra gamle systemer og de erfaringer og ønsker som oppstår ved bruken av et eksisterende system. På lik linje med mange av brukerne, så er vi også tilhengere av dagens debattløsning med noen modifikasjoner, spesielt på administrasjonssiden. Digitalarkivet har lenge vært sårbare i den forstand at all programvare er laget og driftet av en mann, Jan Oldervoll. Uansett hvor stor hans velvilje er til å drifte systemet, så kan vi hverken pålegge han dette ansvaret i uoverskuelig framtid, og samtidig som vi må gardere oss i tilfelle noe skulle skje. Vi skal derfor få Digitalarkivet over på ny programvare som kan driftes av flere, slik at utvikling og vedlikehold ikke blir personavhengig. Dette arbeidet tar tid, og debattforaene er ikke det første vi griper fatt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.