Gå til innhold
Arkivverket

[#78046] Brukerforumet skal fornyes. Til det bedre eller verre?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg håper også at det nye systemet kan føre videre den kunnskapsbasen som ligger i de gamle titusenvis av innlegg som ligger fra tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja Jarl, det vil jo være ett av de største problemene, når en f.eks. skal foreta en viss geografisk inndeling i og for fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Med tanke på de enorme mengdene med kunnskap og informasjon som ligger i de gamle trådene, kan jeg aldri forestille meg at DA vil kaste dette materialet overbord. De har nok litt av en ryddejobb foran seg dersom det skal integreres i det nye forumet, selv om mesteparten allerede er forsynt med fylkestilhørighet og kan håndteres temmelig automatisk. Jeg vet at jeg ofte har glømt å legge temaer under Telemark selv om det er der de hører til. Noe av fordelen med å dele opp diskusjonsforumet i områder er jo at brukeren blir nødt til å velge område før en tråd blir opprettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det jeg er redd hvis det skulle bli fylkesinndeling og enda mer inndeling er at det skal bli like uoversiktlig som jeg mener det er det er på DIS-forumet, hvor en må gå inn på hvert enkelt fylke og hvert enkelt sted i Norge for å finne nye innlegg.For meg som har slekt på ca 30 steder i Norge blir dette altfor tungvint når heller ikke knappen med 'siste innlegg fungerer'. Det blir da til at jeg går inn kun på det stedet jeg holder på med der og da, og så kan det gå flere måneder før jeg ser innleggene for andre steder. Syns det er så praktisk som det er nå at jeg kan se alle innlegg som har kommet inn på en dag her på Brukerforumet, og skulle ønske det også blir mulig i fremtiden. De som ønsker det og har slekt på få steder kan da vel fortsattlegge emner i 'kurv' hvis de vil ha emnene kun fra visse områder av Norge? Hvis det skal bli slik som det er på DIS-Norge sine sider er jeg redd det iallefall for min del blir mindre bruk av Digitalarkivet når det gjelder å kunne svare andre og ellers. Selv om jeg er medlem av Dis, så bruker jeg det forumet mye mindre enn Digitalarkivet av grunnene jeg nevner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Skreddarsaum eller hyllevare - kva er best? Kva er billigast? Kva vel vi?Eller er problemstillinga at gode skreddarar ikkje lenger er å oppdrive?Eg veit ikkje riktig korleis DA har organisert arbeidet, men når eg tenkjer på utviklinga på denne nettstaden sidan eg tilfeldig datt innom her for snart ti år sidan, må det vere nokon som minst har fortent å bli heidra med kongeleg gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja er jeg enig med deg Knut, og det som har styrt med Digitalarkivet har gjort en kjempeinnsats både når det gjelder scanning av kilder som skifter, kirkebøker osv og også mye annet. Vi har jo blitt vant til å ha det så bra her, at iallefall jeg gjerne vil det skal fortsette slik. Ja det er vel også 7 og 1/2 år siden jeg begynte her(postet vel første innlegg 29.11.2002).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Til (54) Det er nettopp fordi det er mest oversiktlig at jeg bruker Slektsforum mer enn Brukerforum. Ved å bruke 'Vis nye innlegg siden siste pålogging' får du en meget fin oversikt over emner og kan jo bare bla forbi dem som ikke er interessante (men du må selvsagt være innlogget for å ha denne funksjonen). At det kanskje er litt for mange grupperinger er en annen sak, den diskusjonen hører hjemme der.I Brukerforum har du litt av en jobb med å skaffe oversikt hvis du har vært borte fra forumet en uke eller to. Der ligger jo alle emner og tema 'hulter til bulter'.Til (45): KISS er et meget nyttig prinsipp, men det betyr ikke at man bør så stille. Da jeg begynte med PC på 80-tallet måtte jeg skrive inn DOS-kommandoer for å hente fram et dokument. Da Mac, og etterhvert Windows, kom med visuelle grensesnitt der man kunne 'se' mapper og innhold og klikke på dem var det jo fantastisk. Etter hvert trengte man flere mapper. Det trenger nok også Brukerforum nå. Innen data er det ikke slik at alt var best i gamle dager.mvh leif erik otterå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode programskreddere har det nok aldri vært flere av enn det er i dag. Det er ikke der problemet ligger.All ære til Jan Oldervoll som fikk stablet dette forumet på beina i en tid da det knapt fantes slik programvare tilgjengelig. Jeg vil allikevel komme med en liten motforestilling, ikke til forkleinelse for Jan Oldervoll som person og programskredder, men fordi jeg kan snakke av egen erfaring.Det er forholdsvis enkelt å skrive et program som bare skal administreres av utvikleren selv. Det har jeg også gjort, - jeg har skrevet mitt eget slektsprogram som til mitt bruk fungerer helt utmerket. Alle andre enn jeg selv ville nok oppleve bruken av det som et mareritt.Det å lage programmer som kan brukes og administreres av andre er ti ganger vanskeligere. Det krever at du skriver et greit og intuitivt grensesnitt, som ofte vil utgjøre flere ganger så mye kode som selve kjernefunksjonaliteten. Så selv om Jan Oldervoll har skrevet et program som fungerer så lenge han selv er til stede og kan administrere det, tror jeg på Annette når hun sier at de må «over på ny programvare som kan driftes av flere».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Et stk 'hyllevare' som er open source og derfor gratis er Phorum5. Her er et eksempel på det:LenkeSom man ser, er det et 'flatt' forum der alle innlegg kommer i tur og orden. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 59, liknet litt på oppbygningen av 'det gamle' no. fritid.slektsforskning, vet ikke om det eksisterer enda? Hvordan er det å lenke inn bilder i dette da? Kan vel egentlig ikke få fullrost dette eksisterende forumet med sin enkelhet, men kunne kanskje vært en funksjon av ett eller annet slag som automatisk tilpasset bilder i et brukbart format, noe a la det som Origo bruker, bare som et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Disse 'hyllevarene' må også tilføres kildealgoritmer. Da er det viktig av programmereren å skrive kommentarer knyttet til kilden. Noen databaseprogram jeg har vært borti, er greie slik sett. Skjermbildet i (59) er ikke det beste jeg har sett siden 1. desember 1966. (Jeg har faktisk sett en del av dem siden dengang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger (59): Phorum har jeg brukt på Solumslekt siden 2003, men hvis jeg hadde skullet velge idag hadde jeg nok gått for PHPBB, på grunn av utbredelsen.Hvis jeg blir fornøyd med DAs nye brukerforum når det kommer, vil jeg yte mitt bidrag til innsats mot fragmenteringen og legge ned Solumslektsforum og oppfordre andre lokale forum-administratorer til å gjøre det samme. Jeg kommer selvsagt til å la gamle tråder fortsatt ligge tilgjengelige på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

No.fritid slektsforskningg eksiterer enda, og jeg ser det siden jeg enda har nyhetsgrupper. Det har ikke vært postet noe på lenge på diverse og etterlysning, men noe på it-gruppen for ikke så lenge siden. Den eneste nyhetsgruppen av dem jeg har hatt ganske lenge hvor det postes på ellers har ikke noe med slektsforskning å gjøre, men nyhetsgrupper for slektsforskning og annet eksisterer altså fremdeles. Hvis en poster der så er det vel ingen som leser det en skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Leif, Jeg har ikke kjennskap til PHPBB. Går ut fra at det er lett flyttbart mellom stormaskinplattformer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge (65): Både PHPBB og Phorum er laget først og fremst for Linux, men vil fungere overalt hvor du kan installere Apache, MySQL og PHP. Linux i sin tur kjører på alt fra mobiltelefoner til stormaskiner, men det er jo x86-maskiner som er det langt vanligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dette engasjerer og det er bra :-)Jeg kunne se for meg en veldig forenklet Anbytarforum-løsning.Man kunne for eksempel hatt 'rom' som het:Middelalder, Adel, Bondeslekter, Jernverksslekter, Litt&hvert osv.I tillegg kunne man hatt mulighet til å abbonere på de temaene som interesserte en via en RSS-løsning http://no.wikipedia.org/wiki/RSS slik at man fikk en grei oversikt over nye innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hvis PHPBB er databaseverktøyet og LINUX samtidig er operativsystemet til UiB sine plattformer på stormaskiner, sluker jeg heretter alt fullt og helt. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hvis PHPBB er databaseverktøyet og LINUX samtidig er operativsystemet til UiB sine plattformer på stormaskiner, sluker jeg heretter alt fullt og helt. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hva slags «jern» DA bruker mest av, men kompetanse på LAMP-plattformen (Linux, Apache, MySQL,PHP) har de tilsynelatende så det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg viser til mitt (69) og går da ut fra at DA har installert PHB og Linux og vedlikeholder den gode kompetansen de har der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Dette var nytt for meg. Støtter forlaget til Finn, innlegg 20. La brukerforum få være brukervennlig og unngå geografisk inndeling. Jeg er feks interessert i middelalderdebatter og nå kan jeg med et tastetrykk følge med på tema som berører hele landet.Jeg er medlem av DIS, men har ikke vært inn der på ca 3 år fordi jeg ble sittende og klikke og klikke uten å finne frem til noe som helst av det jeg var interessert i.Jeg var ikke tilstede da de delte ut tålmodigheten, og har generelt ingen forståelse for programvarer der en bruker halve dagen på å komme frem til målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge (71): Nå er vi ute på viddene i forhold til tema, men det er vel ikke så nøye. Hvis du med «plattform» mener selve den fysiske maskinen med CPU, disk osv. er det for det meste korrekt at man kjører ett OS pr. maskin. Men det begynner også å bli mer og mer vanlig med virtuelle maskiner slik at du kan kjøre mer enn ett OS pr. fysisk maskin.Nå er vel ikke «stormaskin» så veldig hett lenger, det har etterhvert blitt langt mellom dem. Jeg pleier selv daglig omgang med en IBM S/390 som for de fleste oppleves som en dinosaur. De aller fleste driftsmiljøer bruker idag standard PC-arkitektur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.