Gå til innhold
Arkivverket

[#78046] Brukerforumet skal fornyes. Til det bedre eller verre?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Staten driver visstnok ikke så mange idrettslag, Svein A. Vet du om noen ?For det er jo det vi snakker om her: statlig drift eller ikke. Brukerforumet er en statlig driftet tjeneste. Meg bekjent drifter ikke staten idrettslag.Jeg skjønner at du sliter med hva som er verdig å støttes. Men det angår ikke saken. Vi snakker her om hva staten drifter, ikke støtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Så bør vel etter ditt syn staten også kvitte seg med NRK, Tore? Det var vel noe av begrunnelsen for å opprette NRK i sin tid at man trengte en nøytral instans for formidling av kultur og opplysning. En viktig hjørnestein i NRKs programutvalg har for øvrig alltid vært debatter. Men det er vel helt DDR for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg trodde tema som startet dette var 'Brukerforumet skal fornyes. Til det bedre eller verre?'Hvor langt ute i åkerlandet er dere nå kommet? Glemt hva saken dreier seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Neida, Leif, ta det helt med ro. Ingen fare her ! Jeg er helt for at NRK består som statlig tv-kanal, for å sikre mangfoldet, sikre smale produksjoner og sikre produksjoner med norsk språk. Det siste året har jeg vært lønnet av et privat tv-produksjonsselskap for l lage en tv-serie som skal gå i NRK. Du, Leif, har derved vært med på å betale min lønn via lisensen, noe jeg takker for ! (Forlvrig er forklaringen din på hvordan og hvorfor NRK startet, helt feil, men det er uvensentlig her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til 103: når vi diskuteren om Brukerforumet skal bli bedre eller værre, så holder vi oss til saken også om vi foreslår avvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg ikke noe av logikken eller sammenhengen her. Det kan forresten være det samme. Jeg er enig med Otto i at vi er langt ute på feil jorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Om vi regner at debattforumets deltagere er en gjennomsnitt av Norges befolkning hva gjelder politisk ståsted, så burde kanskje ca halvparten støtte Tores forslag om å legge ned debattforumet. Alternativet vil da trolig bli en eller annen form for betalingstjeneste i privat regi, alternativt en tjeneste driftet av private, men betalt av Staten.Og om noen skulle være i tvil, - jeg tilhører ikke den halvparten som vil privatisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det ser ut til at mine med- eller motdebattanter er tilhengere av å heie frem staten i ett og alt og kan ikke forstå at noen er uenige. Logikken, Leif, blir å sette grense for hva staten skal drive med. Man kan være uenige om hvor denne grensen bør gå, og jeg har - som den eneste av alle deltagere i denne tråden - gitt uttrykk for hvor den skal være (i denne settingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Finn (107), jeg synes staten skal bruke mye mere penger på digitalisering av kildemateriale, enn dagens budsjetter. For dette synes jeg er en god.Jeg har forøvrig i et tidligere innlegg nevnt tre saksfelt som Arkivverket konkurrerer med om midler. Alle disse tre førnevnte saksfeltene er dagens regjerings satsningsområde, og to av temaene er dagsaktuelle. Denne regjeringspolitikken støttes i hvertfall av de to største opposisjonspartiene. Altså en politikk som minst 85% av velgerne står bak. Ressurser til Arkivverket skal altså måles mot satsningsfelt som 85% av folket er for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Jeg er innom Brukerforum flere ganger i uka og har stor glede av det (på samme måte som når jeg kan nyte godt av tjenester fra biblioteket o.l.). Er veldig fornøyd med brukergrensesnittet slik det er, enkelt og greit. Brukte nylig dette som referanse på hvordan det bør gjøres i en diskusjon om opprettelse av et forum på et nettsted. Flere muligheter betyr gjerne mindre brukervennlighet og oversikt. Håper vi får en løsning med vekt på enkelhet når nytt system blir etablert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Vi kjenner jo denne retorikken ('de syke og gamle') og ikke minst debatteknikken ved å sette ting opp mot hverandre omtrent som det ene stjeler fra det andre. Politikkerne har alltid måttet prioritere, men det går likevel ikke an å prioritere noe helt bort til fordel for noe annet, uansett hvor viktig en synes det er. Helsevesenet har jo blitt ett umettelig pengesluk etter at foretaksmodellen ble innført for sykehusdriften, der snart halvparten av resursene går med til å administrere. Dessuten lever vi stadig lenger og legevitenskapen gjør stadige fremskritt, så selv om mesteparten av statsbudsjettet hadde gått til dette så utmerkede formålet så ville det trolig likevel blitt for lite. Dessuten vil det vel knapt bli penger som etter hvert vil sette begrensninger på den sektoren, men hender til å utføre jobbene.Så tilbake til tema. Jeg synes de ansatte i Digitalarkivet gjør en strålende jobb og jeg er sikker på at debattforumet blir bra også i fremtiden, og jeg tror heller ikke gjengen der hadde gjort en bedre jobb om de var ansatt hos private. Også da måtte lønningene ha kommet fra et sted (enten fra brukerne direkte eller over skatteseddelen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Vil nevne at DIS Slektsforum jo alt er privat drevet uten at det koster brukerne en formue av den grunn, så slikt er jo faktisk mulig. Likevel begrenses nok antallet av skribenter der pga. kravet om medlemskap.Ellers har jeg lagt merke til at det offentlige ikke har spart på kronene når det gjelder nye lokaler til et musikalsk foretak i hovedstaden (operaen), og en har til og med bygget et meget kostbart undervannsrør for biltrafikken forbi dette komplekset. I tillegg støttes vel de stadig pågående forestillingene med en ganske stor prosent av billettens kostende, vel uten at så altfor mange strømmer til av den grunn. Er et fåtalls personers interesse for en bestemt musikalsk stil som koster milliardbeløp så mye mer høyverdig enn langt fleres ønske om å kartlegge fortidens personforbindelser? Det må den vel være, siden samfunnets midler til førstnevnte i svært stor grad overgår det som tildeles den andre typen interesse.I tillegg kommer stadig pågående arbeid med å anlegge nye museumsbygninger rundt hovedstadens to sentrale viker. Også dette blir nok mest offentlig finansiert, og her dreier det seg mye om å vise frem gjenstander og kunst 'fra gamle dager'. Slikt kan altså være viktig også i dag, og da må en jo undre seg litt på hvorfor interesse for eldre tiders personmiljøer skal være så mye mindre betydningsfull, som jo avspeiles av de relativt sett ufattelig små beløpene som kan avses til sistnevnte.Dette viser jo at det offentlige har mer enn nok penger til enkelte oppgaver, mens andre avspises med småbeløp. En svakt endret prioritering av slikt vil raskt kunne gjøre 'underverker' innen vår 'bransje' uten at de formålene som får mest i dag trenger å lide særlig mye av det. (Og ikke fotballen heller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg ønsker meg et mye bedre Arkivforum. (Det kan jo tenkes at fornyelse av Brukerforum også påvirker Arkivforum.) Det ideelle hadde vært at man kunne åpne en kilde og der få en oversikt over debattråder der kilden er diskutert. Lenkene til debatten / debattene om kilden bør finnes øverst i menyraden. Og der bør man også ha en funksjon for å starte ny debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore (113): Ut fra hva jeg kjenner til om denne typen programvare, er det nok ikke noe annet skille mellom Arkivforumet og Brukerforumet enn et felt i tabellen over innlegg som indikerer om innlegget tilhører det ene eller det andre forumet. Så dersom du mener at Arkivforumet skal bestå, forstår jeg enda mindre av begrunnelsen for å legge ned Brukerforumet. De to deler nok både programvare og underliggende database.Ellers registrerer jeg at støtte for ditt forslag til nedleggelse av Brukerforumet hittil er totalt fraværende. Det kom ikke som noen overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Takk til alle for gode innspill! Vi skal ta dem med oss i planleggingen.Hva gjelder diskusjon om statlige midler og hva vi skal bruke dem på:Digitalarkivet er tjent med et debattforum for sin egen del. Før vi fikk Arkivforumet hadde vi hundrevis av e-poster i uken, og mange av dem spurte om det samme. Nå er de fleste spørsmål flyttet over til de ulike debattforane i Digitalarkivet. Der får brukerne svar, enten fra oss, andre i Arkivverket eller andre brukere, og svaret vedkommende får, kan være til hjelp for mange. Dette har gjort at vi nå er nede i et svært håndterlig antall e-poster i løpet av en uke, og kan fokusere mer på hovedarbeidsoppgaven, nemlig å få ut digitalisert kildemateriale.Når en teknisk løsning for et debattforum skulle lages for å være til hjelp i den daglige driften av Digitalarkivet, var det veldig enkelt, og nærmest kostnadsfritt, å ta med et debattforum for brukerne også. Løsningen var der, det var bare å opprette et nytt forum i systemet. Og sånn har også de andre debattforaene oppstått. Alle ligger i det samme systemet, med forskjellige ID-er.All den tid Digitalarkivet er tjent med et debattforum for sin egen del, vil det ikke være snakk om stort forbruk av statlige kroner for også å ha et forum for brukerne.Merk også: En ny teknisk løsning for Brukarforumet vil også bety nytt debattsystem for samtlige fora.Hva gjelder overføring av gamle tråder: Det kan være at de gamle debattforaene består som 'historiske' debatter, uten mulighet for å skrive i dem, men alle kan lese dem. I beste fall klarer vi å overføre alle temaene, men det er for tidlig i prosessen til å si hva vi får til, sålenge vi ikke har sett på ny løsning enda, men et av kravene i spesifikasjonen vil være overføring av gamle data. Men så var det dette med krav vs. ressurser...Og ja, ny programvare skal over på LAMP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Gjør for ordens skyld oppmerksom på denne lille demonstrasjonen av hva som er mulig.Håper jeg ikke tråkker i salaten på noe vis. Jeg har ingen agenda med dette og dette er ikke starten på et nytt debattforum, kun en demonstrasjon. :ohttp://www.vrimle.no/debatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Slutter meg også til og takker for orienteringa til Anette i 115, og det er vel nesten så en kan regne de snart 80000 temaene i dette gamle forumet som en liten kunnskaps-base, og fint at vi fikk igjennom en del av 'skøytehistorien' før forumet forandres, tror faktisk noe av den også hadde litt generell interesse, for har faktisk hatt henvendelse fra ei øy på vestlandet hvor det ble spurt om lov til å bruke av materialet som finnes i den debatten og det var litt overraskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg vonar da at det blir rom for slike debattar også i framtida. Det var sikkert mange som kosa seg med mimring om gamle storheitsdagar, meg sjølv inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tore V: Når skal den norske versjonen av 'Who do you think you are' sendes på NRK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk for orientering fra Anette (DA/SAB).Når det gjeld Arkivforumet hadde det også vore på sin plass at dei andre statsarkiva i Noreg kom på banen og hadde si eiga undergruppe der, slik som SAB. Kanskje Anette har tanker rundt dette, då dei må oppleve noko av det same som SAB når det gjelder forespørsler?MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Til Gisle Hersvik (121)Det er et eget utvalg i Arkivverket som ser på brukertjenester. Det vil være naturlig å ta for seg spørsmålet om forespørsler på nett i dette utvalget. Vi får avvente utvalgets utredning når den er ferdig behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kikket på Einar Aasprongs underfundige demonstrasjon referert i (116) oppdaget jeg at DIS-forum har en parallell tråd til denne: (Lenke). Der viser det seg at de aller fleste ønsker å beholde dagens inndeling ned på kommunenivå.Dette betyr vel to ting: 1) at det er utrolig hva man venner seg til, og 2) at man gjerne vil beholde det man har vent seg til.Jeg mener fortsatt at den optimale inndelingen kanskje ligger et sted mellom hva Brukerforum og DIS-forum hver for seg representerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Lenken i innlegg 116 fungerer ikke lenger. Den førte til en side der et enkelt lite program plukket innleggene fra Slektsforum og stilarket fra Digitalarkivet.Jeg hadde i forkant ikke innhentet tillatelse fra noen av partene, verken DIS-Norge eller Digitalarkivet til å foreta denne demonstrasjonen og jeg hadde heller ingen intensjon om å la den bli langvarig.Jeg synes likevel det var et poeng å vise at det forholdsvis lett lot seg gjennomføre (noen timers arbeid i går ettermiddag). Dette i motsetning til å snakke om at det teoretisk lot seg gjøre.Hensikten var altså å vise at innholdet i et debattforum forholdsvis greit kan presenteres likt uavhengig av hva slags teknisk plattform som ligger til grunn eller hvilket detaljeringsnivå et forum har på sin inndeling.At DIS-Norge i sitt Slektsforum har en forholdsvis detaljert inndeling hindrer ikke at innholdet i forumet kan presenteres mindre finmasket. Det kan som demonstrert ganske enkelt presenteres tilnærmet likt presentasjonen her på Digitalarkivets Debattforum, selv av en tredjepart. Med tilgang til databasene kan man selvfølgelig presentere det 100% identisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Viser til mitt innlegg 37 og videre kommer jeg nå til å banne i kjerka........Jeg savner at Digitalarkivets foraer er søkbare på Google. Dette ville gjort jobben med å finne informasjon på enkelte nøkkelord som vedkommende innleggstarter ikke har tatt med i fylke eller stikkord mye enklere. Vi vet jo alle at debattene kan ta helt andre veier enn det trådstarter hadde intensjoner om fra starten av debatten. Jeg er helt sikker på at jeg har gått glipp av mye interessant informasjon på DA's foraer siden de startet opp (og jeg har vært med siden starten) angående personer i min slekts-/interessekrets pga av at de ikke er søkbare på Google, noe DIS sine slektsforaer er.Det må bli et 'must' at foraenen på DA er søkbare på Google ved neste oppdatering av programvaren.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.