Gå til innhold
Arkivverket

[#78046] Brukerforumet skal fornyes. Til det bedre eller verre?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

Til (125): Så lenge DA krev at debattantar oppgir fullt namn, er det rett å stengje forumet for googlesøk.Fullt namn i debattane er viktig for debattkulturen, men samtidig er det skremmande kor mykje info ein finn om folk ved googlesøk på namnet. Så her er det greitt at DA har halde igjen. --~~~~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det brukes vel fullt navn på DIS-forumet også, i hvert fall ikke pseudonym/nick?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg har 2 kommentarer til temaet:1) Jeg er helt enig i at DIS-Norge sitt forum ikke er bra og det er vanskelig å navigere i. Til sammenligning fungerer det danske DIS-forum svært bra og burde kunne være en modell: [url="http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php>http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php2) Noe jeg savner i DAs brukerforum er en mulighet for å legge til en form for konklusjon/at et spørsmål er løst. (Eksempel fra DIS-DK, øverst :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

SUKK - som f. eks. nå når min link ikke funker som den skal.....Jeg får ikke lagt inn linker med komma........Så hvis dere vil se hva jeg mener må dere bruke copy og paste og få med siste del av linken.Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg ser at DIS-Danmark bruker Phorum. Jeg ser også at de har hatt innbrudd på serveren, se under 'Program- og Webproblemer'. Jeg vet ikke om det er noen sammenheng. Jeg synes ihvertfall at DA også bør foreta en vurdering i forhold til sikkerhet når de velger programvare, men det er de helt sikkert på det rene med :)Lenker med for eksempel komma og mellomrom er helt klart et problem på herværende forum. Det har også noe med sikkerhet å gjøre, men her er det nok mer et uttrykk for begrensninger i programmet, - og slik sett enda et symptom på behovet for utskiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg ikke spesielt tilhenger av at innleggene i nye Brukerforum kan Googles. Det holder lenge at hele basen blir søkbar.Og for de som synes det er vanskelig å følge med på utviklingen i de debattene som interesserer så finnes det et program som løser det. http://femtoo.com/Her kan URL på debatten legges inn til en slags 'overvåking', og når det er bevegelse i debatten får dere en e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det som er det viktigste synes jeg , er at det nye brukerforumet blir BRUKERVENNLIG. Og slik det er idag er det det. Det er viktig at det er lett oversiktlig , lett å bruke for nybegynnere.Jeg vet ikke helt hvordan det vil bli men håper det tas hensyn til det viktigste: Brukervennlighet.MvhJan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til (131,132): Løsnigen du foreslår er desverre en særdeles innefektiv metode for å oppnå det du vil - den vil belaste serveren for mye. Dessuten har f.eks phpBB innebygd funksjonalitet for å varsle om nye/endrede innlegg. Det fungerer utmerket på Slektsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart at DA vil utvikle et brukervennlig brukerforum. Det er jeg helt sikker på.Men hva den enkelte bruker legger i begrepet 'brukervennlig' er jo helt individuelt, og den store utfordringen til DA.Det viktigste etter min mening er å ikke fjerne seg helt bort fra dagens system. Gjenkjenning er viktig. Det betyr trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(131) Dersom det er mulig å gjøre basen søkbar, samtidig som ikke alt også fanges opp av Google og andre søkemotorer, er jeg også størst tilhenger av en slik løsning, om den finnes.Det å gi melding om bevegelse i debatter er bare en løsning der man allerede vet om at debatten er interessant og abonnerer på den. For nye lesere på forumet som kanskje kunne interessere seg for en 10 år gammel debatt, om de bare visste om den!, løser det ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Lars Ove har et godt forslag i 135. Det rimelig selvsagt at løsningen bør være brukervennlig, men hva legger man i det. Jeg holder en knapp på at phpBB kan bli valgt som utgangspunkt for en løsning. phpBB er programmet som er basis for bla. av Slektsforum.Jeg liker ikke å invitere til kritikk av Slektsforum, men tror det kan være en konstruktiv vei framover.Spørsmålet blir derfor: Hva er det ved phpBB (eller Slektsforum for de som ikke klarer å skille mellom de to) som man ikke liker - helt konkret og presist?Inndelingen av etterlysninger er kritisert i mange innlegg. Noen har tydeligvis problemer med å kunne liste nye innlegg siden siste innlogging (eller siste uke etc) slik at man får en liste av innlegg som i Brukerforumet.Hva annet er det som ikke er brukervennlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein Arnolf (136)Det skulle forundre meg mye om det ikke er mulig. Se for eksempel de e-bøkene jeg har publisert. Tittelen kan googles, men ikke debattens navn.Søk på 'Aspa debatter' så får du e-boken min øverst på googles søkesideSøker du på en debatt i boken får du ingen treff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirJeg skal svare deg enkelt:Når jeg logger meg inn på DA så trenger jeg bare e-postadressen min til innlogging, og den husker jeg alltid.Nå er ikke jeg medlem av DIS, men kan logge meg inn som gjest.Som GJEST føler jeg meg som en litt ubuden utenfra som må i gjennom en helt annen prosedyre for å delta. Jeg har fått et brukernavn og et passord av DIS, men dette er så kryptisk og vanskelig å huske, at jeg nesten hver gang ikke gidder å lete det fram.Og hvorfor skal jeg være GJEST i Dis når jeg føler meg nesten som i samme hus og familie med de andre brukerne av DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til (139): Er enig i noe av dette. På Brukerforumet logges jeg alltid inn automatisk slik at det er svært sjelden jeg trenger å knotte inn epostadressen. Slik regner jeg med at det er mulig å sette opp phpBB også - evt. ved visse endringer.Epost adresser endres over tid, og vil da kreve administrasjon ved endring. Dessuten må man nok vurdere sikkerheten hvis folk selv skal kunne endre brukerinfo - passord? Å gjøre ting for enkelt kan ha negative konsekvenser. Jeg har ikke prøvd, men antar at det er enkelt for meg å utgi meg for å være deg på Brukerforumet - selv om IP-adressen logges.GJESTE-problematikken er neppe aktuell i DA sammenheng, så det lar jeg ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 'gjest' i Slektsforum er det udiskutabelt at man også føler seg som en 'gjest'. For meg er det et problem, og hvis dere leser de siste trådene jeg har opprettet i Slektsforum så forstår alle dette. Man er gjest, og gjester må følge husordensreglene og ikke kritisere 'huset'. Men nok om det.Når jeg går inn på slektsforum så er dette skjermbildet som møter meg http://www.disnorge.no/slektsforum/.Hva skal jeg der å gjøre? Jeg har lyst til å lære mer om genealogi generelt og metoder for å finne fram, men hvor skal jeg klikke da? Alle diskusjoner på DA kan jeg følge med på og jeg lærer alltid noe nytt. Men på DIS må jeg klikke og klikke, og til slutt går jeg lei.Og jeg har familie med hundrevis med forskjellige over navn over hele Norge. Hvor skal jeg begynne?Jo søke selvfølgeligvis. Og det fungerer helt fint. Der skal DIS ha ros.Når jeg startet med å interessere meg for min egen familie så fikk jeg hjelp både på DIS og DA. Men så dukket det opp en del debatter som jeg umiddelbart ikke forsto så mye av, men som i ettertid har fanget min interesse. Det er for eksempel 'middelalder' og 'heraldikk'.Det verserer mange interessante debatter om disse to temaer på DA, og jeg har lært mye, og interessen er voksende.Hvor er den type debatter på Slektsforum, og hvor skulle jeg funnet de?Er ikke noe av vitsen med slike fora at man også skal tilegne seg kunnskap og interesse utover sin egen familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Lars (141) - Jeg ser poenget med at man kan føle det noe negativt å være gjest på Disforum.Men de andre poengene dine i (141) ser jeg mest som konstruerte. Du skriver: 'Hva skal jeg der å gjøre? Jeg har lyst til å lære mer om genealogi generelt og metoder for å finne fram, men hvor skal jeg klikke da? Alle diskusjoner på DA kan jeg følge med på og jeg lærer alltid noe nytt. Men på DIS må jeg klikke og klikke, og til slutt går jeg lei.'Denne kritikken er innholdslaus. Her stiller vel både Disforum og Debattforum noenlunde likt. For å lære noe må man ganske enkelt følge med begge steder og klikke må man også gjøre begge steder.Og det at det har vært debatter på Brukerforum som ikke har vært på Disforum er heller ikke noe poeng etter mitt syn. Da kunne du like godt si at det har vært debatter på Disforum som ikke har vært her, men jeg kan ikke se det som et argument som forkleinelse for det ene i forhold til det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til (141): Når du er innlogget som gjest på Slektsforum regner jeg med at du nesten øverst kan velge å se innlegg siden sist – Vis nye emner siden sist pålogget – og en knapp Vis. Som jeg og flere har forsøkt å si over er det sikkert mulig å modifisere phpBB slik at den siden man kommer inn på ved å trykke Vis, er den man kommer inn på som startside – dog med ytterligere modifikasjoner som nok vil komme fram etter hvert. Dette er innholdsmessig omtrent den samme som startsiden i Brukerforum, og jeg antar at den vil tilfredsstille de behov som framkommer i (141).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Noe som 'plager' meg i en noen grad her på DA's brukerforum er at det ikke er moderatorer tilstede som sørger for å holde debattene her på et nivå som tjener trådstarter og slektsforskning generelt. Det kommer stadige oppgulp innimellom trådene som er med på å trekke kvaliteten på debattene betydelig nedover.Jeg hjelper gjerne folk med de spørsmål jeg måtte kunne svare på, også her på DA. Men jeg mister mer og mer lyst og det er bl.a innlegg som i (141) som gjør meg i dårlig humør og gjør at jeg lar vær - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArildNei denne 'kritikken' er overhode ikke innholdsløs og konstruert. På DA kan jeg hver morgen ved innlogging se hvilke debatter det har vært bevegelse på siden jeg sovnet.Det kan jeg ikke med DIS hvis jeg ikke husker brukernavn/passord eller temaets tittel.Og jeg har ikke problem med å følge en debatt på DA som interesser meg selv etter 3 uker i Kroatia. Alle debatter har et nummer, og det er bare å søke.Og ja; DIS Slekstsforum er lillesøster til DA. De har sine brukere, men er milevis fra DAs brukerforums populæritet til tross for DAs 'mangler'. Det fikser DA, og Slektsforum vil aldri bli en seriøs eller et godt alternativ til DA.Om det finnes seriøse debatter på Slektsforum som ikke er har vært på brukerforum, er ikke det noe argument. Hvilke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning (144)Du og dine tidligere innlegg både her og på DIS er vel et godt eksempel på å 'gulpe opp', så jeg synes du skulle holde en lav profil.Jeg er for å si det enkelt; drit lei dine meninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og innlegg 144 var nok et typisk eksempel på hvor fælt og nesten kriminelt det er at jeg tør å snakke Norges største genealogiske forening i mot.Det paradoksale er at jeg jeg ikke gir meg. Jeg vil alltid kjempe for alt jeg tror på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har i (140) og (143), på noe jeg tror er en saklig måte, forsøkt å ta tak i Lars Oves innspill i (135). Jeg må dessverre registrere at et saklig svar som jeg forsøker meg på i (143) ikke har interesse. Kan dere ikke opprette et eget forum for skittkasting slik at vi andre som er interessert i saken slipper å lese om all skittkastingen. Et alternativ til å svare på skittkasting er å heve seg over den og ignorere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Neida, du misforstår fullstendig LOW - jeg har full respekt for at du har tatt et standpunkt mot DIS. Det er bare det at du benytter svært så mange ganger muligheten å fremelske dette ved enhver gitte anledning, og gjerne i dine egne startede, gode tråder. Det blir kjedelig i lengden og kan oppfattes som 'din fanesak'. Hva agenda du har for dette begriper jeg ikke - dum som jeg sikkert er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Hjorteland

Her debatteres så mange gode og mindre gode poenger at man knapt vet hvor å begynne. f.eks: Jeg er prinsipielt enig med med Tore H Vigerust om at drift av debattfora som dette ikke bør være en prioritert statlig oppgave (det var dette jeg var enig i her) Viss man vekter viktigheten av drift av genealogifora opp mot omsorg for de aller svakeste i samfunnet er dette rimelig enkelt for meg, selv om noen mener at man ikke skal foreta slik vekting. Les: Kultur = like viktig som omsorg, pengene detter jo inn alikevel?Svaret fra Anette S. Clausen (innlegg 115) var imidlertid av en karakter som beroliget. Jeg kjøper rett og slett tanken om at mye mas om 'ordinære' slektsforhold fra offentligheten til de som jobber i arkivene rutes tilbake til offentligheten (til spesiellt interesserte amatører og av og til proffesjonelle her på forumet) Det virker for meg rett og slett som at denne etaten har lyktes bedre med sin datasatsing med beskjedne midler enn f.eks. NAV og Forsvaret. Jeg er stolt, og glad for at vi i Norge kan sitte kveld etter kveld med beina på bordet og utforske deler av vår kulturarv - helt gratis! Og uten at det såvidt jeg vet har kostet 'uanstendig' mye midler. Når man har kontakt med f.eks. Amerikanere som har tilsvarende 'sære' interesser vet man at dette ikke er en selvfølge.Til poenget:Siden dette da er et forum som skal tjene som avlastning for arkivarer (som heller bør sørge for snarest å digitalisere flere Tingbøker fra Ryfylke! :-) , og som i tillegg helst bør opprettholde eller øke den store populariteten til D.A. bør det være : ENKLEST MULIG uten for mye dilldall og alskens underkatogerier (men noen bør vi nok tåle).Jeg mener ideen om tett geografisk inndeling (kommuner) er for snever. Man bør holde seg til fylke, det bør alikevel være håndterlig for de fleste å holde seg oppdatert i 'sitt område' på den gamle måten.Jeg håper på å fortsatt se ferske debatter når jeg går på underkatorien Rogaland, og ikke innlegg fra 2004 som på det mer lukkede DIS forumet.Ellers kunne jeg ønskt meg en kategori pr. fylke der påviste feil, mangler og tillegg i de lokale bygdebøkene debatteres. Jeg ser selvsagt urfordringer med dette, hvem skal være 'overdommer' og 'godkjenne' rettesler etc.Selv om jeg er motstander av altfor for mange underkategorier bør det kansje være en egen for Middelalder. Det ser ut som at temeraturen i disse debatten ofte er så opphete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.