Gå til innhold
Arkivverket

[#78046] Brukerforumet skal fornyes. Til det bedre eller verre?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Hjorteland

enten var den en bug med meg (som neppe lar seg utbedre) ellers så kom ikke teksten jeg pasta fra Notepad med i innlegget (i såfall blir det sikkert bedre på det nye forumet)Det jeg begynte på var at mange av middelalderdebattene ofte utvikler seg slik at jeg er redd det kan potenisellt skremme vekk folk som er nyskjerrige og ønsker å begynne med slektsgransking. Det bør om mulig gjemmes vekk litt? Pesonlig synset jeg der er artig, jeg har et meget avslappet forhold til alt som er eldre en 1500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Eg er av dei som er borte i opptil 10 uker utan internetttilgang.Når eg då kjem heim tar det meg ca 4 tastetrykk og då er eg inne på Slektsforum med ein liste over alle 'nye' innlegg sidan siste gang eg var der. Denne lista er sortert etter Forum og det er fort gjort å gå i gjennom for å finne 'mine' steder samt andre ting av interesse.Ikkje fullt så enkelt inne på Brukerforumet meiner eg, her ligg alt 'hulter til bulter' i ein sekk, desverre med mange intetsigende emnetitler. Kan sjølvsagt søke på mine fylker, men desverre så er det mange som ikkje bruker den funksjonen. Eg veit at eg sjølv har 'mista' mange spørsmål/innlegg frå mine områder som eg hadde kunna svart på, men der innlegga 'drukna' i haugen.Etter at vi fekk 'Korga' på BF så vart det straks lettere å følge med egne og andres tema av interesse, men det gjelder framleis å finne dei første gangen.På SF så abonnerer eg på 'mine kommuner', skjer det noko her så får eg ein e-mail med den aktuelle etterlysning/tekst og kan lettere følge med.Ein annan fordel med SF er at der er det Moderatorer som kan stoppe/rette opp ein debatt om den kjem på villspor.Eg for min del vil ønske at det nye debattforumet på DABF vil nærme seg SF sitt system, med ein geografisk inndeling, ikkje nødvendigvis ned på kommunenivå (Sjølv om eg foretrekker det) men iallefall på fylkesnivå. Andre grupper kan settast opp som ønskes.Vi må iallefall passe på at Slekts Norge ikkje blir delt i to deler der kvar enkelt del står på kvar sine barrierer og slenger 'skitt' mot kvarandre, vi er ikkje fleire enn at vi godt kan samarbeide på tvers av SF/BF.Med slektsforsker helsing frå eit solfyllt Thailand. Ingmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Bare en liten tilleggsyttring fra en som er generelt interessert og ikke bare søker slekt i et bestemt område:Jeg håper inderlig at det IKKE blir noen inndeling, hverken i fylke eller enda mindre områder! Jeg synes at det er helt topp med en liste, hvor alle innlegg er synlig fra hele landet og ønsker å slippe å måtte klikke seg gjennom alle fylker for å se hva som foregår der.Jeg har hjulpet både dansker, tyskere, litauere, amerikaner, skotter og new zealændere med å finne slekt og da er man ofte nødt til å søke bredt. Man vet rett og slett ikke hvilket fylke man skal lete i !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Hjorteland

Det var et godt poeng, og det var slik jeg også mente. Gamlemåten er veldig fin med at en kan først få allt opp i en 'root', men det er veldig greit å deretter kikke innom distriket som interesserer aller mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Jeg finner mye interessant både på brukerforumet og på DIS Slektsforum. Må nok si at BF har mange debatter som ikke er så mye relatert til slektsforskning men som det er spennende å følge med på. Likedan så har jeg merka meg at i debatter om slektsforhold før kirkebok-/skifteprotokolltid så er det på DA det meste foregår. Når det gjelder spesielle slekter så har Slektsforum DIS bygd opp et meget godt forum hvor en har god oversikt over de forskjellige slekter, adel og andre. Dette forumet burde vært mer benyttet og herved oppfordres det til å komme med innlegg der.Når det gjelder slektsdebatter ellers så er jeg uenig i (150) vedrørende nye/gamle debatter.Eksempel: Brukerforumet viser 16 emner diskutert i Rogaland i april og mai. En rask opptelling på Slektsforum viser i Rogaland 33 emner debattert i samme periode. Samme tendens ser jeg i mitt hjemfylke Møre og Romsdal. Da er vel også myten knust om at DF har så mange flere slektsdebatter?Og at en har en oppdeling helt ned på kommunenivå gjør jo også at 'gamle' debatter kan livne til om det kommer nye folk til med kjennskap om emnet. Dette må da være en stor fordel. På BF så vil jo debattene rett og slett 'forsvinne' etter kort tid. Spesielt om de ikke er innlagt på fylke.Ellers så støtter jeg Ingmars oppfordring (152). Slektsforskermiljøet på alle nivå vil tjene på at vi har to gode fora som utfyller hverandre. Men nå er det vel alltid slik at noen liker mora og ..Mvh Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Til innlegg 153.Det er vel ingen som vil ha et system hvor en ikke kan søke vidt. Både brukerforumet her og DIS slektsforum har jo denne søkefunksjonen i dag. Og har ikke sett at noen vil ta de bort.I tillegg har DF en fylkesvis søkeinndeling.Slektsforum har både kommune og fylkesinndeling i tillegg til muligheten for å søke i alle debatter.Spørsmålet bør da være om brukerforum også skal ha flere søkermuligheter oppdelt emnevis eller geografisk(som ingen(!) behøver å bruke, men som mange finner hensiktsmessig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Sitat: Litta Olsen, Bergen, 8.5.2010 09:29 (153) Bare en liten tilleggsyttring fra en som er generelt interessert og ikke bare søker slekt i et bestemt område:Jeg håper inderlig at det IKKE blir noen inndeling, hverken i fylke eller enda mindre områder! Jeg synes at det er helt topp med en liste, hvor alle innlegg er synlig fra hele landet og ønsker å slippe å måtte klikke seg gjennom alle fylker for å se hva som foregår der. Sitat slutt.Bruker du 'Vis innlegg siden sist eg var her' så får du opp alle innlegg i den perioda utan noko ekstra klikking, du klikker kun på emnet og når du har lest det så klikker du på tilbake og du er tilbake på lista, akkurat sånn som det er på BF i dag.Finnst ingen forskjell der :-)Mvh Ingmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Er det eg som er dum ? Jeg finner ikke noen 'knapp' som heter 'vis innlegg siden sist eg var her'.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Til 158.Kanskje du ikke er innlogga på Slektsforum? Den vises først når du enten er pålogget som gjest eller medlem i DIS-Norge.Eller var det på Brukarforumet du ikke finner den knappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Nå banner jeg sikkert høylytt i kjerka, men ...Hvis det nå en gang er slik at Brukarforumet skal reorganiseres i retning av slik Slektsforum er utforma, kanskje Arkivverket like godt bør sette seg ned og diskuterer med ledelsen i DIS-Norge om en sammenslåing av debattene og også forhandler om nye grupper som også åpner for litt mer generelle debatter, som vulkanaskesperrer for slektsforsking (man kommer ikke til arkivet sitt fordi fly ikke kan lande på flyplassen etc. etc.) et forum om epidemier og slektsforsking, naturkatastrofer og slekt etc. etc. (For medlemmer i DIS-Norge har vi allerede et slikt forum, DIScafe)Noe å tenke på ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Til de som ergrer seg over å måtte logge seg på på Slektsforum.Det må du også i Brukarforumet, ved å oppgi mailadressen.Men, den vet veldig mange om, og kan dermed logge seg på i ditt navn og skrive innlegg.På Slektsforum må de også vite passordet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

På DIS-forum kan jeg det, ja - ikke på brukerforum.DIS-forum har jeg aldri funnet meg til rette i, desverre. Bruker det av og til, men bare hvis jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vet ikke om jeg forstår det riktig, men hvis det er fare for misbruk av mail-adresse ved bruk av dette forumet, er det teknisk mulig at dette også kunne vært passord-betinget? Men ikke gjør for store krumspring i utformingen av det nye når den tid kommer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg tror ikke man kommer utenom passord-pålogging ved overgang til nytt forum her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Innføringen av et passord, i tillegg til e-postadressen, synes jeg er en god idé, men bare dersom det er et passord man kan lage selv. Det er lenge siden jeg brukte DIS-forumet, og en av grunnene var at jeg aldri har klart å huske medlemsnummeret utenat. Et egenoppfunnet passord har jeg derimot ingen problemer med å huske. Hvis det nå er mulig å lage slike passord også i DIS-forumet, er ingenting bedre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Den historiske årsaken til fast passord i DIS-Norge er fordi passordpålogging ble innført da DIStreff ble tilgjengelig på nett og man også ønsket at brukernavnet og passordet kunne også brukes på Föreningen DIS sin Disbyt-tjeneste på nett.Hvis man kan velge fritt passord kan man ikke synkronisere dette av forskjellige årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Til 165Gjør vi ikke enkelte problem større enn de er?Selv har jeg skrevet inn brukernavn og passord på slektsforumet 3-4 ganger(sist ved skifte av PC). Jeg lar windows huske det. Og om en flytter på seg og bruker mange maskiner, hva med en liten lapp liggende i lommeboka?Er det egentlig verre enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

For egen del så er passordtvangen hovedårsaken til at jeg aldri frekventerer DIS. Jeg er ikke innstilt på å bruke av min nøye tilmålte tid her på jorden til å lete etter et kryptisk passord jeg sjelden finner. Hadde jeg vært tilstrekkelig interessert hadde jeg trolig gjort som Helge anbefaler (167), men det er jeg altså ikke. Interessen forsvann etter at jeg mislykkes med å logge meg inn selv om jeg fant det kryptiske passordet. Jeg håper vi slipper dette i Digitalarkivets debattforum.Som jeg har gitt uttrykk for tidligere, så håper jeg at strukturen blir tilnærmet slik som nå også i fremtiden og at vi slipper noen geografisk inndeling, unntatt i stikkords form, slik at de som ønsker det kan søke på sitt fylke. Jeg har i utgangspunktet ingen fylker eller kommuner som har spesiell interesse for meg, da rent bortsett fra at jeg selvfølgelig har større kunnskaper om mitt eget nærområde enn andre deler av landet og slik kan hjelpe flere.Å dele forumet i noen få tidsepoker tror jeg imidlertid kan være nyttig, da en slik får satt ned 'omsetningshastigheten' noe for den enkelte debatt. Selv om debattene ikke forsvinner om de er borte fra førstesiden, så er det vel en tendens til at ordtaket om 'ute av øye ute av sinn' også gjelder her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Ang. passord på DIS så er jeg enig med Helge (167). Jeg pleier å gå rett til Slektsforum og logger inn der, fordi her kan man bruke funksjonen 'husk passord'. Denne funksjonen har alltid vært der og fungerer fortsatt. Hvis man går tilbake til hovedsiden via Dis-logoen - er man fortsatt pålogget, så noe stort problem behøver dette ikke å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I (166) er det angitt hvorfor ting er slik de er hos DIS, men de fleste steder i dag er det brukergenererte passord, så det burde ikke være noe problem å få til det, heller. Særlig fordi Digitalarkivet er en offentlig tjeneste og ikke en privat forening med noe tjenester som er tilgjengelige bare for medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til (168): Jeg har problemer med å forstå hvorfor en inndeling i tidsperioder er mer interessant enn fylker. Det er vel svært få brukere som bare er interessert i en tidsperiode. Derimot er det mange som har interesse av et geografisk område, f.eks et eller flere fylker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Slutter meg til Finn i (168). Heller ikke jeg håper det blir en geografisk inndeling (det blir dessuten nye utfordringer når fylkessammenslåingen begynner i ikke så altfor fjern framtid. Den historisk ukorrekte plassering av temaer lar jeg ligge, den diskusjonen har vært oppe før).En enkel tidsdeling er for mitt vedkommende OK, selv ville jeg foreslått 'før 1650/1650-1865/etter 1865'.Selv synes jeg DIS' Slektsforum ikke har interesse i denne sammenhengen, strukturen de har valgt er godt mulig representativ for hva foreningens medlemmer ønsker og i så fall fungerer det for dem(?). De har sikkert forutsett kommune- og fylkessammenslåinger og kan 'trykke på knappen' når disse iverksettes. (Men jeg synes DIS-medlemmer bør tåle at foreningens ulike ansikter utad kommenteres også av ikke-medlemmer i fora som f.eks. dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Min navnbror på Skjetten kom meg i forkjøpet og uenigheten er 'absolutt'. Det som er bra for Geir T er ikke bra for Geir K B, men enkelte innlegg ligner litt på leserbrevene i Aftenposten for et par mannsaldre siden - som noen kanskje husker var svært mange undertegnet 'jeg og mange med meg'(!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til (172): Et 'forum' for slekt før 1650 vil nok bare inneholde noen få prosent av innleggene. Hva er da vitsen med det? Det vil være interessant for de som KUN er interessert i middelalder (og litt senere) ... men det gjelder vel kun en liten brøkdel av brukerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Hva med å dele det inn i store regioner som Nord-Norge, Midt-Norge, Østlandet osv., i tillegg til tidsinndeling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.