Gå til innhold
Arkivverket

[#78046] Brukerforumet skal fornyes. Til det bedre eller verre?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Christophersen

TIl 187For de som ikke liker eller til og med hater å måtte lære seg noe nytt er nok BF et godt valg, men ellers ikke, synes nå jeg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

randi! (198)Når du trykker på lenken Søk øverst på SF, så får du opp et søkebilde.Der finner du som vist en dropdownliste hvor du kan velge nivå å søke på. Default er hele forumet, men du kan avgrense det både til etterlysninger (eller andre hovedgrupper), fylke og kommuneJfra. vedlagt bilde

bilete9328.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Brukerforumet er flott som det er, men om de har tanker om å gjøre det 'enda bedre', ja da får vi bare ta det som et stort bonus!Sammenligne DIS forumet med Brukerforumet går ikke. Det blir for dumt. De ligger i to forskjellige divisjoner.Mulig jeg er dum, med dette DIS-forumet for betalende og 'gjester' (med en svært tungvint innlogging), skjønner jeg omtrent ingenting av. Er det sånn der at ikke anene våre kan flytte seg fra Eidskog i Hedmark til Fredrikstad i Østfold?? Må brukerne hoppe og sprette rundt hersen og tversen til kommuner og fylker med den samme slekta? Debattene må jo bli slitsomme å følge med på! Nei, dette er for dumt.Sånne 'konfeksjonsprogram' er altfor 'billige', rart at ikke DIS (Data i Slektsforskning) greier å finne på noe enkelt til sine brukere? Mer lik Brukerforumet?Og at det tar kortere tid å klikke seg inn på Disforumet enn på Brukerforumet er rett og slett tøv!Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er inne i Brukerforumet og Slektsforumet en del ganger hver eneste dag, og har vært det siden Slektsforumet ble etsblert. Og ja, det er ingen tvil hos meg, - det er raskere å gå inn i Slektsforum enn Brukerforum. Færre 'klikk' for å komme inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Klikkekommentar til en problemstilling jeg ikke helt forstår og som vel strengt tatt ikke har noen betydning for valg av forumtype:1 klikk begge steder - maskinen husker innloggingen, så det er akkurat det samme om jeg går inn på DA eller DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Liten kommentar tiil Alf (202)Jeg har gjort noen søk og må nok si at den drop-down listen er absolutt helt håpløs å bruke. Alt for lang og uoversiktlig. Bruker 'hundre' år på å scrolle den......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Jeg kan bare repetere min ytring i innlegg #45.'Det enkle er best.'I dette forum finnes alt fra noviser til godt skolerte.La dette forumet være egnet for noviser; som meg !Vi må ALDRI la de såkalte 'skolerte' teorikerne ta overhånd ettersom jeg da vil anta at 'menigmanns' oversikt over lokalsamfunnet blir 'druknet' i fagtermer!Dersom det er teknisk mulig: La forumet bli som det er! Enkelt og lett forståelig ! mvh Dag mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til Remi i 196 for ny lærdom ang. landsoversikt i DIS-forum:) Det er ei stund siden jeg har vært inne på DIS-slektsforum men skal ta en titt igjen ved anledning. Fikk for noen år siden et passord som 'gjest', men det passordet er dessverre 'vandret heden' fra hukommelsen og noteringer for lengst. Dette er vel sikkert en sak som det er vanskelig å gjøre alle til lags med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk til Dag Fjær - jeg deler dine ønsker og dine synspunkter. La forumet forbli som det er.Her her alt jeg ønsker meg - jeg leser nesten alt av debatter og har stor glede av det. Orker ikke tanken på en masse inndelinger i perioder og landsdeler/fylker/kommuner. Det ødelegger oversikten.Jeg er ikke bare interessert i områder knyttet til egen slekt. I debatter som vedrører andre slekter kan jeg finne kunnskap både om historiske forhold og tilgjengelige kilder som jeg ikke kjente til. Slik som forumet er organsert nå, fungerer det tilfredsstillende for oss vanlige slektsinteresserte - vi føler oss hjemme her. Det er bare et stort rom, Brukarforum, å lete og å lufte spørsmål i - og det er tilstrekkelig for oss 'noviser'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Så sant så sant Inger i 211! Det fine med dette forumet er at en kjapt kan stikke innom og åpne temalista og raskt se om det er noe nytt av interesse og som pirrer nysgjerrigheten, så det er flott av DA at de har denne tjenesten uten at det er avhengig av medlemskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Jeg deltok en del på VG sitt diskusjonsforum i det forrige årtusen.Kan huske det ble et veldig rabalder da forumet ble omlagt. Ja syntes selv at dette var bare tøv.Men det gikk jo ikke lenge før det gikk opp for en hvor mye bedre det ble og en med et smil tenkte tilbake til det 'enkle, primitive' systemet en ikke ville bli kvitt.Men vil flertallet av brukerne beholde dette systemet så synes jeg de skal få det. Jeg er jo bare en enkelt bruker og skal nok klare å rette meg etter det opplegg staten sitt brukerforum bestemmer seg for. Og en har jo private alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Til 212Akkurat det samme som eg gjer på Slektsforumet, logger inn og trykker på 'Vis nye emner siden sist pålogget'. Då kjem temalista opp og eg kan titte på hvilket som helst emne med eitt tastetrykk. :-)Mvh Ingmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Eg har vore brukar både av dette forumet og Slektsforum sidan dei vart oppretta, og har brukt begge 'semiprofesjonelt' i samband med bygdebokarbeid og leiting etter enkeltpersonar involvert i historiske hendingar eg har hatt fagleg interesse i (ikkje nemnande for eiga slekt). Eg er mykje oftare inne her på DA-forum, men det er nettopp fordi det mange har peikt på: skal ein ha sjanse til å følje med på her _må_ ein vere inne nesten dagleg, elles forsvinn meldingane og det er ikkje høve til å søke i anna enn overskrifter og aktivt innlagte stikkord.I Slektsforum kan ein som mange har nemnt _både_ abonnere på innlegg i så mange forum ein vil (t.d. alle kommunar / prestegjeld ein har interesse av eller tilknyting til og få epost når det blir posta innlegg der) _og_ søke i all tekst i alle innlegg. Når eg t.d. er interessert i alt som gjeld Lesja (utanom kommuneforumet) eller personar av Stockfletsleta, går eg inn på Slektsforum og søker igjennom teksten i _alle_ nye innlegg siste veke, månad osv. på ord eller tekststreng.Og sjølvsagt har eg berre lagt inn Slektsforum-passordet ein gang på kvar ny maskin eg har hatt - det er ein nyttig og enkel windowsfunkjon.Slektsforum kombinerer altså funksjonaliteten i DA-forum (ein kan gå inn og sjå over alle nye innlegg siste dag osv.) med tema- og topografisk struktur og mykje betre søkefunksjon. Ulempene er at ein må legge inn passord (men sjølvsagt ikkje vere medlem i DIS) og sette seg inn i strukturen og søkefunksjonen (men ein treng slett ikkje bruke noko av det).Hovudgrunnen til at mange her held fast ved DA-forum er kanskje at dei hadde 4-5 års erfaring med det forumet før Slektsforum vart oppretta, og sleit litt med at Slektsforum verkar meir komplisert. Men den allmenne nytten av Slektsforum for slekts- og lokalhistorie er etter mitt syn altså mykje betre enn DA-forum.Eg har absolutt tiltru til at personalet i Digitalarkivet klarer å utvikle eit nytt forum som tek omsyn til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Når jeg skal kjøpe frukt i butikken setter jeg pris på om betjening ikke har lagt alle sortene frukt i en og samme haug. Det blir lett på den måten å finne fram til haugen med frukt, men det blir verre å finne jordbærene - og enda verre å plukke opp et helt kilo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til Ingmar i 212, takk for saklig informasjon! Det har sikkert bare med vane å gjøre at det sverges mest til dette forum`s oppbygning, og jeg ser også at det har sine begrensninger på noen områder. Men jeg liker at temalista til dette forumet fra hele landet er det første en 'får i fleisen' når lenken åpnes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Apropos 216Og når en skal hente frem noe i et arkiv så er det vel også en fordel at en vet hvilken hylle en skal gå til?Det forundrer meg om ikke arkivarene vil ha en viss struktur også på sitt brukerforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Vi får håpe riksarkivarene med sine 126000 hyllemeter ikke har tenkt i de samme baner ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Muligens har det vært nevnt på en eller annen måte blandt alle disse 221 innleggene i denne tråden, men den fant jeg ikke:I slektsforum har jeg anmerket hvilke områder jeg har interese av og når det kommer en melding i disse områdene fåt jeg en epost til min adresse (som DIS-medlem; vet ikke hvis du bare er 'gjest') Dermed har jeg eposten i min private postkasse og kan aktivere meldingen og hele tråden på DIS når jeg ønsker det.I DA er det bare de tråder du selv starter hvor du får en melding om innlegg; ikke på tråder startet av andre (meg bekjent)Så dermed er det spørsmålet mer: Hvilke rutiner legger man opp til når man vil følge med.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

jaja. Da er jeg tydeligvis ikke den eneste som klarer å lese alle gjentagende innlegg.Uansett virker den delen av SF bra.Andre ting kan der også forbedres, men det er saker som man tar opp internt i DIS/forslagskasse. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.