Gå til innhold
Arkivverket

[#78159] Dømt til Finnmarken - hvorfor?

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Solli

For meg er dette et gammelt uttrykk, som jeg imidlertid ikke har brukt på lenge, så jeg fikk repetert det. Det var litt artig.Et annet altauttrykk er 'larke®', eller 'å larke', men dette kommer ikke sydfra. Larke kan bety 'litt av hvert', f.eks. kan man si at man gjør ikke så mye, 'æ går nu her og larker', eller man kan si at man vasker 'larker', og da kan man mene at man vasker 'litt av hvert'. Et anvendelig ord når man kanskje mangler et bedre ... he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

'Larke' er et vanlig brukt ord ja, og som sikkert kan ha flere betydninger, det jeg vet så er det mye brukt om ting som henger litt dårlig i hop og som er i bevegelse, kanskje av slitasje over tid. Kan ta et eksempel: En biltilhenger hvor hullene til festeskruene for lasteplana begynner å bli slitt og skaper litt bevegelse og slitasje over tid. Da sies det at 'det går og larker'. Det er vel sikkert et ord som kan vandre både nordover og sydover kan jeg tenke meg, og andre varianter finnes sikkert? Dette ble sikkert rart, men det får gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Slarke og larke blir nok på en måte beslektet ja, men de sier vel at det f. eks er slark i hjullager på f. eks biler? Vet ikke om vi må lage et eget tema på disse ord og uttrykkene, de er vel ikke god å finne igjen etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

De eneste ganger jeg har hørt ordet spekka er :spekkasild--djevelsk salt sildspekke klean tørr--henge vaskete kær ut til tørk iminusgrader.Fryse tørt.Det fungerte.hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Herlige uttrykk i de siste innleggene! I Fredrikstad snakket de om at de bare hadde tela-brød, så det tok en tid før de var tint ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.