Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#78261] Halvor Christoffersen fra Kongsberg/Eiker?

Recommended Posts

Gjest Ellinor Simensen

Halvor Christoffersen giftet seg med Turi Olsdatter i Eiker 18 Februar 1853. Han står i kirkeboken for Eiker oppført med far Christoffer Halvorsen og er oppgitt å være 23 år.Har imidlertid ikke funnet hans fødselsdato i kirkebøkene, heller ikke hans fars fødselsdato og hvem som var hans mor.Hvis noen har informasjon om dette, er jeg takknemlig for svar.Mvh Ellinor

Gjest Ann-Mary Engum

Fra basen 'Vigde i Eiker prestegjeld 1838-1860: Merknad: K:Han 23 år. Hun 28 år.K:Han attest fra Kongsberg af 21/8 53, hun fra Sigdal af 2/2 53 Brudgom Halvor Christoffersen Hoenseie[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=vi06241838&gardpostnr=1037&personpostnr=4141&merk=4141#ovre>LenkeTelling 1865.Hans fødselsår er oppgitt å være 1831:

Gjest Ellinor Simensen

Til Gunn: Jeg er ikke sikker på om dette er rette Halvor Christoffersen, da det her står oppført Christopher Helliksen som far; bosatt på Woldstad på Øvre Eiker. Halvor Christophersens far er oppgitt å være Christopher Halvorsen bosatt på Hoen i Øvre Eiker ved giftemålet i 1853. (Se lenke innlegg 2). Det står at han har attest fra Kongsberg og hustruen fra Sigdal. Hustruen var født i Sigdal så det er korrekt. Men menes dette at han er født i Kongsberg tro?Mvh Ellinor

Gjest Bjørg Hukkelberg

Se på nr 6 blant innflyttede. Halvor Kristoffersen fra Kongsberg. Flyttet til HoenseieKildeinformasjon: Buskerud fylke, Eiker, Ministerialbok nr. 14 (1846-1854), Inn- og utflyttede 1853, side 474. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1076&idx_id=1076&uid=ny&idx_side=-447>Lenke Permanent bildelenke:

Gjest Bjørg Hukkelberg

Utflytta fra Kongsberg i 1853. Han skal være født i Eiker 19-2-1830. Nr 5 nede til høyreKildeinformasjon: Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 9 (1839-1858), Utflyttede 1853, side 706-707. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1098&idx_id=1098&uid=ny&idx_side=-409>Lenke Permanent bildelenke:

Gjest Anne Tonby

Jeg tror dåpen i innlegg 3 er riktig Halvor, men at foreldrenes navn skal være Christopher Halvorsen og Gjertrud Helliksdtr.Dette paret flytter til Eiker fra Flesberg i 1828 med barna Ingeborg og Hellik nr 8,9,10 og 11 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8564&idx_id=8564&uid=ny&idx_side=-277>LenkeNår Halvor Christopersen døper sønnen Olaus i 1854 er det ei Ingeborg Christopersdt Hoeneie fadder LenkeIngeborg Christopherdtr Hoeneiet gifter seg i 1858 står det at hun er født i Flesberg

Gjest Ellinor Simensen

Supert! Nå løsnet det! Godt med hjelp fra en utflytta Vestfossing:) Til Anne: Ser også at Ingeborg Christophersdtr. er fadder til flere av Halvor Christophersens barn. Halvor Christophersen var min oldefar og jeg hadde en følelse av at jeg måtte lete litt i omkringliggende dalfører for å finne ut mer om mine aner. Takk til dere begge.Mvh Ellinor

Gjest Ellinor Simensen

GunnNei dette var ikke så enkelt. Tyder på at personen som har skrevet i kirkeboka har rotet litt med navnene. Kanskje for mye altervin:)? De rette navnene på Halvor Christophersens foreldre skal være Christopher Halvorsen og Gjertrud Helliksdatter. Disse har jeg nå funnet igjen i kirkebøkene i Flesberg.Har også kommet videre med Gjertrud Helliksdatters forfedre, men igjen stopper det opp med Christopher Halvorsens sine. Ser i kirkeboken for Flesberg 1788 - 1815, side 42 at han er sønn av Halvor Aaseggen, men Aaseggen er en gård i Lyngdal i Numedal og her finner jeg ingen Halvor; bare tre andre barn med Halvorsen til etternavn. Tyder kanskje på at personen jeg nå leter etter het Halvor Halvorsen?Vel, jeg gir ikke opp og leter videre.Mvh Ellinor

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.