Gjest Svein Arnolf Bjørndal Skrevet Mai 11, 2010 Del Skrevet Mai 11, 2010 Purkeskinn brukte de til kløvsaler, har jeg sett mange eksempler på.Når det gjelder lær taghud, står det helt eksakt: '1 Læder Taghud den bæste'Jeg tror ikke man skal henge seg opp i at den (det var to stykker i skiftet) står mellom et hesteklede og en huggøks, og dermed slutte at det må ha vært et hesteredskap. Den ovennevnte taghuden står mellom 1 bogsele av lær og 1 plogveksne.Saken er at tingene ble nevnt stykkevis og delt under utlodningen, så det eneste man kan være rimelig sikker på, er at det hørte under 'redskap'. Rekkefølgen ved den første registreringen kjennes ikke.Jeg synes nok forslaget i (13), presenning, så langt virker best. En presenning kan jo brukes til så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Mai 12, 2010 Del Skrevet Mai 12, 2010 Takk til Svein Arnolf for forklaringen vedr. purkeskind. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Mai 12, 2010 Del Skrevet Mai 12, 2010 Ser også at det i dette skiftet jeg sitter på er nevnt 1 Kløv Sadel med meiser remmer og Purkeskind. Ellers er det nevnt en Mullers Postil, er det en bibel av noe slag? Også står det 1 graae Gjelk 16 aar gammel, hva er det, er det en hest? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal Skrevet Mai 12, 2010 Del Skrevet Mai 12, 2010 En postill er en prekensamling eller anaktsbok.En gjelk eller jelk er en gjeldet hest, av norrønt jalkr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal Skrevet Mai 12, 2010 Del Skrevet Mai 12, 2010 'anaktsbok' skulle selvfølgelig være andaktsbok ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Mai 12, 2010 Del Skrevet Mai 12, 2010 Takk for svar Svein Arnolf, og kom i ettertid på at i navn på kaldblods-travhester mener jeg at Jerker ofte forekommer og det kommer vel da av gjelk/jelk? Har vel også sett at de gammelt av hadde huspostiller og da var det vel en Müller som var forfatter antagelig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Werner Vesterås Skrevet Mai 12, 2010 Del Skrevet Mai 12, 2010 Tyske andaktsbøker var populære i Norge, og en av forfatterne er en Heinrich Müller, iflg denne artikkelen Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Mai 12, 2010 Del Skrevet Mai 12, 2010 Til 32, det så det ut til ja, og ser ut som det var et viktig element i 'fromhetslivet', som sikkert kunne bestå av så mangt:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal Skrevet Juni 29, 2010 Del Skrevet Juni 29, 2010 I et skifte holdt i Gausdal i 1722 nevnes 1 kløvsal med taghud og purkeskinn til 16 s.Da kan vi i hvert fall begravet den moderne betydningen 'ytre takkledning' som definisjon på taghud, men da er det kanskje ikke så sikkert at det dreide seg om en presenning heller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sigbjørn Sandsmark Skrevet Juni 29, 2010 Del Skrevet Juni 29, 2010 Til 28.En Gjelk må være en kastrert hest,en som er jelt og kalt vallak i dagens språk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal Skrevet Juni 30, 2010 Del Skrevet Juni 30, 2010 Nettopp. Se (29). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Ketil Harbek Skrevet Juni 30, 2010 Del Skrevet Juni 30, 2010 Til 34: Joda, vi kan godt holde på presenningen fortsatt. Det er ikke urimelig at det fulgte en slik med en kløvsal, for å dekke 'kløvgodset' - (eller-hva-det-nå-heter). 'Kløven'? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aase R Sæther Skrevet Juni 30, 2010 Del Skrevet Juni 30, 2010 Det står ikkje Taghud AV purkeskinn då? Eg har ikkje noko faguttrykk på den 'leppa' som dekkjer 'beholdarane' på kløvsalen, men Taghud høyrest ikkje urimeleg ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal Skrevet Juni 30, 2010 Del Skrevet Juni 30, 2010 (38) Nei, det står 'med', og det var til og med nevnt en til litt lenger ut i utlodningen. Og i tidligere skifter jeg har sett på står det gjerne '1 kløvsadel med purkeskinn' eller '1 kløvsadel med purkeskinn og meiser'. Når det står 'med' her, tolker jeg det slik at purkeskinnet ble brukt rundt stoppingen som lå mot hesteryggen, for salen var vel ellers av tre, går jeg ut fra.Så jeg er nok fortsatt noe i tvil om 'med taghud' refererer seg til tilleggsutstyr som presenning, eller om det ble brukt til noe spesifikt på selve kløvsalen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sigbjørn Sandsmark Skrevet Juni 30, 2010 Del Skrevet Juni 30, 2010 Huder og skinn,tja kansje purka hadde skinn på den tiden ? ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts