Gå til innhold
Arkivverket

[#78354] Hans Knudsen født i Bergen, gift og senere bosatt i Trondheim

Gjest Arvid Lillebergen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arvid Lillebergen

Jeg har tidligere stilt spørsmål om dette, men prøver meg en gang til med litt annen info. Min tippoldefar Knud Hansen ble gift i Trondheim 23. juli 1837. Permanent sidelenke: Lenke I kirkeboka er det oppgitt at kan er han er 32 år ved vielsen, brudgommens far er oppgitt til Dagarbeider Knud Hansen og at han er født i Bergen. Er det mulig å finne Hans Knudsens dåp/ fødsel etter annet som kan identifisere hans forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei Arvid!Om din oldefar ''Hans Knudsen'' var födt i ''Bergen'' eller ikke ??, så finnes det ingen aktuell ''Hans'' födt med far ''Knud Hansen'' i arkivene i ''Bergen'', og da har jeg gått ut ifra födselsår ca. 1805.Det närmeste jeg kom i sök på ''FS'' er ''Lindås'' en nabokommune til ''Bergen'', der döpes en ''Hans'' 29/1-1804, foreldre ''Knud Hansen'' og ''Martha Johannesdtr.'', h. side dåp nr.3 ned i fra . LenkeMvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Jeg har også vært gjennom kirkebøker fra Bergen uten å finne denne Hans. Han ble gift og bodde sitt voksne liv i Trondheim der han drev som kobberslagermester. Jeg antar at opplysninger som er skrevet inn ifm vielsen er oppgitt av brudgommen selv, og syns det er rart om det er feil. Jeg har tenkt tanken om at 'dagarbeidere' kunne være omstreifere uten fast bostedsmessig tilknytning.Hans Knudsen som ble født i Lindås i 1804 er ikke den samme, han overtok farsgården og bodde i Linås hele sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.