Gå til innhold
Arkivverket

[#78496] Håvel Pedersen på Enger i Ringsaker

Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Tanken om forveksling Else har slått meg også, men da må det bevises. At det har kommet inn en helt ny slekt er mulig, men navnelikheten tyder ikke på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Hei Det var noe kjent med disse navnene. Jeg har en Hans Hovelsen Enger som ble gift i Johanne Pedersdatter Mæhlum fra Mæhlum i hovedsognet.Jeg har i tillegg notert meg at Guttorm Enger var født på Nyhus i hovedsognet. Dermed sønn av Ouden (Oeluff) Nyhus. Han er gardbruker på Nyhus i 1612 og i 1642. Odelsjordeboken av 1624 står det skrevet at Ouden Nyhus eide han 3 huder odelsjord i Nyhus, og ½ hud odelsjord i garden Snerle i Vågå (wdj samme gaardt Odell 3 huder, wdj Snerle i Waage prestegielldt wdj Gulldtbrandzdallen Odell ½ hudt). En mann som het Iver Segelstad i Sør-Fron eide også 1 hud odelsjord i Nyhus i 1615, og 2 huder odelsjord i Segelstad i tillegg til 3 skinn odelsjord i garden Bø i Ringebu. I 1624 er det Ivers sønn Bjørn Iverson som eier Ivers 1 hud i Nyhus med mer. Det ser ut som at det er slektskap mellom Nyhus, Snerle og Segelstad.I Første Tage, Gaardebøxel eller Stedtzmaal for Hedemarken 1636-1660 (Lenke). finner jeg følgende:På tinget i 1639 bygslet Guttormb Oudenszønn Nyehuusz garden Enger i Ringsaker, som Joenn paaboede och for hannomb oploedt, schylder aarligenn thill Ringsager Kierche halfftredie hud, gaff udj Førstefeste Penndinge 25 dr.I Hedmark Slektshistorielags Tidsskrift, bind VII (side 107-111) finner jeg at han var gift med Mette Tollefsdatter, og de fikk tre barn. Som enke ble hun gift med Amund Torgeirson, og sammen fikk de to barn, Torger og Guttorm Amundsønner. Mette døde før 1671, for den 6. juni 1671 ble skifte etter henne holdt. Begge hennes menn var døde og boets nettoformue var på 22 riksdaler og 5 skilling til deling på barna.1. Ouden Guttormson Enger, født 1654 . Han ble gift med Eli Larsdatter som andre gang ble gift med Fredrik Hoverson Lier fra Brøttum. Hadde sju barn.2. Tollef Guttormson Enger, levde ved morens skifte i 6. juni 1671.3. Sidsel Guttormdatter Enger, levde ved morens skifte i 6. juni 1671. MvhTrond Gellein Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

I den grad det har interesse. Vedr (27).Sidsel Guttormsdtr. g.m. enkemann Baard Larsen Hov, fra Biri øverbygd ca1646-Iflg Vestoppland SHL tidsskr 4-1994 s. 291-293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Gullik Amundsen Enger må være sønn på Kjos. Anne Amundsdatter Kjos ble gift med Peder Olsen Sæter. Disse er nevnt i et skifte på Kjos som noen av barna til avdøde Amund Halvorsen Kjos.Det kan muligens bety at Håvel Pedersen på Enger er sønn av Peder Olsen Sæter, men det gjenstår å bevise. Men så langt det er kjent hadde Amund Kjos bare ei datter. Når Arne Haave sier at Håvel Pedersen Enger er brorsønn av Gullik Amundsen Enger, så står vel bare dokumentasjonen att å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Takk til O. K. Sveen og E. K. Ulven Wilhelmsen for detaljerte informasjoner om skiftet på Kjos. Dette er meget gode slektsforskere på ringsak-slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Må gjøre oppmerksom på at Mogens Leine eide jord i Sæter. Det må vel snart startes en ny debatt på Mogens Leine og hans jordegods og hvem ellers som eide i dette jordegodset? Og hvor barna hans kom og hvorfor?? Men dette er altså et sidesprang her, men sidesprang gav ofte resultater - i hvert fall i tidligere tider!Dersom intet helt nytt dukker opp, så kan en vel anse at denne debatten er avsluttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Geir Thorud(28). Guttorm var et gangbart navn på den tiden og du finner det i alle bygder rundt Biri. Toten, Vardal, Land, Torpa, Fåberg, Gausdal og Ringsaker. Men har du noen ide om Guri så er det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Da kan jeg si at Peder Amundsen Skruen ikke er far til Amund Pedersen Leine-eie. Antagelsen om familieforholdet i (1) var altså rett, dvs begge er fra Sæter. For å høre mere om dette, så må du kjøpe Hedmark Slektshistorisk Tidene. Dette er sentralt slektsstoff for mange. Til å være med å lage en slik artikkel inviterer jeg med meg personene i (30)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.