Gå til innhold
Arkivverket

[#78710] Karen Larsine Olsdtrs f. 1836 forferde i Askøy, Hordaland, d. i Digermulen, Våga


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har sett litt på noen av barnedåpene til Rasmus og Malene.I 1752 døpte de en sønn Christopher. Da er Anders Larsen Loddefjord fadder. Det samme er Erik Larsen Damsgård, trolig en bror av Anders. Ved barnedåp i 1755 og 1760 finner jeg Birthe Christophersdtr. og Lars Christophersen som faddere. De er trolig søsken av Rasmus.Der er også en Karen Larsdtr. Damsgård blant fadderne. Kanskje en søster av Anders Larsen.17.12.1754 dør Anders Larsen Loddefjord, 41 år gammel. Han var gift med Kari Olsdtr. som døde i Loddefjord 11.01.1763, 69 år gammel. Jeg føler meg rimelig sikre på at dette er foreldrene til Malene Andersdtr.Dessverre ser det ikke ut til å være skifte etter Anders og Kari 1754/1763.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSøkte på Askøy og Damsgård ogh fant en sie med personer flyttet til Askøy fra Jølster skrevet av Yngve Nedrebø LenkeOm noe av dette er aktuelt her er jeg ikke sikker på, men det kan jo være noe her som kan lede en inn på nye spor.På skiftet til Rasmus Ch var det jo litt vanskelige navn å tyde på de som døtrene var gift med.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da har vi løst gåten om hvor Rasmus Christophersen kom fra. Det var broren Lars som opptrådte som fadder som ble løsningen. Det var skifte etter ham på gården Hetlevik i Askøy i 1788. Se denne debatten.LenkeDet skiftet satte meg på sporet av Torheim i Gloppen, hvor en Christoffer Rasmussen døde i 1750. Der er det rett nok en feil i skiftet hans og også i bygdeboken (forfatteren har trolig brukt skiftet i 1750 som grunnlag), for Rasmus er nevnt som Jacob, men skiftet bekrefter at søskene Rasmus(Jacob), Lars, Knud og Brithe alle bodde ved Bergen.Christoffer Rasmussen Torheim 1694-1750 giftet seg i Gloppen 14.01.1714 med Christenze Jacobsdtr. Sandal. Du kan finne Christoffer på gården Torheim i Gloppen i 1701. Han var sønn av Rasmus Danielsen 1658-1746 og Marthe Christophersdtr. 1662-1734 Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar sett litt på det ene skiftet etter Christopher Rasmusen i Gloppen som du har på en annen debatt her.har lett litt etter hans Malene Andersdtr og lurer på om det er hun som er her? LenkeSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Steinar.Malene og Anders var ganske så vanlige navn på den tiden. Og i følge alder ved død og det faktum at hun giftet seg i 1751, utelukker nok at det var henne som var født i 1737. Jeg holder fortsatt en liten knapp på at foreldren var Anders Larsen og Kari Olsdtr. Men man kan selvsagt ikke utelukke at også Malene kom fra Sunnfjord/Nordfjord slik som Rasmus.Om vi ser på rekkefølgen til Rasmus og Malenes barn, finner vi først Christopher oppkalt etter farfar (Christopher Rasmussen). Så kommer Anders oppkalt etter morfar (Anders Larsen?). Dernest Kari/Karen som kan være oppkalt etter mormor (Kari Olsdtr.) Så kommer Marthe, som jeg ikke helt kan forklare og deretter Christense som er oppkalt etter farmor.(Christense Jacobsdtr.) Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher er vel vielsen til Anders Larsen og Karen/Kari Olsdtr LenkeDe har sønnen Lars f. 1739 døpt 26/2 i Domkirken i Bergen.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er dåpen til Lars. På den tiden tilhørte Askøy Domkirkesognet frem til 1742. I følge dåpen var faren bonde på Loddefjord.LenkeDersom det er rett vielse du har funnet, svekker det Anders og Karis kandidatur som Malenes foreldre. Malene giftet seg i 1751 som kjent. Forøvrig er Anders Larsen med hustru og moder blant kommunikantene i Askøy 2 ganger i 1743 og i 1750 Anders m/hustru 2 ganger. Anders døde i Loddefjord i 1754 og Kari samme sted en gang på 1760 tallet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Hun er jo enke og kan jo ha vært gift med en Anders før Anders Larsen.Man skulle jo tro at det var et skifte etter den første mennenAskøy kirkebok starter 1742, er det noe kirkebok før dette året, i Fjell eller Bergen som dekker dette området?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Som nevnt så tilhørte Askøy Domkirkesognet fram til 1742. Under døpte i Bergen finner du en database som går fra 1719-1780 over døpte med faddere i Domkirken. Der finner du døpte i Askøy mellom 1719.1742, det var der jeg fant Lars døpt i 1739. Så er der en periode hvor kirkebøkene for Domkirken mangler, fra slutten av 1600 tallet frem til 1719.Det er rett at Kari Olsdtr. var enke. Hun var i følge alder ved død født i 1694 og var ca 20 år eldre enn Anders. Hun var således 43 år da de giftet seg (om eketeskapet i 1737 er rett). I så fall fikk de kanskje bare sønnen Lars. En annen grunn til at jeg tviler, er at Malene ikke er å finne blant konfirmantene i Askøy 1743-1748. Dersom hun var født rundt 1730 burde hun ha vært der, all den tid Anders og Kari er nevnt blant kommunikantene i 1743 og 1750 som bosatt i Loddefjord.Jeg finner heller ingen Malene Andersdtr. født i Bergen i passende tidsrom.Noen lett oppgave blir det nok ikke å finne opphavet til Malene, men mange år med denne hobbien har lært meg at det stadig åpner seg nye muligheter til å finne svar på slektsgåtene.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiser ut til at Malene er en vanskelig nøtt.på en annen gren har jeg konen til Ole Didriksen som heter Marthe Johnsdtr fra Holmedal hun skal være f. ca 1751 ekteskap [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&filnamn=ASKOVIGD>Lenke hun dør 1806 på Kleppe og er da oppgit å være 56 år. her er konfirmerte fra Holmedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Når det gjelder Malene, så har jeg opprettet et eget tema på henne.Har du sjekket barnedåpene til Ole Didriksen og Marthe? Kanskje det kan gi noen svar.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiser at Amund Johnsen er fadder på noen av barnas og Marthe Johnsdtr er fadder på et av barna til Amund J. Ole Didriksens slekt er og fadder på Amunds barn i 11782. Lenke på denne siden er og Rasmus Christophersens trlig yngste barn Birthe. (på venstre side)Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Har truleg funne foreldra til Marthe Johnsdotter i registeret mitt. Har ein John Amundsen og Inger Olsdotter som får ein son Ole i 1764 frå Holmedal (rett ved dagens Kleppestø på Askøyna).Her er reg. mitt på OD&MJ:AS0252,0,Ole,Didrichsen,Kleppe,,,,,Marthe,Jonsdtr.,Holmedal,,,Kirkebok for Askøy A1 fol. 264b.,,2406,1770AS0252,1,Ole,Didrichsen,Kleppe,,,,,Marte Johnsdtr,,,,,Didrich,2908,,1773AS0252,2,Ole,Didrichsen,Kleppe,,,,,Marte Johnsdtr,,,,,Inger,1905,,1776AS0252,3,Ole,Didrichsen,Kleppe,,,,,Marte Johnsdtr,,,,,Niels,1306,,1779AS0252,4,Ole,Didrichsen,Kleppe,,,,,Marte Johnsdtr,,,,,Giertrud,1110,,1781AS0252,5,Ole,Didrichsen,Kleppe,,,,,Marte Johnsdtr,,,,,Helge,1707,,1785AS0252,6,Ole,Didrichsen,Kleppe,,,,,Marte Johnsdtr,,,,,Helge,0810,,1786AS0252,7,Ole,Didrichsen,Kleppe,,,,,Marte Johnsdtr,,,,Tvilling,Ole,1601,,1790AS0252,8,Ole,Didrichsen,Kleppe,,,,,Marte Johnsdtr,,,,,Jon,1601,,1790Her ser vi at eldste dottera heiter Inger, og ein son Ole.Men JM&IO synest å vera innfluttarar. Kor dei kom frå, veit eg førebels ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifint, er dessverre ikke særlig kjent i dette området, så det er jo greit å få hjelp.Jeg går ut fra at jeg ikke er den eneste som er etterkommer som leter etter de her. Er det andre som som har Karine (ikke Karen som jeg skrev feil selv)Nå er det bare Soldaten Ole Olsen, f. ca 1748 i Lunde, Tysnes, HO, d. 4 okt 1801 i Myhren, Fjell, Askøy som jeg ikke har funnet. Er usikker på vilken kirkebok som jeg skal lete i. Har prøvde å lete etter skifte men det er jo ikke lett å lete etter en Ole og finne den rette...Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du skal anten leite i kyrkjeboka for Tysnes/Tysnes eller den for Tysnes/Uggdal. Eg finn at folket på Lunde i Tysnes vert gifte i båe dei kyrkjene, men ikkje i Onarheim (der er tre sokn i Tysnes på den tida).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der er ein Ole Olsen f. i Tysnes (berre det namnet på kb) i 1747, men eg kan ikkje tyde stadnamnet til Lunde. Derimot kan dei ha flutt til Lunde seinare. Det finst bygdebok for Tysnes. Eg trur du skal ta ein titt i den; den er rimeleg ny og kan lånast inn frå biblioteket. Prøv det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ole Olsen Øvre Lunde f.1750 g.1783 med Kari R. Sønn av Ole Gulbrandsen Kvitavollsneset f.ca1718 d.1792 g. 1741 Anna Guttormsdatter Lunde f.ca1726 d. 1792.Viser til denne link, innlegg 4. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har funnet et ektepar fra Kvinnherad ved navn Jon Amundsen og Inger Olsdtr. De døper en sønn Amund 22.11.1755 fra Svoldalen i Kvinnherad. Jeg har åpnet et nytt tema hvor jeg ber om oppslag i bind 3 av bygdeboka for Kvinnherad.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Forøvrig var Amund Johnsen fadder ved 4 anledninger. Han bodde da også i en periode på Kleppe. John Amundsen Holmedal var fadder i 1773.John Amundsen ca. 1718 - 31.05.1795 på Holmedal og Inger Olsdtr. ca 1710, trolig noen år senere - 12.01.1794 også død på Holmedal. Dessverre finner jeg ikke skifte etter dem. Jon og Inger får en sønn Amund 12.04.1759, døpt i Domkirken. LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Utne

I Tysnes 3 av Drange side 628 står dette:Ola Olson Øvra-Lunde br.1. f. 1750 vart g. 1783 m. Kari Rasmusdtr. Myren, Loddefjord. Dei over- tok ved skøyte i 1784, men selde att 1788, og flytta til hennar heimplass, Myren i Loddefjord (Laksevåg). Ola Myren gav odelsskøyte på br.1. til Svein Lunde i 1810. Born: 2 søner og 3 døtre som levde i 1830.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiregner med at det finnes 1701 ft og 1666 pluss sølvskatt på 1760 tallet der sør også. Det kan jo og være at noen av de her er av kjente slekter.. Det er vel ikke slik at det bare er i Nord-Norge og Trøndelag en finner tilknytning til kjente slekter, Særlig siden flere av dem er fra Vestlandet.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Steinar.Nå er vel forhåpentlig ikke målet med slektsgranskning nødvendigvis at man skal finne tilknytning til 'kjente' slekter. I mine øyne er ikke de verken viktigere eller mer interessante en bønder, fiskere, leilendinger, skyssroere eller hva folk flest levde av på den tiden. Når det gjelder 1701 og tildels 1666 prestemanntallet, så er der desverre en del huller, spesielt i Domkirkesognet hvor Askøy hørte til frem til 1742.Vi har vel funnet svar på det meste av det du har spurt om, det er vel kanskje Pernille Andersdtr. som fortsatt står åpen. Hun finner jeg ikke døpt eller konfirmert i Bergen eller Askøy/Domkirkesognet. Personlig tror jeg hun kan kiomme fra Sunnfjord, hvor Pernille navnet var mye brukt. Det ble døpt i alle fall to Pernille Andersdtr. i Førde rundt 1734 som kan være verdt å se nærmere på. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, fleire av desse er av 'kjende' slekter, som eg kan liste opp for deg; dersom du med 'kjende slekter' ikkje meiner Bull, Grieg, Kroepelin osb. Ole Didriksen er t.d. så vidt eg hugsar, av ei urslekt på Askøy kopla med ei kjent jølster-slekt. Eg er sjølv av ei grein av den slekta. Men du finn nok ingen av detroniserte preste- og embetsmannsslekter slik eg t.d. er etter i Trondenes, som Warberg-slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.