Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#78734] Pantebok Løkken kobberverk 1783 og 1798, Lars Nilsen på Skjølberg

Recommended Posts

Gjest Vidar Elda

Eg har i lengre tid leita etter informasjon om Lars Nilsen på Skjølberg. Han vert omtalt som Lars Bælgemaker i 1771, eg finn han som Lars Nilsen i Ekstraskatten for Orkdal i 1762, han vert gravlagt på Svorkmo i 1799 81 år gammal. Med dette og div andre kjelder som utgangspunkt har eg klart å finna fram til Lars sine etterkommere. Men eg slit med å finne namnet på kona, men så dukka Lars sitt namn opp i panteboka åt Løkken kobberverk. Eg klare ikkje å tyda teksten fullt ut, og skjønnar ikkje samanhengen i teksta. Men namnet Catarina Lovitsdatter er nemd i begge tekstane. Eg meiner og å forstå ordet morbroder! Kan nokon hjelpa meg med å tyde og forstå samanhengen i dette?Permanent biletlenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080317660655.jpg>Lenke Permanent sidelenke:

Gjest Arnt Stavne

Hei,dette er hva jeg kan lese:Paa vore Myndtlingers vegne, haver viundertægnede imod taget af Peder Henriksen af den hoshand indestaaende og afdøde Catharina Lovitsdatters stervboe tilhørendearv, der er udlagt til søsterend Else Lovitsdatter 2 rd: 2 ort 10 sk., halvbroderen Nils Lovitsen 2 rd 2 ort 10 s. og hans søster Johanna Lovits-datter 1 rd 1 ort 4 s, der tilsammen tiløber 6 rd 2 ort, siger sex Rigsdalertoe ort hvorfore vi dette afkald hannem meddeleSvorchmoe d. 8de November 1785...Til os undertegnede haver vores kiære mor-broder Lars Nielsen Schiølberg, som beskikket formynder,betalt? vor tilfalden arvel?? efter vor afdøde halv søster CatharinaLovitsdatter, nemlig til mig Nils Lovitsen 10 rd 1 ort 5 sk og tilmig Johanna Lovitsdatter 5rd 14 s. ...Mvh. Arnt

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.