Gå til innhold
Arkivverket

[#78782] Halvor Marken til USA i 1866, når døde han?

Gjest Ørjan Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Kvaløy

(25) Du skriver at Johanna innvandret i 1881. Da har i såfall Johan vært raskt ute, for han giftet seg med henne i 1881. Hun var vel da trolig enke, og hadde minst ett barn fra før?FT1900 opplyser at hun har født 8 barn, vi kjenner bare 6. (Ett fra før, 5 kjente med Johan) Hun skal vel da ha 6 levende barn, men vi kjenner bare 5.(26) Takk for den Hanne. Skal utforske den nærmere.Til slutt: Jeg skulle svært gjerne harr dødsdatoer på Halvor og Siri Marken! De lever ennå i 1885, men begynner å dra på åra. Er det f.eks. census for Minnesota i 1890?Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Mange takk gaute! Du har gjort en formidabel jobb!Har lest den linken om Sverdrup township. Halvor og Johan Marken er opplistet som noen av de første som tok jord der, dessuten er de også involvert når Sverdrup blir organisert som township, og når bosettingen Underwood blir grunnlagt. Tydligvis var de fremtredende i lokalsamfunnet, og blant de første pionerene der.Hvorfor Sverdrup? Der hvor Halvor kom ifra (Nærøy) var det flere fremtredende Sverdruper, kanskje en gryende politisk bevissthet, Johan Sverdrup? Jeg vet ikke.Landsbyen Underwood het tidligere Turtle Lake, og det er nettopp Turtle Lake Halvor oppgir som sin boplass i brevet. Han må da ha bodd i umiddelbar nærhet av Underwood.Halvor kjøper land i 1895? Han var da 76 år, og utvider altså arealet på gården. Ikke verst! I 1895 har for lengst sønnen og familien reist fra Minnesota. De reiser før 1893. Jeg tenkte at kanskje foreldrene var døde, og at de reiste etterpå.St. Lawrence kjenner jeg så vidt til. Det var vel det aller første emigrantskipet herfra, og det hadde med seg de første emigrantene fra distriktet. Halvor var en pioner også der. Litt spesielt er det vel også at skipet gikk direkte fra Namsos til Quebec.Takk for alle opplysninger, historien om Halvor Marken er utrolig fascinerende, og kunne vel ha vært nok til en hel bok. Alt dette takket være et falmet Amerika-brev fra 1881.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Imponerende!Jeg noterer at Halvor og Johan Marken stod i spissen for grunnleggelsen av Sverdrup kirke. Hvis man leser teksten, går det fram at det var totalt 7 mann som var med i innledningsfasen. Dette da i tillegg til at de var delaktige i opprettelsen av Townshipet og landsbyen Underwood. Ja, de må ha vært noen markante skikkelser i lokalsamfunnet, det samme lokalsamfunnet hvor de var blant de aller første pionerene.Skal ikke forundre meg om Halvor og Siri er begravet i nærheten av Sverdrup kirke, og at seremonien foregikk derfra.ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Marie Marken døde i Marysville, Snohomish, Washington den 14 mars 1956. Hun var gift med William H Pfister f. 26 mars 1884 i Minnesota. Han døde 30 april 1950 i Snohomish. De giftet seg omkr. 1925. Ingen barn registrert ved FT-1930. Alderen på William er feil i FT-1930.

bilete9506.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Marie Pfister Memorial Photos Flowers Edit Learn about removing the ads from this memorial... Birth: 1885 Death: 1956Burial: Loyal Heights Cemetery, Bryant Bryant Snohomish County Washington, USAEdit Virtual Cemetery info [?]Created by: Lorie Record added: Apr 19, 2009 Find A Grave Memorial# 36065069

bilete9507..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Takker igjen for din utrettelige innsats, Gaute!Av de fire kjente barna til Johan som vokste opp, var i alle fall 3 gift, men som det kan se ut, hadde ingen av dem barn? Den eneste vi ikke har helt styr på, er vel Hanna? Etter en gjennomgang av noen aviser i Otter Tail-området, ser det ut som etternavnet Marken har vært i bruk der helt frem til i dag. Kan selvsagt være snakk om andre folk.Ellers: Johan var enearving til en stor og veldrevet farm i Minnesota. Han bodde der selv med foreldrene, og drev sammen med faren. Hvorfor flytta han til Washington? Dette virker en smule besynderlig..Finnes det bygdebok for Fron? Sier den noe om Halvor og Siri? Jeg har navn på deres respektive fedre, om det er av interesse.Dødsdatoene til Halvor og Siri mangler fremdeles.Jeg takker igjen for innsatsen.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Jeg legger med FT-1900 for Sverdrup. Her dukker det opp en John O Rindal (nr. 116) f. juni 1856 i Norge. Han kom til Amerika i 1886. Er det bror til Ingeborg? Han ble gift i 1900 med Johanna f. februar 1882 i Norge. Johanna kom iflg. FT til Amerika i 1893.Dersom du ser på innlegg (3), ser vi ei Marit O Rindal. Er det mor til Ingeborg?

bilete9519.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.