Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#79096] Søren Nielsen, Ullern, Aker. opphav

Recommended Posts

Gjest Harald Linde-Nielsen

Søren Nielsen: første jeg kan finne er i kirkebok for Aker 22/7 1798. Oppgis å være far til Anne Olsdatter’s uekte tvillinger, Halvor og Anders. Er her forpakter på øvre Ullern gårdVed Folketellingen 1801 var han 34 år og gårdbruker på Ulleren øvre i Aker. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f18010218&gardpostnr=160#nedre>LenkeHan var da gift med Berthe Iversdatter,21 år, og hadde datteren Anne Martia, 2 år.Berthe Marie Iversdatter var fra Vilberg i Eidsvoll. De må ha giftet seg 1797-1800.Søren Nielsen døde i Kristiania 19.05.1829, 63 1/2 år.

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Hans.Jeg tror jeg kan ha funnet Søren døpt 20. august 1769 med foreldre Niels Hansen og Cathrine Sørensdatter Nord-Lie: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 9 (1765-1785), Fødte og døpte 1769, side 43. Permanent sidelenke: LenkeAldersangivelsen ved folketellinger er ikke alltid etterrettelige..Vennlig hilsen Anne-Lise

Gjest Nils Aksel Horvei

Søren Nielsen ble stadsveier i Christiania og hans etterkommere tok Nielsen som slektsnavn. Han var ubetinget 'kondisjonert', så sannsynligvis var aldersangivelsene rimelig sikre. Når Jørgen Gløersen: 'Dødsfall i Norge 1826 - 1840' sier at han var 63 1/2 år da han døde, kan han umulig være født i 1769. Dessuten var det vel ingen som ble konfirmert bare 13 1/2 år gamle? Slektsgransker Bernt G. Bielke søkte etter Søren Nielsens opphav i mange år, men måtte gi opp.I slektsbibelen etter sønnesønnen, Otto Vilhelm Emil Nielsen (1847 - 1910), står det 'født antagelig i Danmark, hvorfra han i Begyndelsen af 1800-Aarene kom til Norge som Bestyrer el. Forvalter [hos Baron Wedel-Jarlsberg] af Bærums Jernverk'.Forøvrig oppga Regine Tostensdatter 23/1 1799 Søren Nielsen som far til hennes sønn Niels. Det opplyses at han nå er gift, men at leiermålet fant sted før han giftet seg.Mvh Aksel

Gjest Harald Linde-Nielsen

Interresant. Har hørt om Bielkes søken, selv om det ikke hindrer meg fra å lete videre. Håper jeg kommer over papirer som kan kaste lys over denne saken. Tilgang til andre medier kan jo gi et svakt håp å finne noe han har oversett...Kjenner du til hvor denne slektsibelen er å finne?Det ser ut til at du har rett med hensyn til alder ved dåp og konfirmasjon. Alder ved folketelling mot alder ved død i 1829 (63 1/2 år ser ut til å stemme).mvh Harald

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.