Gå til innhold
Arkivverket

[#79148] DNA Sjelden kvinnelinje H2a5 fra Baskerland i Norge.

Gjest Kai Werner Østreng
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Pedersen

Ja, Hans Petter (50). Det er nettopp slik jeg mener at denne testen kan brukes. Man tester først seg selv. Så tar man tannbørstene med seg og reiser rundt til de familiekretser man vil sjekke seg mot. Family Finder er jo nettopp en slik test man kan bruke når man har blandede anelinjer med kvinne- og mannsledd, og derfor ikke har noen nytte av Y-DNA-et. Tester er en kontroll og et supplement til det papirarbeide man har gjort, så får ekspertene heller være opptatt av hvor og når mutasjonene har oppstått til vi får flere data fra gamle graver.Testene koster noen dollars, men vi har vel alle reist til arkiver - kanskje også tatt fri fra joben - bodd på hotell, kjøpt attester etc., da får man mye for pengene ved å teste seg (og andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Harry (49)Jo, man skulle tro det, men utrolig nok så gir dette resultater, kanskje pga mange utvandrede til USA/Canada der det vel er mer enn 12 millioner av norsk avstamning.Autosomale/utvidet med mtDNA, X- og Y (560000 SNP testet) har gitt mange treff på personnivå: Flest navngitte personer med felles ane på våre slektslinjer på 23andme.com (Relative Finder og Ancestry Finder) Ca 80 Matches: Hittil 10 stk bekreftet ved sammenligning av anelinjer.FTDNA- Family Finder Autosomal test (Ca 500000 SNP testet) Ca 21 matches, nylig fått resultatene,har ikke fått sjekket disse via papirlinjer ennå, men ser at jeg har fått treff på flere personene som har testet seg begge steder, inkl personer med påviste felles anelinjer.Resultater fra Y-DNA og mtDNA vanskeligere å få ned på personnivå til tross for mange treff.Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Harry (49)Til orientering, det er nå over 300 000 testede personer bare i FTDNA's Y-DNA base.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har bestilt Famly Finder til meg. Bør jeg bestille noen DNA-prøve til en el flere brødre? Jeg har 4 brødre, ingen søstre. Begge foreldre døde for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Harry Aronsen har et meget viktig poeng i (49). I tillegg kommer det faktum at det stort sett bare er personer født på 1900-tallet som ligger i DNA-registrene, og at det i praksis vil bli uhyre dyrt å skaffe DNA-prøver fra tidligere generasjoner. Det betyr at geografisk lokalisering og identifisering av felles aner blir svært vanskelig, og verre jo lenger bak man kommer. Da ender man lett opp med svar av typen Baskerland.Den enorme underregistreringa av DNA-prøver skaper et annet problem, nemlig kildetaushet. At man ikke finner ei linje bakover i tid, betyr aldri at den ikke har eksistert, bare at en kilde ikke er funnet. Da er faren stor for at metoder som bygger på sannsynlighetsberegning gir bare det mest sannsynlige svaret, som slett ikke trenger være det riktige.Det er en triviell sannhet at alle mennesker er i slekt med hverandre på en eller annen måte. Foreløpig kan DNA-tester bare bekrefte det vi alle veit. Den tradisjonelle genealogien har et mer beskjedent mål, å finne ut hvem vi er i slekt med og på hvilken måte. Det er vel sånt som nå blir kalt papirlinjer (se 52).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Bjørtuft

Kai WernerJeg har far fra Baskerland i Nord-Spania som er død, men jeg har 2 tanter, og to fettere etter mine onkler i Spania som lever. I Norge har jeg norsk mor og sønn av min søster som lever. Hvilke tester burde jeg ta for å finne min Haplogruppe, ev andre tester. Hvilke tester må tas for å finne min fars gener? Dette synes jeg er komplisert å sette seg inn i, men jeg er nysgjerrig på hva resultatet eventuelt vil bli. Må nok lese meg opp om temaet, men det blir til høsten. Tenkte kanskje å ta testene nå, slik at jeg har svar til høsten. Håper på tips slik at jeg ikke får unødvendige kostnader. Vennlig hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Arnfrid (54) Din FTDNA Family Finder gir bare direkte resultater for slektskap med andre nålevende personer som har testet seg samme sted. Jeg foreslår at en av dine brødre tar 23andMe Ancestry-testen. Da får dere allea)kontaktmulighet til felles nålevende slektninger fra 23andMe-databasen (og deres haplogrupper), sannsynligvis flere enn med Family Finder fra FTDNA, men forvent ja til Sharing/kontakt bare fra et begrenset antall, da mange som tester seg hos 23andMe ikke har gjort dette for å teste slektskap, men for å klargjøre risikofaktorer for 110 ulike sykdommer og siste forskningsresultater vedr disse.b)Din mors mtDNA haplogruppe (oppdatert til 2010 ISOGG) (ikke med i Family Finder) c)Din fars Y-DNA haplogruppe (oppdatert til ISOGG 2010) (ikke med i Family Finder) d)Full nedlasting av Raw Data (Resultatet av Alle SNP-verdier/mutasjoner som er testet og som noen ganger kan gi dere mulighet til selv å gjøre interessante tilleggsvurderinger ut fra resultatene . (I FTDNA family Finder er dette begrenset til nedlasting av testede Raw data for de 22 autosomale kromosomene og X-kromosomet (kvinnelig kjønnskromosom som endres mellom generasjoner), I Family Finder resultatene inngår ikke mtDNA (stabile direkte kvinnelinje-data) Raw data og ikke Y-DNA (mannslinje) Raw data som hos FTDNA krever egne tilleggstester som koster dollar.)Derfor tror jeg kombinasjonen av din FTDNA Family Finder test og en full-brors 23andMe test kan være en fornuftig kombinasjon for dere.Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Anita (56)Vi er midt i Midtsommar-feiringen i smultronstället Lennartsfors, maj-stongen er reist, barn og voksne med blomsterkranser på hodet danser rundt til trekkspillmusikk og vi spiser bulle og klengås.Håper derfor du unnskylder at jeg ikke svarer deg idag, men kommer tilbake imorgen .....Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

Hei alle sammen. Jeg vil først benytte anledningen til å ønske dere alle en riktig god sommer, og jeg håper på mye fint vær.Sitter å leser med stor iver. På relativt kort tid har mange i Norge fått øynene opp for DNA-forskningen og dens verdi med tanke på slektsgranskning.Jeg testet meg gjennom FTdna i 2004, og fikk interesante svar. Jeg fikk flere slektninger og familiemedlemmer til å avlegge en DNA-test. Det viste seg at vi hadde store innslag med jødiske gener i vårt dna.Det er nok mange her som ikke 'kjenner' meg. Jeg er 23 år gammel, og tilhører Romanifolket på min mors og farsside, en minoritetsgruppe i Norge. Slektsgranskning har vært min store lidenskap de siste 8-9 årene. Jeg har også sittet som leder for Landsorganisasjonen for Romanifolket i Oslo. Men nok om meg. Dette var bare en liten avsporing.På disse årene har 54 personer av Romanifolket latt seg DNA-teste, og 48% av mtdna-resultatene viser at man tilhører haplogruppe H. På Y-dna siden faller man inn under noen flere haplogrupper, men i hovedsak innen haplogruppe R.Selv er jeg i Haplogruppe R1a1 på Y-dna, og T2 på mtDNA. Er det noen av dere her inne som har noen nærmere kjennskap til disse to haplogruppene jeg hører til?Om noen ønsker å delta i prosjektet jeg fører an: 'Romanimanush Scandinavia' så er du hjertelig velkommen til å delta. Jeg har fått en rabattordning som gjør at bestilling gjennom meg er noe rimeligere enn ellers.Dna er ufattelig spennende. Vil oppfordre alle til å la seg DNA-teste, det er pengene verdt i aller høyeste grad!Jeg kan forøvrig kontaktes på e-post om noen ønsker mer info om det prosjektet jeg har startet opp. kasaglar@online.noMvh Kai-Samuel Vigardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Høres veldig interessant ut dette med DNA testing.Men hvordan gjør jeg dette ? Er det via fastlegen eller ?Gi oss uinnvidde en inføring i hvordan vi kan være med på dette.V.H. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Mitt y-DNA synes å være mer interessant enn mitt mitokondrielle, men ettersom utgangspunktet for denne tråden er mtDNA, kan jeg nevne noe fra mine funn.Jeg har tatt en HVR1 og HVR2 test, men har ikke tatt en 'full genomic sequence' test når det gjelder mtDNA. Som forventet er jeg etterkommer av 'Europas mor', dvs haplogruppe H som utgangspunkt. Over 40% av Norges befolkning er i denne gruppen. Italia synes å ha minst av denne gruppen i Europa - men likevel ca 33%.Av de som er testet hittil av firmaet FT-DNA, matcher 0,7% av de norske fullstendig med mitt mtDNA (på dette nivået). Det er her i Norge jeg har flest matcher (også som forventet).Den nest største haplogruppen i Norge er U - ca 16,5%.Deretter J med 12% og T med 11%. Morslinjen til en rekke beslektede kongehus i Europa er forøvrig bærere av T, så løp og test! Men prince Philip, Duke of Edinburgh skal ha H, jfr Wikipedia Lenke , men den beryktede Jesse James hadde også T. Den yngste av de to kvinnene i Osebergskipet hadde U.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For å ta dette litt lenger, så er det Spania som har størst andel av haplogruppe H - 54% av befolkningen. Nederland har flest med T - 14% og Finland har størst andel U i Europa med 25%. Når det gjelder J, så er det grekerne som har flest - 14,5%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(60) Man bestiller en pakke fra et firma som foretar slike tester, f.eks. fra Family Tree DNA (FtDNA), som er nevnt flere ganger i denne tråden. Pakken inneholder en liten børste, som man gnir mot innsiden av munnen, for å skrape av hudceller. Børsten sendes så i retur til firmaet, som foretar testen. Det tar gjerne 3 måneder eller mer før man får svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For de som er helt 'grønne', så bør det vel opplyses at:yDNA er linjen far - farfar - farfars far - osv. Den kan bare testes på menn. Det er menn som fører dette videre, og det er likt hos alle brødre (og mannlige etterkommere), brødre av far osv.mtDNA er linjen mor - mormor - mormors mor - osv. Den kan testes på både kvinner og menn, men det er bare kvinner som fører dette videre. Det er likt hos søstre, og kvinnelige etterkommere, tanter på morsiden osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har lest litt og begynner å forstå hvordan dette gjøres.Da tolker jeg dette slik at jeg (og mine brødre) kan få analysertmin mor-mormor-mormors mor osvmin far-farfar-farfars far osvikke min mor-morfar osvikke min far-farmor osv.Er dette korrekt forstått?En annen ting: Kan man være sikker på at denne forskningen nødvendigvis er seriøs? Jeg vil tro at når meningmann ikke forstår så mye av dette vil det være grunnlag for useriøse aktører.Ellers er vel siste nytt på Haplo-fronten at King Tut var 99,6 % Vest-Europeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette er korrekt, Arnfrid. Vil du sjekke f.eks mormors far, må du gå til f.eks. mormors far eller bror eller deres mannlige etterkommere, eller andre i far-til-far rekken.Forskningen når det gjelder DNA er svært seriøs, så vidt jeg kan bedømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Arnfrid (67)Har nå en liten pause i Midtsommar-feiring i Sverige: Anebefaler deg å følge min anbefaling i innlegg (57) mht til en av dine brødre. Da får du både i pose og sekk og begrenser totalkostnadene.Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men skal man bare droppe morfars og farmors slekt? Eller må jeg ta kontakt med fetre og tremenninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Kai Samuel (59)Spennende at du har så mange som 54 personer testet. Har du tatt minst Y-DNA37-tester vil jeg gjerne vite om alle har YCAIIa,b=19,23 eller YCAIIa,b=19,21. De som har 19 og 23 har nå en god sjanse til å komme dypere ned i subclade i haplogruppen med en tilleggstest som koster ca USD 29 uten innsending av nye prøver.Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Kai Samuel (59)Svar helst i melding til min e-postadresse kai@ostreng.com så lover jeg at evt. henvisninger til data eller Y-DNA search blir holdt anonymisert.Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

Kai, vil du sende meg en e-mail så kan vi diskutere litt mer ang dna-prosjektet jeg fører an. Jeg kunne gjerne likt å høre ditt synspunkt på noe.Min e-mail adresse er: kasaglar@online.noMvh Kai-Samuel Vigardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Anita (56)For å finne din mtDNA haplogruppe (direkte linje på morssiden) (og kunne utvide denne uten nye tester når nye undergrupper blir påvist i fremtiden) Du tester deg med : mtDNAFullSequence (tidligere kalt FGS) hos FTDNa.com Pris $299 forsendelsestilleggVil du i tillegg til ovennenvnte finne nære nålevende slektninger av deg selv tar du istedet for ovennevnte en kombinasjonstest FamilyFinder mtFullSequence $559 forsendelsestillegg. (Du sparer $29 i forhold til å ta enkeltvise tester.)For å finne din fars Y-DNA (mannslinje) haplogruppe (inkl. hans DYS-markører). Din fetter ,sønn av onkel på farssiden tester seg med Y-DNA 67 test hos FTDNA.com $268 fors.tillegg (Her kan det dukke opp mindre endring på DYS-markører i forhold til din far, men dette har mindre sannsynlig innvirkning på haplogruppen)Du kan alternativt bare la han ta bare en Y-DNA37 test $169 fors.tilleggDu kan sannsynligvis spare noe penger hos FTDNA ved å bestille i ferien og bli med i et eksisterende prosjekt på FTDNA som Norway-prosjekt, ved å ta kontakt med Anne Marit Nerge eller Svein Davidsen. Sjekk lenken til Svein i innlegg (10) ovenfor.Dersom din fetter istedet tar en Ancestry test hos 23andMe, $399 baseres Y-DNA testen på SNP-endringer (som endres mere sjelden enn DYS-markører) og som også gjelder for din far, men du får i tillegg en rekke rekke resultater på mtDNa (kvinnelinje) og nære slektninger (som hovedsakelig) gjelder din fetter og ikke deg.Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Bjørtuft

Hei Kai!Tusen takk for utførlig forklaring.Veldig bra! Jeg kommer til å kontakte Svein Davidsen.Er det interessant for meg å teste søster til min far? Får jeg da vite min farmors gruppe? Hun er fra Baskerland også?Jeg sender deg en mail. Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Ja, Anita,Tar søster til din far en mtDNAFullSequence test så får du den beste testen av din farmors Haplogruppe, med mulighet til selv å sjekke for nye undergrupper/subclades dersom slike dukker opp.Foreslår at du tar alle testene hos FTDNA. Her er det overveiende sannsynlig at slipper du å sende inn mer enn de 3 prøvene du sender inn første gang. Jeg har tatt mange tester hos FTDNA og fortsatt går det på de 3 prøvene jeg sendte inn første gang.God og hyggelig behandling hos Julie og de andre kundebehandlerne hos FTDNA, selv om det tar litt for lang tid før resultatene kommer. Dette har tatt helt av, men kapasiteten for testing er nå utvidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.