Gå til innhold
Arkivverket

[#79154] Underoffiser angitt som far - hvor finner jeg informasjon?

Gjest Nina Bø
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Bø

I Skjeberg Sogn i Østfold blir det i 1815 døpt en pike som er født utenfor ekteskap.Faren er angitt til å være underoffiser.Linker til dåpen: (Ettersom det er både Minesterialbok og Klokkerbok i sognet, angir jeg begge to)Ministerialbok: Nummer 9 - Høyre kirkebokside. Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Klokkerbok nr. I 1 (1815-1830), Fødte og døpte 1815, side 3. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7441&idx_id=7441&uid=ny&idx_side=-3>Lenke Permanent bildelenke: LenkeKlokkerbok: Nummer 8 - Høyre kirkebokside Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Klokkerbok nr. I 1 (1815-1830), Fødte og døpte 1815, side 3. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeEr det noen soma) kan tyde nøyaktig farens navn, tittel og kompani?b) kan gi meg litt informasjon om hvor jeg kan søke etter informasjon om farens militære 'karriere'? Og hva jeg kan forvente av informasjon?Det eminente prosjeket 'Avfotograferte slektshistoriske kilder'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ole Bøe, underoffiser ved 3. Comp. Grønne Jegere. Det er nevnt noe om Grønne jegere også ved en dåp på venstre side, og det samme 3. compani.Det finnes ruller fra denne tiden i Riksarkivet. Det er nok stedet å begynne, og det må da søkes i jegerkompaniruller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Takk for innspillet - og tydningen av teksten, Svein. Dette var veldig interessant. Grønne Jegere. Det hadde ikke jeg klart å tyde.Tror du 'Grønne' hentyder til en befalshaver som het 'Grønne' eller er det fargen 'grønn' det henviser til?Har hatt i bakhodet at jeg evt. måtte henvise meg til Riksarkivet, ettersom det gjelder det militære vesen, men '3.comp.' var ikke stort å gå på. Med 'Grønne' på plass, kan det jo være at jeg kan snevre inn søket noe.Dersom det er noen som har hørt om dette kompaniet som Ole tilhørte tilfeldigvis, håper jeg at det kan komme frem ytterligere informasjon.Etter et googlesøk kom jeg frem til følgende side:LenkeDer står det om Batt. comm. Major Christian Harboe v. Grøn ( 2den Battallion, 2dre Musketer Compagnie)Men dette er selvsagt en tilfeldig side. Og trenger jo ikke ha noe som helst med min forespørsel.All informasjon og tips er selvagt velkomment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.