Gå til innhold
Arkivverket

[#79178] Etternavn i Norge, rare, merkverdige, morsomme med mer

Gjest Aslak Smedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald L. Bakke

Marianne(24): Til det siste du skriv der er vel kansje det at i di dialekt uttalar du ikkje d-en i ordet bønder slik vi vestlendingar gjer. For meg og er det forskjel i uttalen på Sunde og sundet, ettersom eg har ekstra trykk på u-en i sundet omlag slik: sùnde (vi uttalar ikkje t-en her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Marianne(24): Til det siste du skriv der er vel kansje det at i di dialekt uttalar du ikkje d-en i ordet bønder slik vi vestlendingar gjer. For meg og er det forskjel i uttalen på Sunde og sundet, ettersom eg har ekstra trykk på u-en i sundet omlag slik: sùnde (vi uttalar ikkje t-en her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Då eg i si tid gjekk gartnarskulen på Staup i Levanger var det fleire ansatte der med namn som ein kunne assosiere med yrket. Kontoristen heitte Jorulf Salater, ein av instruktørane heitte Grankvist, og ein annan Almestad.Hugsar vi hadde mykje moro med dette i skulesamanheng både i skuleavisa og i meir uformell samanheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Smedal

Artige eksempler på legenavnDr. Mensen Dr. Feet Dr. FriskAndre eksempler på etternavn:Vaske Stol Lampe Gatevold KrakkMed vennlig hilsen Aslak Smedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Til det siste Tore skriver (22). Det kan jo også vere interessant å normalisere noen av de ærverdige etternavna. Treschow er fiin skrivemåte for Tresko (stamfaren var treskomaker). Brodtkorb er vel Brødkurv på norsk?Til Marianne (22). Du snakker da antagelig meir Vadsø-dialekt enn Grimstad-dialekt. Lydane i orda er like, men tonefallet er heilt forskjellig, også på sørlandsk. Du hører forskjell på sengetøy fra Høye, og sengetøy fra høyet. Dersom du ikkje gjør det, får du nøye deg med å merke forskjellen -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Og Engelskjenn betyr vel det samme som Engels-tjern. Det er jo et spennende navn. Kanskje har folkeetymologien ei forklaring til det.Misjonærnavnet Espegren blir vel ofte uttalt som et svenskklingende navn. Tonefallet er nok forskjellig i det opprinnelige Espægra (Ospe-åkeren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

26/27; det stemmer nok som du skriver at jeg uttaler ikke d-en i bønder. Det høres så rimelig ut når du forlarer hvordan du uttaler 'sundet', men det er noe som ikke passer meg.Ja, jeg har kanskje litt Vadsø-dialekt hengende igjen fra gammelt (31), så dessverre hører jeg heller ikke forskjell på Høye og høyet, men jeg merker sikkert forskjell på sengetøyet fra Høye og høyet i alle fall. :)Grimstad-dialekten er nok vanskelig å kunne annamme i voksen alder ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

I min ungdom var det en person i nabobygda som het Karl Ronken.På fester var det alltid fornøyelig å be jentene lese telefonkatalogen. Der står jo etternavnet først :-), men det hjalp aldri min kamerat som også het Karl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I min kones slekt, forøvrig. Et inn er jo et overnattingssted. Stedet het Putten, så var det et Inn, og der var det Bar. Så ble det... En gang kom det en svensk gjest som presenterte seg som Grankvist. Oliver rakte fram hånden og presenterte seg med etternavnet sitt: Barnaal. Da ble svensken sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Jeg er muligens innhabil i denne debatten? Familien er forøvrig i blomsterbransjen, så det blir ofte Sandblomst.Trodde etternavnet til Kitty (innlegg 20) skulle uttales 'Fitt.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (39): Ja, det er den riktige uttalen - Kitty (født Sørensen) hadde tatt dette etternavnet etter sin fjerde ektemann, som var fransk. Jeg husker forøvrig et fjernsynsintervju med henne for en tyve års tid siden der hun fortalte at hun hadde tatt dette franske etternavnet (jfr.innlegg 20) fordi det navnet hun var mest kjent under, Grande, var såpass belastet(!). (Hun hadde vært gift med Ivar Grande, nestleder i Henry Rinnans angivergruppe Sonderabteilung Lola.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Jan I. Kristiansen

Etter at 'n Ola hadde svart ja på prestens spørsmål om han ville ha 'a Kari, spurte presten 'a Kari: 'Så spør jeg deg, Kari Tres(s)eng, vil du ha 'n Ola Oppi?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Det er visst bare meg som er så gammaldags at jeg reagerer negativt på å harselere med folks navn. For meg er mye av det som er skrevet ovenfor lite sympatisk og ganske fordomsfullt overfor folk med navn som ligger utenfor alfarvei. For barn som leser dette på nettet vil denne tråden være nesten en oppskrift i hvordan de kan erte og plage andre barn bare på grunn av navn som de har fra foreldrene. Men kanskje det bare er meg som er blitt for gammel og gretten .........Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Hans Cappelen.Jeg tror neppe noen i dette temaet har ment å mobbe noen, men jeg synes at det er merkelig at noen starter en slikt tema i det hele tatt. Som slektsgranskere bør vi være såpass seriøse at vi ikke starter temaer som dette. Etternavn er etter min mening spennende og interessant, det er det man bør fokusere på, ikke hva de ligner på av hva vi synes er 'morsomt', ovenfornevnt Homo for eksempel. At noen synes dette navnet er 'morsomt', avspeiler deres holdninger generelt, antar jeg.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg er enig med Astrid i at dette blir litt for tøysete.Ellers heter vi Homo alle sammen. Homo Sapiens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Leif:Vi er alle homo sapiens, bortsett fra at jeg betrakter meg selv som femina sapiens, de finnes nemlig også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Trådstarteren nevner en Dr Mensen i innlegg 30 uten nærmere dokumentasjon.Hva er så merkelig ved etternavnet Mensen? Jeg later nå som jeg ikke skjønner, selv om jeg gjør det egentlig.Men til trådstarter:Hva er det du får ut av navnet Mensen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Astrid m.fl.Prøver dere ikke nå å instruere andre om hva de bør le av, eller sagt på en annen måte; Når dere ikke synes det er morsomt, så bør heller ingen andre synes det.Så lenge det det ikke er ondskapsfull mobbing, så synest jeg sant å si at folk må få le av hva de vil. Vi har ikke same sans for humor alle sammen, men jeg tror neppe at noe kan sies å være mer høyverdig enn det andre. For egen del ler jeg meg skakk av Tommy og tigern. De fleste synest sikkert det er barnslig og det samme er sikkert evnen til å more seg seg over navn som vi synest er pussige. Jeg er glad for at jeg enda har litt av barnet i meg.Husk en god latter forlenger livet så lenge den er godmodig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.