Gå til innhold
Arkivverket

[#79178] Etternavn i Norge, rare, merkverdige, morsomme med mer

Gjest Aslak Smedal
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

Jeg har selv litt trøbbel med navnesøk på internett, prøv f.eks Fasting eller Grill !!!Ellers så har vi jo Piltingsrudhølet i slekta.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Det er jo ikke mannen med etternavnet Homo det blir ledd av her, men av kommentatoren som ikke kunne få seg til å ta navnet i sin munn. Mange norske navn også betyr nok noe helt annet, og gjerne noe 'på kanten', i et annet land. Da er det jo tillatt å åpne latterdøren! Av engelsktalende jeg treffer på jobb eller reise blir jeg titulert som 'Your ass' - Jøraas på engelsk..... jeg takker og ler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Finn (50): Er det ikke forskjell på å le av noe en kunstner har laga til for å more, og å le av andres navn som neppe er laga for å more, men som enkelte synes er latterlige fordi de ligner andre ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg kan ikkje sjå at ein einaste av deltakarane her har hevda at noko namn er latterleg. At einskilde namn er slik at einskilde av oss trekkjer på smilebandet fordi vi assosierer ting med namnet som kan mora oss betyr slett ikkje at vi meiner at namnet er latterleg. For å ta eit døme; Ættenamnet Hammer er vanleg i Noreg og det er sjølvsagt ikkje noko latterleg ved det. Men når vi får kombinasjonen 'snekkermester Hammer' vil ein og annan likevel trekkja på smilebandet utan at eg ser noko gale i det.I ei landsdekkjande avis finn ein følgjande å lesa i dag:'VG hisser seg noe gruelig opp over at det bare er to kvinner i staben av politiske medarbeidere ved Statsministerens kontor. Disse to heter til gjengjeld Mina Gerhardsen og Lotte Grepp Knutsen.Her mangler bare Johanne Nygaardsvold og Martine Tranmæl.'Er dette latterleggjering av namn, eller er det heller ei sjonglering med namn som gjev heile utsegna ein viss humoristisk snert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I innlegg (50) nyttar eg 'Tommy og tigern' som eit døme på noko eg sjølv syntest var morosamt, og også som eit døme på at vi oppfattar humor ulikt. Sjølv om eg synes desse stripsa er morosame, så veit eg at andre synest dette er ein barnsleg humor, endå om det er kunstnaren sin intensjon å more. Poenget var altså å prøva å illustrera at humor vert oppfatta ulikt av oss.Når eg ikkje svarar deg direkte (53) så er det fordi eg ikkje aksepterer spørsmålsstillinga di. Det er som nemnd ingen her som har gjeve uttrykk for at dei synest dei nemnde ættenamna er latterlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg synes stort sett hele denne diskusjonen er temmelig intetsigende, gjennomsyret av synpunkter på KVINNER som selv for meg er forlengst er gått ut på dato! Men det finnes sikkert en del menn der ute som ønsker 'status quo' samt enn lydig kone og lydige barn!Jeg vet jeg provoserer - det var også min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

til innlegg 54 : jeg oppfatter ikke VG som harselerende med disse kvinnenavnene; det de vel egentlig påpeker, er at Ap (som andre partier) har etablert en ''politikeradel''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til (54) og (58):Eg oppfattar VG slik Tore H. Vigerust gjer det. Ikkje minst fordi Arbeidarpartiet heilt påviseleg er så 'gjennomsyra' av nettopp desse etternamna som VG viser til. Så her er det såvisst ingen harselas med kvinner, men tvert imot eit velfortjent spark til politiske familiedynasti og det vi både kan - og bør - kalle for 'politisk innavl'. Og politisk satire er sjølvsagt ikkje det same som latterleggjering.For alle norske politiske parti har i større eller mindre grad slike dynasti, og følgjeleg etternamn som går igjen i desse miljøa. Om att og om att ....Når det gjeld trådens eigentlege innhald så er eg mest einig med Finn Oldervik, men - ein bør vera varsam med å harselera for mykje. Om eg vil tulle litt med mitt eige etternamn (Hatvik) så kan eg for moro skuld oversetje det til 'Bay of Hate' eller 'Bay of Hats' - alt ettersom :-))Og då har eg sagt mitt i denne samanhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Dette med VG og kvinner på statsministerens kontor trur eg vart litt misforstått. Det var ei anna avis som bygde litt vidare på ein artikkel i VG som omhandla underskot på kvinner på statsministerens kontor, slik at det var avis nr. 2 som kom med dei høgst fiktive namna Johan(nne) Nygaardsvoll og Martin(e) Tranmæl.Elles er jo mitt eige førenamn godt egna til å laga vitsar om, utan at eg nokon gong har teke meg nær av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Med jamne og ujamne mellomrom har emnet 'rare' namn, både føre- og etternamn blitt lansert på Brukarforum. Eg har vanlegvis gått tidleg inn i desse debattane og åtvara mot dei, fordi dei utan unntak (?) endar med at ein eller annan blir krenkt/såra fordi namn som dei har eit forhold til blir presentert som 'rare' - og som oftast har dei døydd ut i tidleg fase fordi folk forstår problemet og dermed sluttar å skrive.Denne gongen gjorde eg ikkje det. No gjer eg det. Bestefar min heitte Apollonius, av mange oppfatta som eit rart namn, men ikkje av meg, han var bestefar min og kva skulle han elles heite -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Personlig så skjønner jeg ikke hva eller hvor man vil komme med disse såkalte 'rare' debattene. De har jo hverken noe mål eller mening, unntatt at de kan såre folk. Det er mye som er rart, men det er som regel fordi man mangler kunnskap om tingen.Jeg ser at en god del av innleggene dreier seg om det man har mellom beina, eller sexuell legning. Er ikke det litt vel barnslig. Jeg er ganske sikker på at det finnes mange som har blitt mobbet og lidd på skolen eller som unge fordi de har et uvanlig etternavn. Og da er det desto trister å oppleve at voksne folk oppfører seg på samme måte her i forumet. Jeg ser ikke noe humoristisk i å såre andre, så da får dere heller kalle meg en surpomp eller hva dere vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Aase (61)Du veit sikkert at Apollonius er avleidd av Apollonia, eit kvinnenamn som var relativt vanleg på våre kantar tidlegare. Eg har sjølv eit par Abeloner blant stammødrene mine. Apollonia er som kjend ein av dei kristne sine helgenfigurar som i sin til leid martyrdøden. Ho vart torturert og fekk alle tennene sine uttrekt. Dette har ført til at ho er rekna som tannlekjarkunsten sin skytshelgen. Frå gamalt er Aure kyrkje vigd nettopp til St. Apollonia. Så om namnet Apollonius ikkje er særleg vanleg, så har det i alle fall ei naturleg forklaring, samt at det har ei gamal rot.No har eg ikkje lese denne tråden særleg grundig, men eg har faktisk ikkje fått med meg at det er nokon her som har gjeve uttrykk for at dei er såra på eigne vegne. Riktig nok er det fleire som har gjeve uttrykk for at dei er bekymra på andre sine vegne, men det vert ikkje det same.Ideelt sett burde vi sjølvsagt ikkje spøkja med noko som helst her i livet, då det alltid er ein viss fare for at nokon vert såra og helst burde vi slutta å vera barnslege så snart vi er komfirmerte eller fylt 15 år, men når eg tenkjer meg om så er eg glad for at det ikkje er slik likevel ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Hva synes dere om Fossen, Vatten, fru Kraft Strøm og ledningsmester Masteholte, som jobba i NVE - 'Vassdragsvesenet'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

For min del er dette to ulike tråd-emne, og døma i (64) med mange fleire har eg ingen problem med å more meg over; eg veit positivt om personar som har valt yrket sitt med utgangspunkt i namnet, nettopp for å få ein artig kombinasjon.Det eg ikkje morar meg over er når namn i seg sjølv, enten det er føre- eller etternamn, blir framstilte som rare/latterlege, ofte på grunn av mangel på kunnskap om dei. Og det er nok dette Berit m.fl. reagerer på og.Hr. Gjengedal i Oslo-politiet(som har namn frå min kommune) og andre treffande namn/yrke-folk ser truleg meir positivt på slik omtale enn dei som får eit godt gammalt norsk (slekts)namn uthengt av ein eller annan grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Smedal

Takk for mange bidrag. Forstår at det er mange som bekymret for at enkelte blir såret av dette emnet. Det virker som om tema om etternavn er mer sårende enn tema om rare fornavn. Personlig synes jeg det er litt rart. Foreslår derfor at denne tråden avsluttes. Med vennlig hilsen Aslak Smedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg synest også det er rart, - spesielt siden jeg ikke har hørt at noen har uttalt at de er såret på grunn av denne tråden...Dessuten synes jeg det er dumt at 'surpompene' skal få viljen sin foran oss barnslige ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Smedal

Tråd nr 25758 har 395 innlegg og det er 18353 som har lest innleggene. Den tråden er vel også til dels ganske 'barnslig' men lever i beste velgående uten at noen har tatt seg veldig nær av dette. Takk for støtten fra nr 67 og 68. Mvh Aslak Smedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er også enig med Finn, og skulle det være at noen har gått over streken her inne slik at noen føler seg mobbet så er det da uskyldig i forhold til virkelig mobbing. Når jeg har skrevet om navn jeg syns er merkelige men fine, så har jeg skrevet om navn som jeg ikke tror eksisterer lengre og om folk langt tilbake i tid. Noen ville vel også betrakte meg som barnslig som må ha Stomperud, Vangsgutane, Knott o g tott og Smørbukk til hver jul. Det ligger også 3 dvd-er med 'Huset på prærien' og venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Bruk av disse begrepene som, rare, mosomme, originale etc kommer helt an på den enkelte og den tankevirksomhet vedkommende har og hvilke sammenstilling og fantasier skaper seg på ord og sammensetninger av ord.Drar man dette langt nok, kan man definere dette som 'mobbing'.Men man bør være åpen for at noen ting kan være morsomme og triste uten at det trenger å bli noe tema av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Smedal

Til nr 71, du har selvfølgelig helt rett i dine betraktninger. Jeg ser at det kan oppfattes slik, men det var ikke min intensjon. Mvh Aslak Smedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Til 72Det tror heller ikke jeg, men vi mennesker har veldig lett (avhengig av situasjon) til å bli såre og glemmer ofte lett at de fleste mennesker ikke vil støte, erte, mobbe andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Så var altså ikke tråden avsluttet likevel (jfr. innlegg 66), og nå går den videre som en debatt om debatten. Som en av bidragsyterne i denne tråden tar jeg derfor sjansen på å forlenge tråden med ytterligere ett innlegg:Jeg skriver i innlegg 22 at jeg tror ''at vi som slektsgranskere med interesse for lokalhistorie og språk ofte evner å se ''bakenom'' de litt pussige slektsnavnene - vi vet at dette ofte er gårds- og plassnavn med en annen betydning enn den som folkeetymologien og -humoren tillegger dem''. Og nettopp derfor kan en tråd med et slikt tema her i Brukarforum få en mer informativ og lødig karakter enn mange tilsvarende tråder i andre, mindre seriøse debattfora. Jeg oppfatter ikke mange av innleggene her som særlig harselerende, sjikanøse, mobbende eller fordomsfulle. Og vi må ikke bli så hyperkorrekte at vi ikke klarer å innse at et slektsnavn som f.eks. Homo vekker assosiasjoner hos absolutt alle nordmenn eldre enn fire-fem år gamle. At noen trekker frem dette navnet her, kan jeg ikke se ''avspeiler deres holdninger generelt'' (innlegg 46) - da synes jeg snarere at en slik beskyldning avspeiler en generaliserende og fordomsfull holdning. Og er det ikke glimrende at vi her får kjennskap til opphav, betydning og uttale av navn som hos mange umiddelbart vekker assosiasjoner til andre ord og fenomener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Det minner meg om en vits om presten som skulle døpe en unge. Når han fikk greie på at den skulle døpes til ' Rumpesnare,' da sa han : ' Jeg tenker vi skriver Snare og lar rumpen fare.' Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.