Gå til innhold
Arkivverket

[#79221] Tydehjelp pantebok

Gjest Guttorm Flygel
 Del

Recommended Posts

Gjest Guttorm Flygel

Hei.Kan noen hjelpe meg å tyde fra pantebok 2Ca 16 folie 107 1877-1879 for Lofoten/Vesterålen Lenke der hvor det er blanke felt i nedenstående tyding: Kaarbrev. Af min ved skjøte af dags dato ……...gaard søndre Møkland LNo. 26a i Øksnes af skyld ………...forbinder jeg mig og efterkommend eiere at ……....mine forældre Elias Martin Dreyer og kone for deres livstid følgende kaar uden betaling dc: 1. frit fornødent husrum, næmlig særskilt værelse og kjøkken, og adgang til de øvrige huse for deres kreature og øvrige eiendele.- 2. Føde, røgt og pasning hele aaret rundt for 2-to- kjør og 6-seks- smaafe blandt gaardens øvrige kreature. Kreaturene mælkes og mælken bringes indbaaret til kaarfolkene af gaardeieren. - 3. Leveres kaarfolkene hvert aars høst ved …... hjemkomst fra Bergen 3-tre- tønder rugmel og 2-to- tønder bygmel, alt …….. og ……. …….4. pløiet og gjødslet jord til udsæt af 1-en- tønde potetes der tillægges af kaartagerne, forimod udsætningen, hypningen og optagningen paahviler kaarmanden, der ogsaa har at bringe avlingerne ned i kjælderen. 5. frit fornødent brændsel hjembragt og nedbaaret til kaarfolkene . 6. fornødent tilsyn og pleie i sygdoms og alderdoms tilfælde. Saalænge kaarfolkene det formaar skal de være behjælpelig i høaannen og torvaannen. – Nærværende kaar, der …...uforandret saalænge nogen af kaarfolkene leve, hviler som en ved hæftelse paa omhandlede gaard i hvis eie eller besiddelse den end maatte komme og er ansat til en aarlig værdi af 160 kroner, hvortil hensyn er taget ved ………af stemplet papir til skjøtet. – Til bekræftelse under min haand i vitners overvær. Raavoll i Hassel den 8 juli 1878. Peder R. Dreyer. Til vitterlighed: C. T. Kjelsberg.På forhånd takk for hjelp!!Mvh Guttorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Løseth

Forslag til nokre ord:Kaarbrev. Af min ved skjøte af dags dato ……...gaard søndre Møkland LNo. 26a i Øksnes af skyld ………...forbinder jeg mig og efterkommend eiere at svare mine forældre Elias Martin Dreyer og kone for deres livstid følgende kaar uden betaling dc: 1. frit fornødent husrum, næmlig særskilt værelse og kjøkken, og adgang til de øvrige huse for deres kreature og øvrige eiendele.- 2. Føde, røgt og pasning hele aaret rundt for 2-to- kjør og 6-seks- smaafe blandt gaardens øvrige kreature. Kreaturene mælkes og mælken bringes indbaaret til kaarfolkene af gaardeieren. - 3. Leveres kaarfolkene hvert aars høst ved …... hjemkomst fra Bergen 3-tre- tønder rugmel og 2-to- tønder bygmel, alt godt og velrenset …….4. pløiet og gjødslet jord til udsæt af 1-en- tønde potetes der tillægges af kaartagerne, forimod udsætningen, hypningen og optagningen paahviler kaarmanden, der ogsaa har at bringe avlingerne ned i kjælderen. 5. frit fornødent brændsel hjembragt og nedbaaret til kaarfolkene . 6. fornødent tilsyn og pleie i sygdoms og alderdoms tilfælde. Saalænge kaarfolkene det formaar skal de være behjælpelig i høaannen og torvaannen. – Nærværende kaar, der svares uforandret saalænge nogen af kaarfolkene leve, hviler som en ved hæftelse paa omhandlede gaard i hvis eie eller besiddelse den end maatte komme og er ansat til en aarlig værdi af 160 kroner, hvortil hensyn er taget ved ………af stemplet papir til skjøtet. – Til bekræftelse under min haand i vitners overvær. Raavoll i Hassel den 8 juli 1878. Peder R. Dreyer. Til vitterlighed: C. T. Kjelsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.