Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#79363] Barnefader: Soldat Johan Johansen ved Oplandske regiment i 1805.

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

14 December 1805: Akershus Slotsmenighet: Uægte barn, Moderen pigen Karen Marie Olsd. paa Hammersborg. Som barnefader anmeldte sig ... Soldat Johan Johansen ved Oplandske Regiment, da ... endnu ikke har faaet ......... at udlad sig i Ægteskab. Faddere: Sidsel Margretha Berg, Birthe Marie Jørgensen, Gunvor Johansd: Corporal Kag, Corporal Lied, .................. Hohlen.Prøver å finne disse to i folketellingen for 1801 og i kirkebøker, og lurte på om noen kunne hjelpe meg litt på vei? Er også interessert i disse fadderne.

bilete9670.jpg

Gjest Gunn Huglen

Eneste Karen Marie jeg finner på Hammersborg i 1801 er denne jente , et oppfostringebarn? LenkeMen folk flyttet jo mye i den tiden , så det kan være en helt annen som får barn i 1805 :-)Kan hende paret giftet seg senere? Muligens i Garnisonskirken om han v ar militær?Mvh. Gunn.

Hei! Takker for svar: Og for tolkningen av teksten. Tok bare det jeg klarte i farta;) Da prøver jeg å samle litt det jeg har funnet:Johanne Marie Johannesdatter: Døpt: 14 Desember 1805. Foreldre: Johan Johansen, Soldat ved Oplandske Regiment og Karen Marie Olsd. paa Hammersborg. Faddere: Sidsel Margretha Berg, Birthe Marie Jørgensen, Gunvor Johansd: Corporal Kag, Corporal Lind, Bøssemager Hohlen.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=151&uid=31818&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>LenkeKonfirmert(Usikker!): i 1818, Bosatt på Enerhaugen.LenkeGift: 17 år gml. 27 Desember 1821 med Ole Andersen, begge bosatt i Ruseløkbakken.. Han var fra Fredrikstad. Men idømt straffarbeid i tre år.LenkeLenkeGift: 45 år gml. 8 Sept 1849 som enke, med Hans Hansen fra Nannestad. Hun er da bosatt i Aker på Enerhaugen?LenkeDøde: 11 Januar 1858, 54 år gml. da bosatt på Enerhaugen. Og etterlot seg mannen Tomtearbeider: Hans Hansen og to barn. LenkeKanskje kan dette være hennes mor:1801: Opfostringsbarn, bosatt på Hammersborg.LenkeKonfirmert 16 år gml. i 1803: Bosatt i Agersgaden.

Da jeg prøvde å finne fadderen Gunvor Johansdatter. Fant jeg denne:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=53&filnamn=f1801&gardpostnr=9987&personpostnr=138866&merk=138866#ovre>LenkeHvis dette er henne så er kanskje broren Johannes den samme som Johanne Maries far?. Eller er dette usannsynlig?.. Vet noen om hvor soldaten til Oplandske Regiment kom fra? Oppland/Hedmark??I Oslo finner jeg bare en ved dette navn:

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.