Gå til innhold
Arkivverket

[#79394] svensken magnus erikson

Gjest anita mauseth
 Del

Recommended Posts

Gjest anita mauseth

ole er døpt 28.4.1805 i langesund finner han i kirkebok for langesund årene 1801-1815.Han ble gift med allaug 22.7.1832 i(kragerø kirke) hvis jg ikke husker feil.Allaug sine personalia er født 23.10 1808. hennes far er knut nilsen bostad støle.Far til Ole er Thomas Olsen og mor Mette Margrethe Throndsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det spørs om han ikke er sjømann. Det står noe slikt som 'Søefh?? Ung Karl Thomas Olsen af Gjerpen Porsgrd; førend Barnet blev født, var der for disse Forældre lyst til Ægteskab 3 Gange, som havde været fuldbyrdet dersom Faderen fra Udenlands Bortreyse havde været Hjemkommen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

berit jg fant ole sin mormor og morfar selv thron laersen(larsen)53 år i 1801 gift for 2 gang var skips tømmermann kone leene laersdatter 49 år i 1801 bare står å finne ut om dm var søsken el hva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til (27, 28 og 29): Det som står foran 'Ung Karl Thomas Olsen' er åpenbart en forkortelse for 'Søefahrende' (samme forkortelse forekommer flere steder i denne kirkeboka). Jeg har foreløpig ikke funnet noen vielse i Langesund mellom Thomas Olsen og Mette Margrethe Throndsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(33) Det stemmer! Thomas Olsen og Mette Margrethe Throndsdtr. gifter seg året etter - nærmere bestemt 14. mai 1806 - i Gjerpen: Lenke Ellers har jeg sett i kirkeboka for Søndeled at 'Uconfirmered Pige Sigrid Olsdr. Værket' er innflyttet fra Sandøkedal (Sannidal) 4. september 1850. Oppgitt alder er 16 år, og hun har flyttet til Søndeled 'for at confirmeres'.Nøyaktig samme opplysninger finner vi om broren Thomas Olsen 2 1/2 år senere, nærmere bestemt 19. mai 1853. Opgitt alder: 17 1/2 år.Antakelig har foreldrene flyttet til Søndeled før 1850, uten at jeg foreløpig har registrert noen innflytting på dem. Siden Siri Olsdtr. her er kalt 'Værket', må det bety at hun bodde på/ved Egelands verk. Sannsynligvis hadde faren, Ole Thomassen, arbeid der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok, ja. 4. mai 1851 ble Sigri (Siri) Olsdatter konfirmert i Søndeled. Oppholdsstedet er Egelands verk - og faren Ole Thomassen kalles verksarbeider:Lenke Antakelig har hele familien flyttet til Søndeled en gang i 1830- eller 1840-årene, og så har barna blitt formelt registrert som innflyttet først når det nærmet seg tid for konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jernverksarbeider Ole Thomassen og kona Allaug Knutsdtr. bor i ft. 1865 med tre barn i Seierdal u/Sjåvåg i Søndeled:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Foreløpig ingen koblinger til Sverige. Jeg skal prøve å sjekke nabosogna til Kvillinge. Mange svensker kom til diverse verk for å jobbe så jeg trodde kanskje vi kunne finne noe der. Sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men Sigri(d) og Siri er egentlig samme navnet. Jeg har flere Siri i slekta, og de blir ofte kalt Sigri i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(38) Nei, det ser ikke ut til å være noen Sverige-koblinger i Siri Olsdatters slekt. Siri og Clas Fredrik Eriksson får 4 barn i Aust-Agder: 6/10 1861 blir tvillingene Anne Oline og Inger Martine født i Søndeled (Egelands verk), en ny Inger Martine blir så født 31/4 1863 i Gjerstad (Egelands-eie) - og den yngste, Christine Sirine, blir født i Gjerstad (Egelands-eie) 7/11 1864. Alle barna blir hjemmedøpt (i hvert fall de to yngste av bestefaren Ole Thomassen Sejerdalen).Det kom mange svensker til Egelands verk i 1860-årene, og det er vel sannsynlig at Clas Fredrik Eriksson også kom dit - selv om han (ifølge Anita) også hadde arbeid som skredder. Han og Siri bor i hvert fall først på Egelands verk (dvs. på en av verkets plasser). Når de så senere er registrert i Gjerstad, trenger de ikke å ha flyttet mer enn noen hundre meter. Egelands-eie (som nok er identisk med husmannsplasen 'Siljedokken', der Siri er registrert med tre døtre i ft. 1865) tilhørte gården Eikeland. Egelands jernverk lå også dels på Eikelands grunn, dels i Søndeled - altså på grensen mellom Gjerstad og Søndeled.Kanskje navnene på døtrene kan bidra til å identifisere Clas Fredriks opphav? En av dem kan jo være oppkalt etter hans mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

helt enig md dg oddbjørn i oppl du har skrevet i innlegg 43 .Er bare hvordan vi skal klare finne ut mere om clas og hans far magnus Erikson dt tror jg blir som lete etter nåla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Problemet er at jeg har sjekket de sogna som hittil har kommet fram uten hell. En annen ting jeg stusser på er etternavnet Eriksson. Normalt ville han hett Magnusson etter faren Magnus, men det var også en del som hadde faste etternavn bl.a. soldater(soldatnavn), enkelte bruksfolk etc. Hvis faren hadde et yrke i brukssammenheng kan han jo være født hvor som helst. At jeg ikke fant dem i HF 1823-1827 i Kvillinge tyder på at de var innflyttere dit. Skal sjekke innflytningslistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6. februar 1862 er skredder Clas Fredrik Eriksen med familie registrert innflyttet til plassen Siljedokken under Egeland i Gjerstad fra Egelands jernverk i Søndeled - uten at det hjelper noe mht. Clas Fredriks opphav: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

oddbjørn dt har jg også funnet Jg har fått greie på at clas er født 22.11.1819 i kvillinge vd Norrkøping.Clas sin far het Magnus i følge giftemål i 1861.Clas hadde husforhør i Borgholm i 1856.Clas fikk presteattest 28.8.1857 i køping i calmarslen.Hvorfor fikk han dt 4 år før han gifter sg i norge spør jg mg selv.Hvordan skal vi klare finne ut mere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.