Gå til innhold
Arkivverket

[#79394] svensken magnus erikson

Gjest anita mauseth
 Del

Recommended Posts

Gjest anita mauseth

berir ser på innlegg 47 clas sin far het jo magnus kan hende at tok far navn som etternavn i stede for erikson som dt står i kirkebok for søndeled

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, men nå skriver Berit i innlegg 50 at han er kalt Eriksson de stedene hun har funnet ham.Det vi vet om ham til nå, er vel det du oppsummerer i innlegg 49. Du har en fødselsdato (22/11 1819) og et oppgitt fødested (Kvillinge ved Norrköping). Han er ikke funnet født/døpt på det oppgitte fødestedet, men har antakelig bodd i Kvillinge sogn en gang i oppveksten. Kanskje han er konfirmert der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

skulle ønske at vi klarte finne ut mere om clas og faren hans magnus erikson.Spørs om dt stopper der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Jeg har ikke funnet noe så langt. Husk på at det tar tid å lese side etter side, år etter år. Ingen av disse bøkene er søkbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Beklager å blande meg inn i debatten. Jeg har fulgt med denne saken nå, men dessverre så har jeg ingen tilgang til de svenske kirkebøkene for øyeblikket og Berit har rett i at det tar tid å lete der.1)Navnet Eriksson kan også omtales som Ersson, noe som er vanlig i Sverige.2)For å gjøre forvirringen større, så er også Skredder Clas Eriksson omtalt som Skredder Thor Eriksen, når datteren Inger Martine Clausdatter gifter seg i Gjerstad 1885. (Sikkert skriveleif). Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9489&idx_id=9489&uid=ny&idx_side=-149>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Jeg sjekker både Eriksson, Ersson og Magnusson i tilfelle presten i Norge har forbyttet navnene på faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

cathrin clas sin far var magnus som dt står i kirkebok når i han gifter sg i norge.Det jg lurer på hvorfor skaffet clas sg presteattest 4 år før han gifter sg i norge. Jg finner nemlig en som har alle navn like som min clas fredrik erikson,mn fødseldato stemmer ikke el bryllupdato er 2 år før han får prsteattest i svergie . Har han vært gift 3 ganger 2 i svergie 1 i norge så rømte han til usa md første kona si ettersom dt står at han ble gift i 1855 i mormoner arkiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(56) Jeg vil nok tro at Clas Fredrik Eriksen er kalt Thor ved datteras vielse som en følge av 'navnesmitte', siden brudgommens far heter Thor Simonsen.(58) Jeg skjønner ikke helt denne med USA-hypotesen. Selv om du har funnet en kar med samme navn, så behøver det jo slettes ikke være snakk om samme person. Det virker jo også som om det bare er navnet som er sammenfallsnde, mens andre forhold (f.eks. alder) ikke samsvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Anita. Nei, jeg er ikke etterkommer etter Clas, men har arbeidet en del med mine forfedre fra Sverige.Når det gjelder Clas Fredrik Eriksson som giftet seg i 1855, så er jeg temmelig sikker på at du kan utelukke han.For det første så står det jo klart at han er født 1833 og han døde som enkemann i 1910. Alt fra Utah. LenkeJeg har fått med meg farsnavnet til Clas, som er Magnus og det blir som Berit nevner i sitt innlegg, at hun sjekker både Eriksson, Ersson og Magnusson.Hvordan kan du være så sikker på at han har vært gift før. Baserer du det på presteattesten?Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En presteattest er det jo ingenting 'mystisk' med. Det dreier seg sannsynlig om en eller annen form for flytteattest, skrevet av presten i det sognet han hadde flyttet fra. Det kan også dreie seg om en vandelsattest. Slike attester var helt vanlige i forbindelse med flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

ok vi får håpe at dt faller noen brikker på plass snart.Skal på slekttreff i sommer hadde vært moro få mere oppl på den siden også .Nå har jg nesten alle andre sidene av mine aner tilbake 1700 -1600 tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

cathrin Dt er en fjern slektning som har sagt at han antaglig var gift i svergie .Fordi dt kom en kvinne til gården som sa at hun var hans søster fra svergie.Og han hadde reist hjem til kone og barn der.Hva har du av oppl om clas alt av intr.Tusen takk hvis du gir mg oppl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Synd du ikke vet navn eller årstall på denne søsteren, Anita.Dessverre så vet jeg like lite som de andre her og vi alle leter. Oddbjørn er jo 'ekspert' på slektene fra Aust-Agder.Sorry Oddbjørn, jeg satte ekspert i gåsetegn. Intet vondt ment.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

cathrin er aust agder slekta så har jg en del oppl om siri kona til clas i norge .Er på nett fra kl 8 -9.30 imorg og etter kl20 imorg kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

hei alle og god morgen alle sammen.blir opptatt en del i dag blir intr å se hva dere har skrevet i løpet av dagen . ha en god dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Dessverre Anita, jeg finner ingenting. Jeg kjøpte et 14 dagers abonnement hos Genline i dag og har lett i Kvilinge, men han er ikke oppført der, ei heller i Norrköping.Navnet Claus ser ikke ut til å være vanlig i dette distriktet og heller ikke Magnus.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

cathrin min forfeder etter clas er kristine serine clausdtr ,hennes mor var siri olsdtr .serine var født i1864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.