Gå til innhold
Arkivverket

[#79394] svensken magnus erikson

Gjest anita mauseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

(74) Claus og Clas (Claes) er ulike former av samme navn, så her kan det variere mht. til hvilken av formene som blir brukt i kildene. Navnet skrives jo dessuten ogsp ofte med K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Anita. Jeg har ikke funnet noe enda og det er et stort distrikt å lete gjennom.Det merkelige er at kirkebøkene i Sverige er ganske nøyaktige (etter min erfaring) og når det står at Claes, Clas er født i Kvillinge, så skulle han normalt ha vært ført inn der. Ingenting i husforhør heller.Som nevnt i mitt tidligere innlegg nr.71, så er hverken navnet Claes, Clas, Claus eller Magnus vanlig i dette området.Har det stått noe om farsnavnet ved vielsen til Christine Serine?Legger ved kart som viser Kvillinge, Kalmar og Borgholm.Kommer jeg over noe, så får du selvfølgelig vite det.Cathrin

bilete9730.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Nordgård-Hansen

Mulig det er allment kjent, men siden ingen har nevnt det her, har jeg noen ganger sett at Erik blir til Jerk eller Jerker, både i egen slekt på Østlandet og i en svensk roman for mange år siden, kan det hjelpe å finne Clas eller Magnus, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk for tipset Ellen. Den omskrivningen var jeg ikke klar over.Uansett så tror jeg det blir vanskelig å finne Clas Fredrik Eriksson.Anita, det er nok mulig du ikke kommer lenger tilbake i tid med denne slektsgrenen med det første, men det er jo noe som er vanlig innen dette feltet. Plutselig stopper det opp.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine svenske aner lette jeg etter opphavet til i ti år - men kom 'i mål' til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sikkert du behøver å lete like lenge - men, som Cathrin skriver i innlegg 80, så hender det rett som det er at det stopper litt opp når man søker etter enkelte forfedres opphav. Slektsgransking er en spennende geskjeft, men den krever tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

dt vet jg alt om har prøvd å lete etter svenskene selv i 4år nå uten å lykkes md dt.Er bare litt nyfiken på han jg finner i usa hva dt er føler at dt er noe der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Anita, jeg tror som nevnt tidligere du kan glemme Claes Fredrik fra Södermanland. Claes Fredrik født 25/4 1833 på Smedsbohl og er tvilling med Maja Greta. Kilde er: GID 72.29.11400, [södermanland] Björkvik, C:5, Födde, 1806 - 1841, 0/183, Bild 114 av 200.Drängen Claes Fredrik giftet seg i Södermanland 23/10 1855 med Maria Christina Ersdtr i Södermanland, Floda Hemvisit Enby. Han 23 år gammel, hun er 26 år gammel. Kilde er: GID 195.15.90300, [södermanland] Floda, E:1, Vigsel, 1786 - 1861, 0/89, Bild 97 av 194.Min konklusjon er at det stemmer alt som er lagt ut på FS.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Glemte å nevne foreldrene til Claes Fredrik, som er Eric Andersson og Stina Cajsa Ersdotter.Claes Fredrik og hustru finnes i husforhör 1856-1860 med sønnen Claes Erik född 6/12 1855.Kilde er: GID 195.7.10600, [södermanland] Floda, AI:14, Husförhör, 1856 - 1860, 290/0, Bild 106 av 212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

cathrin dn jg har funnet i kirkeboka gifter sg i 1861 har han en far som heter magnus og claes er 41 år da han giftersg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Det har jeg skjønt Anita, men jeg trodde du også lurte på den Claes som emigrerte til USA!Innlegget ditt nr.85 og innlegg nr.16 i tema 79379 LenkeDette var bare elimineringsmetoden for deg. Beklager hvis jeg har misforstått.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

Dt som er rett tror jg er at clas er født i22.11.1819 og at han er sønn av magnus erikson.Fordi dt står søndeled kirkebok at far var magnus og clas var 41 år da han giftet sg 1861.Mn hvor skal vi lete for å finne mere oppl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen Anita.Det er vel ingen tvil om at du har funnet rett mann, Clas Fredrik Eriksson f.1819 og at hans far er Magnus Eriksson.Problemet er at nå har alle her lett etter Clas sin dåp i Kvillinge og området rundt uten resultat. Det samme er det med Magnus Eriksson og familien i husforhör. Intet å finne.Kanskje du kan prøve Anbrukarforum http://aforum.genealogi.se/discus/ for å se om noen der har noen forslag om hvor du skal lete etter Clas Fredrik siden han ikke er innført i Kvillinge!Lykke til videre.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

cathrin fikk ett hint om ett sted het borgholm som clas kommer fra. har du mulighet å sjekke noe rundt dt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

cathrin fikk ett hint om ett sted het borgholm som clas kommer fra. har du mulighet å sjekke noe rundt dt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Joda Anita, jeg har sjekket ut Borgholm. Legger ved kildene. Husforhör Kalmar Borgholm i kvarteret Herkules: Claes Fredrik Eriksson, født i Kvillinge 22/11 1819 kommer fra Norrköping. Kilde er GID 10.11.14900, [Kalmar] Borgholm, AI:5, Husförhör, 1850 - 1856, 35/0, Bild 38 av 186Claes Fr. Eriksson utflytted fra Borgholm 13/ 1857 Kilde er GID 10.14.57700, [Kalmar] Borgholm, B:2, Utflyttning, 1834 - 1860, 0/70, Bild 40 av 47. Jeg har ikke glemt saken din, men jeg har snart slutt på mitt abonnement hos Genline.Dette er et stort distrikt å lete igjennom og jeg har prøvd husforhör i Kvillinge, men intet funn så langt.Legger ved lenke til Kvillinge sine kirkebøker LenkeNorrköping er jo nevnt og der er det enda mer å lete igjennom. Du ser det hvis du leser lenken jeg la ved.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.