Gå til innhold
Arkivverket

[#79451] Bohuslän, Sverige - Hans Jakob Nilsen

Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest karl johnny sommer

Hei Anne - I fare for å virke skråsikker,men her er det vel snakk om hva som er mest troverdig.Transkriberte kirkebøker kontra husforhør.Husforhør var vel en muntlig berettning fra foreldre eller foresatte(korriger meg om jeg tar feil) I og med at Hans Jacob Nilsens far ved vielsen i 1877 er nevnt som Nils Månsson i Svarteborg sogn,bør det vel ikke være så mye tvil i denne saken.Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nei, jeg mente heller ikke at det var tvil Karl Johnny. Trolig er det riktig person. Der er vi nok helt enige. Ville nå bare spørre allikevel om det er oppfatnignen. Jeg har lett mye i f.bøker for Foss/Svarteborg uten å finne noen andre aktuelle personer.Da har du funnet frem mye flott informasjon, og det har jo Hans fått svar på mye. Flott. Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ang husforhør, så skal jeg vel ikke korrigere så mye. Men det er en fantastisk kilde, som gir veldig veldig mye god informasjon, som man ellers ville måttet lete veldig mye etter, for å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei igjenn Anne Lene,unskyld (Lena) i innlegg 29.Husforhør Sverige ,mulig link/abonnement? Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja Karl Johnny, like hyggelig å samarbeide hver gang, og like moro hver gang.Kommer tilbake til dette med husforhør jeg. Ser du søker på slektdata, og den er suveren for de områder den dekker, og heldigvis blir det stadig fler områder som er med der. Men, også der kan det være feil. Hvor kan det ikke det forresten ?Husforhør, der får du alt på et sted, i en meget troverdig kilde. Det krever sikkert litt jobb i starten, med det å sette seg inn i hva denne kilden gir, for å få noe ut av det. Vet en del sier at de finner jo ikke noe særlig der. Studerer man kolonner og hva de står for litt før man går i gang, så vil du få i mangfold tilbake. Du vil også få info som ikke fremkommer mange andre steder. Jeg tenker bl.a på militærtjeneste, helse, kriminelle forhold (straff), dødfødte barn, flyttinger osv.... Selvfølgelig i tillegg til de mer opplagte tingene som man kanskje kan forvente å finne som: navn, fødested, f.dato, død, vielse, oversikt over hele familien i den periode husfohøret varer, osv......[url="http://www.svar.ra.se/>http://www.svar.ra.se/http://www.arkivdigital.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hjertelig takk til alle som har bidratt med å få fram informasjon i denne saken. Så langt jeg leser dette er det rett familie. Det som gjenstår nå er om mulig å kartlegge Hans Jacob sine bevegelser i Norge. Det får jeg se på senere i sommer. Takk for hjelpen. Mbh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Hans. :-)Jeg har sett på innflyttede til Stokke fra 1862 til boka slutter, jeg tror det var rundt 1883 og fant ham ikke. Jeg har også lett i listene i Fredrikstad uten å finne noen Hans Jacob. Han er etter hva jeg kan se ikke blant svensker innflyttet til Østfold. (søkbar)Dåpen til Hans Jacob, sønn av Nils Brink og Inger Johannesdotter, fant jeg fire sider etter dåpen til den andre HJ. Han er døpt 27. nov. 1842, med fødsel den 18. Det står noe i margen foran, som gjør at det er mulig å tro han er født i juli. Familien står oppført boende på Kasen under Svarteborg. Faddere fra Øvre Haga og Stora Stackekärr i Svarteborg.Til Anne Lene: (kilde s. 157- GID 951.18.15700)Jeg må si det er underlig med den fødselsdatoen han oppgir ved dåpen til sin sønn Anton (19). (Fødselsdatoen til kona er korrekt oppgitt - det har jeg sjekket.) KARL Johnny (26) (ikke Kai- beklager..) har jo på den annen side funnet Nils Månsson i Svarteborg og det er derfor stor sannsynlighet for at dette er den riktige Hans Jacob. Jeg må imidlertid innrømme at jeg ennå er litt usikker.Det går jo heldigvis helt greit å legge inn en familiegren i slektsprogrammet, selv om en senere eventuelt må endre det. Finn igjen tråden og fortell oss hvordan det går videre, da? En skal heller ikke utelukke at andre tar opp tråden igjen om noen finner noe mer. (Jeg kan titte litt mer i 'Familjer i Svarteborg' bl.a.) Lykke til videre. :)Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anne Lise. Ja jeg tror nok også, eller jeg er vel ganske så overbevist om at det er rett person vi har funnet.Jeg har også som du lett litt i flyttelister i Fredrikstad og Stokke og ikke funnet noe. Så de årene i Norge mellom 1863 og vielsen i 77 kan bli vanskelige å si noe om.For endelig å kunne utelukke Nils Brink, så sjekket jeg opp på et tidspunkt hans fødsel. Mener at hans far het Anders og dermed blir jo navnet Nils Andersson Brink antakeligvis. Når vi vet at far skal hete Nils Månsson så faller jo Nils Brink helt bort.Gid nummeret ditt Anne Lise. Kan du skrive ned betegnesen på boken og sidenummeret. Jeg bruker nemlig ikke genline og kan dermed ikke bruke meg av gid nummeret.Det har jo kommet frem masse informasjon her da om den personen som nesten må være riktig. Det er jo kjempebra. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Anne Lene.Kilden for Hans Jacobs dåp er Svarteborg C:4, Födde, Vigsel, Död 1835 - 1860. Dåpen er den andre som er skrevet inn 27.11.1842. Blar jeg fire sider tilbake, finner jeg den andre Hans Jacob, døpt 5. juni samme år. Begge står på kirkebokens høyre side under midten på arket.Jeg lette også etter Nils Brinks dåp, men fant den ikke. Fant du den i et nabosocken? Da gir jo det funnet mer visshet, vil jeg si. :-)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nils Brink er født i Håby. Du finner han i Håby C:2 (1730-1810) side 353. Født 5/7-1784 første innføringen på venstre side.Vi skal nok bare se bort fra Nils Brink er jeg ganske så sikker på. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Anne-Lise (35)Den Hans Jacob du henviser til som er døpt 27 11 1842 (født 18 11 1842)døde nok tidlig,for Nils Brink og Anna brita Bergström får en ny Hans Jacob født 15 07 1844.Foreldrenes adresse:Huset under Svarteborg.Hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Ja, det er den adressen de har når de gifter seg 6. september 1842 i Svarteborg. (Jeg har ikke funnet dem der og heller ikke dåpen.)Imidlertid er jo Anne Lenes funn (36) av Nils Brincks patronym Andersson overbevisende, da. :-)Jeg kan titte videre i boka til Hans Karlsson om det er flere generasjoner av 'Måns'-slekten senere.Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei - Nils Andersson Brinks foreldre:Anders Frog og Ingrid Jacobsdotter.Jeg tror vi nå kan se bort fra Nils Brink som far til Hans Jacob i Stokke !!! K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

På nytt; hjertelig takk til alle som har bidratt med veldokumenterte opplysninger om denne personen og hans aner. Mbh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.