Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#79464] Tydehjelp dødsfall ombord på skip

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Helge! Jeg har litt problemer med å få noe meningsfylt ut av det første ordet ('forkortet'??). Resten tror jeg går slik: '.... ved Hængning ombord i Skibet Hea af Tvedestrand, Capt. Nils Nilsen, i Atlanterhavet fra Amerika til Eropa'.

Jeg glemte ord nr. 2: '... sig ...'. Jeg synes m.a.o. at teksten starter slik: 'forkortet sig ved Hængning'. Det gir jo ingen god mening. Det burde vel i så fall ha stått noe i retning av 'forkortet sitt liv ved...'. Dessuten burde det, ut fra datidens gramatikk ha stått 'forkortede'...Meningsinnholdet burde vel uansett være tydelig: Han hengte seg ombord på Tvedestrands-skuta Hea på vei over Atlanteren fra Amerika til Europa.

Gjest Torgrim Sørnes

Uttrykket 'forkortet sig' i betydningen 'begikk suicid' er velkjent fra tidligere tider, jeg har gjentatte ganger støtt på denne måten å beskrive fenomenet på. Så sent som i 1816 heter det i et rettsreferat 'visste jeg det for visst saa forkortet jeg mig med det samme'.

Interessant! Da er det nok ingen grunn til å betvile at hele kirkebok-kommentaren lyder slik:'forkortet sig ved Hængning ombord i Skibet Hea af Tvedestrand, Capt. Nils Nilsen, i Atlanterhavet fra Amerika til E(u)ropa'.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.