Gå til innhold
Arkivverket

[#79532] Ukjent dame i Bergen, en skikkelig nøtt

Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Sjømannsrullane som er nemnde i (72) - er det nokon som har undersøkt dette sporet? Einar og Gurine må nødvendigvis ha vore på same stad rundt desember 1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Til Astrid Gangdal (98): Takk for at du prøvde. Har du tilgang til 'Mannskap til sjøs 1798 - 1988', som er en overskrift jeg fant her: LenkeHvis ikke, hvor kan man få tilgang til dette materialet?Til Aase: Hvor finnes sjømannsrullene? Hvordan får man innsyn i dem? Jeg bor en time fra Statsarkivet i Kr.sand, men har de ruller fra hele landet, eller bare fra Sørlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Etter å ha lest igjennom hele tråden igjen, finner jeg at jeg ikke har kommentert innlegg 63.Til Bjørn (63): Den Gurine Henriksen som vi var opptatt av på det stadiet i denne tråden, kan fortsatt være en mulig kandidat. Astrid sier i (98) at den Gurine jeg søker ikke bodde i Ladegaardsgaden 22 i 1912. Kanskje hun altså flyttet til Trondheim, især hvis hun var identisk med damen fra Beitstad.Når det gjelder Begravelsen til Einar, så lurte jeg på om jeg kanskje burde lage en ny tråd om han. Jeg sa jo innledningsvis at det var endel uløste gåter der også.Men altså: Han var enten kaptein eller 1. styrmann på et skip fra Lorentsens rederi (familien til prinsesse Ragnhilds mann) i Oslo. Skipet lå ved havn i Tanger eller Marokko, og han ble rodd i land for bl.a. å hente hyren til mannskapet. Mannskapet kom tilbake til båten og sa at Einar hadde druknet. Mine søskenbarn, som vel har dette både fra sin mor og fra Einars søsken, mener det må ha vært noe muffens, da Einar var en god svømmer. Min fetter sier at han trolig ble skutt og kastet til vanns. Dette skal ha skjedd da Haldis var 12 år, altså 1914-15.Vedrørende begravelse, så sier mine søskenbarn at den må ha skjedd der han døde. Men det skal ha vært en sammenkomst, høyst sannsynlig i Kristiania og kanskje arrangert av rederiet, der familien kom sammen til en slags minnestund. Hele familien Gundersen hadde flyttet fra Trondheim til Kristiania etter at datteren Ågot (der Haldis vokste opp) hadde giftet seg.Det var ved denne sammenkomsten Haldis traff moren sin igjen, hun hadde fram til da trodd at moren var død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kinkig sak dette, Inger.* Jeg forstår deg slik at du forsker i dette på vegne av Haldis' familie. Haldis må ha en fødsels- eller dåpsattest. Hva står det i den?* Det bør være greit å finne hvilke Lorentsen-skip som evt var i Tanger eller Marokko rundt 1914.* Sjømannsprotokollene for Bergen er på Statsarkivet i Bergen, for Oslo på Statsarkivet der, for Stavanger i Stavanger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Trur det kan vere greit å holde Einar og Gurine i same tråden, fordi funna heng nøye saman på nokre punkt.Har Aftenposten sitt arkiv noko om ulukka, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Lurer på om dødsfallet ble meldt gjennom UD. Riksarkivet har en database fra UD med døde nordmenn i utlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Til Solveig (106):Er det denne du mener: LenkeEller hvis det er en annen, kan du vennligst oppgi lenke?Til Arnfrid (104): Da Haldis og hennes mann døde i 1990, var det en av sønnene som stod for opprydning av hjemmet, der en masse visstnok ble kastet. Han var ikke interessert i slektsforskning, dessuten døde også han for vel et år siden. Hvis det fantes noen dåpsattest, er den nok borte nå. Og forøvrig er det vel fare for at den kan ha vært utstedt av den samme presten som skrev den uleselige kirkebokinnførselen. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har sjekket Minnehallen, men han er ikke nevnt der, om han brukte navnet Einar Gundersen. En Einar M Gundersen tar skipsførereksamen i 1914. ellers har jeg ikke funnet noe mer enda. Rederi Lorentzens bør kontaktes i tillegg til å sjekke sjømannsrullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Databasen fra UD ligger ikke på nett Vet ikke eksakt når den starter,men det kan Riksarkivet svare på.Jeg fikk ikke selv søke i denne. (Den sjømannen jeg hadde,døde 1924 i Amerika,men er ikke innført i noen kilder her hjemme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Jeg har fått følgende svar fra Majorstuen menighetssenter ang. Haldis' og Ingolvs vielse:'Ingolv Eik og Haldis Gunhild Gundersen ble viet 25. juni 1930. Far til bruden er oppført som Styrmand Einar Gundersen. Kun fedrenes navn ble oppført i kirkeboken. (I dag føres ikke foreldres navn i det hele)'Jeg kontaktet også det Lorentsen-rederiet jeg fant, for å spørre om skipet og Einars død. Følgende svar:'Jeg tror du må lete hos andre Lorentzen selskaper. Lorentzens Skibs AS ble grunnlagt i 1926. Før denne tid hadde familien noen seilskip men ingen av dem gikk i fart på Marocco. I årene rundt 1914 hadde familien ingen egne skip.'Vedkommende som svarte sa også at det selskapet som tilhører Erling Lorentsen har fusjonert og fisjonert minst tre ganger, så det kan være vanskelig å få noe ut av det. Han sa at selskapet i dag visstnok heter Northern Light. Jeg fant det på nettet og ringte et mobilnummer som var oppgitt, men havnet hos en telefonsvarer. Har lagt igjen beskjed, så får vi se hva som skjer.Skal prøve Arkivforumet vedr. den lista fra UD som Solveig nevner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ok, ja jeg må si jeg stusset når du skrev at det var et Lorentzen-rederi han var på. Det finnes forøvrig store kapasiteter på dette med eldre skipsfart i landet. Per Alsaker er en av dem, videre de som administrerer nettstedene Warsailors og Skipet.Forøvrig skal både Einar og Gurine kunne finnes i sjømannsrullene, kanskje fra Bergen (SAB), eller et annet sted, se 104.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Ja, takk Arnfrid, jeg så det du skrev i (104). Jeg har holdt på med dette så intenst at jeg måtte ta en liten pause, men jeg skal komme tilbake til saken. Nå blir jeg bortreist i noen dager fra søndag, og jeg vet ikke hva jeg vil ha av nettilgang mens jeg er borte.Jeg setter STOOOR pris på all hjelpen jeg får her! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Solveig Håklev

Det skal visstnok finnes arkiver etter det norske konsulatet i Tanger i Riksarkivet. Her er det nevnt noen norske skip som var der i perioden 1913-1914,men det står desverre ikke hvilket rederi disse tilhørte. Mulig Riksarkivet kan hjelpe med opplysninger her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

En liten oppdatering:Vi har fått svar fra Byarkivet i Bergen som melder at fødselsregistreringene for september 1902 dessverre mangler...Videre har vi lett etter Haldis Gunhilds konfirmasjon i Kristiania. Hun vokste opp hos tanten sin i Sorgenfrigaten, så hun skulle da tilhøre enten Fagerborg eller Uranienborg menighet (alt etter hvilket gatenummer, men nummeret vet jeg ikke). Men hun finnes ikke blant konfirmantene mellom 1915 og 1920 i disse menighetene. Vi prøver andre omkringliggende menigheter...Jeg fikk en mail med et tips om en Gurine Eliassen, født 1864 LenkeJeg har ikke fått sjekket opp rundt henne ennå da jeg er på ferie, men jeg går ut fra at det er hennes barn som er oppført på samme gravsten, en datter i 1901 og en sønn i 1904, så da virker det svært usannsynlig.Solveig (113), jeg finner ikke noen Einar Gundersen blant det som er tilgjengelig på nettet. Kan sjekke med Riksarkivet direkte når jeg kommer hjem om 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Inger Eik

Ny oppdatering:Jeg har fått hjelp til å finne Haldis Gunhilds konfirmasjon i Fagerborg menighet i Kristiania i 1919. Der - endelig - står navnet til begge foreldrene: 'det ugifte paret styrmann Einar Gundersen og strykerske Gurine Henriksen'.Så får vi se om vi finner den rette Gurine Henriksen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Det er meget mulig, men det må jo verifiseres. Kanskje hun fikk offentlig fattigstøtte til Haldis, blir det da byarkivet jeg må spørre om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Tar frem denne igjen.Ifølge kirkeboka for Bakke da Haldis Gunhild ble døpt,skulle moren være f. i 1864. Finner denne dama i 1925 i Trondheim [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=ft16011925&gardpostnr=10882&personpostnr=47052&merk=47052#ovre>Lenke Kommer ikke inn på kirkebøkene nå,men det er kanskje hun som er her i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Sjekk tema 75069,er nesten skråsikker på at dette er mora til Haldis Gunhild. Hun er da identisk med den dama i Bergen som er referert til i innlegg (50)! Og samtidig den Gurine Cesilie Guttormsdatter(Henriksen) født i 1864 jeg fant døpt i Beitstaden.Jeg finner henne fra 1916 i adressebøkene for Trondheim,på adressen Suhmsgt.4 Lademoen. Enkelte år står det enke,og enkelte år skilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Fraskilt kone Gurine Cesilie Guttormsdatter får en sønn i 1895, Bø i vesterålen: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bø i Bø, Ministerialbok nr. 891A09 (1895-1921), Fødte og døpte 1895, side 8. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4753&idx_id=4753&uid=ny&idx_side=-7>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHennes eks.mann gifter seg på nytt og får en sønn, Einar, samme år: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bø i Bø, Ministerialbok nr. 891A09 (1895-1921), Fødte og døpte 1895, side 13. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Hva står det mer bakerst,tro ? Har litt problemer med å lese,men syns det står: hj.døpt av en Prytz på sykehuset i Bergen ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.