Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#79626] Freda Jensen/Sørensen, fødd Eskebjerg på Sjælland, Danmark 1881 - til Amerika?

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Eg er på leiting etter detaljopplysningar kring opphavet til denne jenta frå Sjælland i Danmark:Freda Jensdotter Sørensen, fødd i Eskebjerg på Sjælland 23.4.1881, vert oppgjevi vera dotter av ein Jens Sørensen og kona Hannah. Ho utvandra til Amerika (1930: ''year unknown'') og gifte seg i Portland, OR i 1914 med William Carson med røter frå Hafslo i Sogn. Freda Carson døydde i Portland, OR 14.5.1969.Kan nokon med lokal kunnskap i Danmark hjelpa meg med:* Stadfesting av fullt namn, dato og stad for fødsli til Freda?* Fulle namn på foreldri hennar samt yrkestitel og opphav til båe?* Utvandringsåret til Freda?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Gjest Berit Frank Pagh

Eskebjerg hører under Bregninge sogn i Skippinge herred - Holbæk amt.Her er indført en:Friderikke Sørensen, f. 25 april 1881.Forældre: hjulmand Jens Sørensen og Johanne Marie Madsen.AO: Holbæk, Skippinge, Bregninge 1881-1890, opslag 46.---Ifølge FT 1880 var Jens Sørensen født i Bregninge og det er nok ham her:Jens Sørensen f. 29 november 1837.Forældre: gårdmand Søren Rasmussen og Ane Pedersdr. af Kaltred.Bregninge 1836-1846, opslag 9.---Det er lidt vanskeligere med Johanne Marie Madsen.I Ft 1880 står, at hun er 36 år og født i Bregninge - der er hun ikke.I FT 1890 står der, at hun er fra Hjembæk. Her finder jeg ikke dåbsindførsler mellem 1839 og 1844.Ved FT 1850 boede en Johanne Marie 8 år i Hjembæk hos sin mor - fraskilt Ellen Margrethe Larsdatter. Hendes ældste datter Ane Elisabeth var født 1836 i Bregninge og faren var avlsbestyrer Mads Madsen. Yngste barn i denne FT var Carl Christian født 1844 i Hjembæk og her er faren Mads Madsen indført som husmand i Hjembæk.Vh, Berit Pagh.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.