Gå til innhold
Arkivverket

[#79661] Gunda Kristiansdtr. f. 03-03-1874, emigrerer i Juni 1900 til Amerka. Hvor ble h

Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

Som sagt over får hun flytteattest av 13 Juni 1900. Jeg har ikke klart å finne henne blant emigranter det året. Det nærmeste jeg kommer er denne damen LenkeHun kan jeg derimot ikke finne ankommet Ellis Island, det nærmeste jag fant noen med lignende navn der er ei Gunda Mathilde ankommet i 1904, men henne kan det ikke være.Noen som kan hjelpe med denne?Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Eva Tomter

Det kan være denne damen: Name: Gunda Christiansen Arrival Date: 1 Jul 1900 Age: 26 Birth Date: abt 1874 Gender: FemaleShip Name: Numidian Port of Arrival: Quebec, Canada Port of Departure: Liverpool, England (fra Ancestry)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Den Gunda som Eva har funnet, reiser sammen med Hulda Jensen og de skal til Huldas onkel i Chicago. Dermed er det den samme Gunda som du har lenke til i første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ikke lett å finne hvor det ble av Gunda og Hulda, kan noen hjelpe med å avkrefte/bekrefte nedenstående kandidat for Gunda. Hun er 31 år i 1905 og gift med svenske Fred (36) og har da sønnen Arthur på 8 mndr.Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905Name: Gunda NelsonCensus Date: 26 Jun 1905 County: Hennepin Locality: Minneapolis Ward 3Birth Location: Norway Gender: FemaleEstimated birth year: abt 1874 Race: WhiteFather's Birth Location: Norway Mother's Birth Location: NorwayHer ved census for 1910 da hun har vært gift med Fred i 8 år:1910 United States Federal CensusName: Gunda Nelson Age in 1910: 38 Estimated birth year: abt 1872 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwaySpouse's name: FredHome in 1910: Minneapolis Ward 3, Hennepin, Minnesota Marital Status: Married Race: WhiteGender: FemaleHousehold Members: Name AgeFred Nelson 41 Gunda Nelson 38 Arthur Nelson 5 Walter Nelson 4Denne Gunda er død ved census i 1920:1920 United States Federal CensusName: Fred Nelson Home in 1920: Minneapolis Ward 3, Hennepin, Minnesota Age: 50 Estimated birth year: abt 1870 Birthplace: Sweden Relation to Head of House: Self (Head) [Head] Father's Birth Place: Sweden Mother's Birth Place: SwedenMarital Status: Widowed [Widow]Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1878 Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name AgeFred Nelson 50 Arthur Nelson 15 Walter Nelson 13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunda i innlegg 6, er muligens denne.Name: Gunda Nelson Gender: Female Burial Date: Burial Place: Death Date: 16 Dec 1918 Death Place: Minneapolis, Hennepin, Minnesota Age: 46 Birth Date: 11 May 1872 Birthplace: Occupation: Race: Marital Status: Spouse's Name: Father's Name: Father's Birthplace: Mother's Name: Mother's Birthplace: Indexing Project (Batch) Number: B02119-9 System Origin: Minnesota-EASy Source Film Number: 2218023 Reference Number: 27458 Collection: Minnesota Deaths and Burials, 1835-1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, i så fall er denne Gunda eliminert som kandidat, og hennes alder er feil i census for 1905.Finner heller ikke noen Arthur eller Walter Nelson med mor som har 'maiden name' Christiansen på Ancestry.com. Kansje noen med tilgang til Minnesota Birth records kunne søke på de to sønnene for å se om morens pike-navn er oppgitt.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk for solid innsats. Ikke rart jeg ikke fikk noe treff på damen på Ellis Island når hun gikk iland i Quebec.Jeg er takknemlig for all hjelp med søk derover da jeg ikke har kjøpt meg tilgang til arkiver der over enda.Gjorde et søk i Census 1910, men fant ingen Gunda med tilnærmet fødselsår, Kan hun ev. være død før 1910, eller ha reist hjem igjen? Finnes det noen oversikt over de som dro tilbake igjen? (det spørsmålet tror jeg muligens har vært stilt før, uten at jeg husker svaret i farten)Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt: Minnesota Birth Certificate Index 1900-1934 er tilgjengelig for alle: http://people.mnhs.org/bci/Tore: Folketellingen 1910 (Norge) har visst med opplysning om en person har vært i Amerika. Men den er først tilgjengelig fra 1. des. Hun kan være død, eller er bare vanskelig å finne (feilregistrert, feilindeksert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en av foreldrene eller ugifte/barnløse søsken dør etter at Gunda emigrerte, så kan ev skifte gi informasjon om Gunda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Hanne Line, ja vi venter vel alle med lengsel og smerte på FT 1910(Norge)(håper bare at serverne klarer trykket den natten den slippes) :-)Skifter etter foreldreeller søsken har jeg ikke tenkt på å se etter, tror det er litt for nye til å være på nett enda. Men det skal sjekkes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hanne Line (innl. 10):Det kan da umulig være samme databasen. Betal-basen gir hundrevis av treff på Nelson'er født i det aktuelle tidsrommet, men basen i innl. 10 stort sett sier 'no records returned' !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.