Gå til innhold
Arkivverket

[#79763] Hjelp til å lese skifte etter Eli Olsdtr. Nøsdal, Eid i Nordfjord side 54.

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Det var forså vidt en grei oppsummering. Men eldste sønnen het Ole, født før 1722. Det er bekreftet gjennom Oles skifte i 1798, hvor vi får navnet på de andre søskene/halvsøsken med unntak av Endre som døde i 1749. Endre ble døpt i 1723.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=dp14431722&gardpostnr=74&personpostnr=500&merk=500#ovre>LenkeJeg er rimelig sikker på at far til disse barna er Anders Olsen, derav ble eldste sønn døpt Ole.Dat kan det godt tenkes at det er den samme Anders vi finner på Røst i 1701, 3 år gammel. Hans far er Ole Jacobsen. Det kan forklare hvorfor de døpte en sønn Jacob i 1732.Lenke Vi har ikke dåpen til Kari, men hun er trolig eldste datter. Ved sin død gies det et fødselsår ca.1724, men også hun kan være døpt før kirkebøkene starter i 1722.Simen skal være født ca. 1729 utfra alder i skiftet etter broren Endre Andersen i 1749 på Løcken.Gjertrud er døpt i 1727.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er lett å gå seg vill blant alle disse personene vi har vært innom. Jeg hadde håpet på flere skifter fra Røst/Hatlen, f.eks foreldre til Anders eller søsken, men det ser dårlig ut.Om det er rett Anders vi har, så hadde han en bror Jacob i 1701, 6 år gammel. Men heller ikke han finner jeg igjen i kirkebøkene. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg sitter med en følelse av at det er noe vi overser i denne sammenhengen, men jeg ser ikke skogen for bare trær akkurat nå. Jeg har brukt det vi har av kilder fra området.Manntallet i 1701, kirkebøkene for Eid fra 177 samt skifter i Nordfjord fra 1690.Det må være lakuner i kirkebøkene mellom 1730-1750, for jeg finner ikke Anders eller hans to hustruer døde i nevnte tidsrom. En må ha dødd mellom 1732 og 1737. Trolig var det Anders Olsen som giftet seg på nytt og fikk sønnen Isak i det andre ekteskapet. Men både Anders og hustru nr.2 må være døde før 1749, for ingen av dem var nevnt i skifet etter sønnen Endre som døde ugift i 1749. Jeg finner heller ikke ekteskap nr.2 for Anders Olsen Hatlen/Røst mellom 1733 og 1737/39.Likeså vet vi at Anders fikk sønnen Simen i første ekteskap rundt 1728, men vi finner ikke ham døpt i Eid. Vi vet at Anders første hustru var en Endresdtr. og at Anders og Stebjørn Endresen Nøstdal var hennes brødre.Anders Endresen fikk bygsel på Røst i 1743. Var det etter at Anders Olsen var død?.Som sagt, jeg føler det er noe jeg har oversett, men hva? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Prestane i Eid på denne tida har stort sett vore nokre slaurar med kyrkjebokskrivinga. Dei har langtfrå teke med alt, og namnebruken er stort sett elendig. 'Peder Os' kvinde' t.d., så vi får dessverre ikkje noko særleg hjelp av dei.Eg trur der kan vere meir å finne i skifta, men det må vel helst bli tilfeldige ting vi finn - eg gjorde nettopp ei kobling mellom tre glopparar i basen min (Embla) ved hjelp av eit skifte i ein heilt annan kommune enn Gloppen.Det er og muleg vi må innom Sunnmøre for å finne meir, eller Bergen for den del. Halvbroren Isak plagar meg litt og - kvifor heiter han Isak? Ei årsak kan vere at ei avdød mor har heitt Ingeborg eller Inger, men då trur eg Ingebrigt hadde lege nærare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kan det tenkes at Anders giftet seg andre gang med enken etter en Isak. Ville ikke da første sønn bli oppkalt etter den avdødes ektemann? På samme viset villedet vel være dersom det var Anders som døde og NN Endresdtr. giftet seg på nytt med en ny Anders. Da ville vel Isak blitt til Anders?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Har du lagt merke til at Kari Andersdtr er kalla Rognes ved vigsla - og veit du i så fall også kva forklaringa er på det? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nei, det var nytt for meg Aase.Om vi antar at begge foreldrene var døde før 1749, siden ingen av dem var nevnt i skiftet etter sønnen Endre, så ble vel barna spredt. Hun gjorde kanskje tjeneste der.Det er jo også verdt å merke seg at Andersen Endresen fikk bygsel på Røst rundt 1743/44. Kanskje var Anders Olsen død da, og Anders Endresen, hans svoger, tok over bruket. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har nå skjekket kirkeboka vedr. giftemålet til Gjertrud, Simen og Jacob, og alle tre har Røst som gårdsnavn ved vielsen.Jeg antar derfor at kari hadde tjeneste på Rognes. Det kan jo tenkes at det var hos familie, men jeg kan ikke se noen klar sammenheng.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.