Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#79815] Søker opphavet til Kristen Jensson Hvalebyeie i Gran i Oppland (ca 1715-1800)

Recommended Posts

Gjest Erik Sagen

Kristen Jensson bodde på Hvalebyeie da han giftet seg 31. oktober 1743 i Gran kirke med Ingeborg Povelsdotter. Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 2 (1732-1744), Trolovede 1743, side 181. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9340&idx_id=9340&uid=ny&idx_side=-174>Lenke Permanent bildelenke: LenkeKristen døde på Hvalebyeie i 1800, og ble da sagt å være 85 år gammel. (Begravet 31. mars.)Jeg har lest gjennom årene 1711-1719 i Grans eldste kirkebok, og finner kun én Kristen Jensson døpt. Denne ble døpt 1. søndag etter påske 1711, og var født utenfor ekteskap. (Far: Jens Monsson. Mor: Lisbet Henriksdotter.)Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 1 (1707-1731), Kronologisk liste 1711, side 33. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Gjest Erik Sagen

Hei! Tusen hjertelig takk. Jeg har tydeligvis stolt for mye på den oppgitte alderen ved begravelsen til Kristen Jensson i 1800.Ja, jeg stammer fra Nils Kristensson og Ragne Hansdotter, nemlig gjennom deres sønn Martin Nilsson (døpt i Gran 23. juli 1786), som kom til Trysil med presten Bassøe. Martin har stor etterslekt i Trysil.Igjen hjertelig takk. M.v.h. Erik Sagen

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.