Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#79821] Marte Olsdatter (f. 1799)

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Jeg førsøker meg en gang til på denne damen. Spørsmålet ble stil for ca. 1 1/2 år siden, men uten hell i å finne Marte Olsdatters oppgav. Diskusjon nummer 67184. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=67184&sok=søstuen&nr=42&antinnlegg=12&startnr=&antall=&spraak=#anker>LenkeJeg prøver nå med bedre stikkord og med klar henvisning til Hedmark. Marte fikk en sønn med Dominikus Pettersen Rasch den 13.12.1842 ved navn Olaus. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMarte dør den 24.1.1877 i Våler, Hedmark. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/165159-79821-marte-olsdatter-f-1799/
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Marte fikk endel barn. Jeg har funnet hennes 5. leiermål som er Olaus Dominikusen (f. 13.12.1842). Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8894&idx_id=8894&uid=ny&idx_side=-5>Lenke Permanent bildelenke: Lenke nummer 20Hennes 4. leiermål var Gunder Amundsen f. 13.4.1839. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke nummer 41.Det vil si at hun fikk 3 andre barn i tidsrommet omkr. ca. 1817 til 1838.Jeg er ikke sikker på at det er den Marte som vi finner på familysearch som er den rette. I FT1865 står Marte oppført som født i Elverum,

Gjest karl johnny sommer

Hei Jan - Her er to kandidater begge født på Elverum. Marthe olsdatter 10 nov 1799.Foreldre:Ole Gudmundsen og Mari Iversdatter.Neste Marthe 29 sept 1799.Foreldre: Ole Hansen og Kari Gundersdatter.Kilde 'Pilot' family search.Hilsen K J Sommer

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Hun hadde i hvert fall Augusta Amundsdatter i 1834 (3. leiermål) og trolig Oline Embretsdatter i 1822.Gunns kandidat kan nok sees bort i fra. Fødested er oppgitt til Elverum i 1865 og 1875.Aldersoppgavene tilsier fødsel ca. 1798-1799. Hvis du beregner ca. et par års slingringsmonn på hver side og leter etter kandidater døpt i Elverum, vil du finne 8-10 stykker. Flere av dem kan greit identifiseres som andre, slik at du vil stå igjen med et par kandidater å jobbe videre med.Jeg har en mistanke om hvem det kan være (Karl Johnny er nok inne på noe i innlegg 6), men vil tro det finnes opplysninger i sakene mot henne i 1834, 1841 og 1843 som kan bidra til å gi sikkert svar.Da må man oppsøke Statsarkivet i Hamar, som jo er langt fra Belgia. Jeg er sjøl interessert i å få sikkert svar på hvem denne Marte Olsdatter er, og vil nok før eller senere se nærmere på disse sakene på arkviet, men det må vente.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.