Gå til innhold
Arkivverket

[#79929] EMIGRANT 1871-72

Gjest Harald Myhren
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Myhren

Hei Carsten og Anne Line! Dere skal vite at dere har vært til veldig stor hjelp. Det er helt klart at det er Ole Andersen Dalager født 1821 som er den jeg søker. Mine amerikanske venner som ba meg undersøke dette kan bare bekrefte at familien kom fra Udolpho, Mower, Minnesota.Det som gjenstår å finne nå er ekteskapet til Ole A. Dalager og Anne Pedersdtr (innlegg 12). Siden hans første kone, Guro, døde 22/9 -70, så har de kanskje inngått ekteskap kort tid etterpå. Igjen tusen takk for uvurderlig hjelp. Vi fant vår Gertrud (Gertie), født 27. nov. 1860, pluss hennes foreldre takket være to oppofrende engler fra Brønnøysund og Jessheim. Ha det skikkelig godt begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Myhren

Hei igjen Hanne Line og Carsten! Skriver et innlegg til først og fremst for å bruke riktig navn på Hanne Line, men også for å fortelle at jeg fant to av søsknene til Gertrud, nemlig Marith (Mary innlegg 12)født 11. feb. -66 og Anders (Andrew innlegg 12)født 29. sep. 1869 og ikke 29. oktober som det står i innlegg 14. Da Anders ble født så var dette Anne Pedersdatters 3. leiermål. Hun har kanskje giftet seg og kanskje også emigrert før hennes fjerde barn, Isabella, kom til verden ca 1872.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Gertie har en bror til, John.1900 United States Federal CensusName: Andrew O Dallager [Andrew O Dallinger] Home in 1900: Lansing, Mower, Minnesota Age: 29 Birth Date: Oct 1870 Birthplace: Norway Race: White Gender: Male Immigration Year: 1871 Relationship to Head of House: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Name: Anna P Mother's Birthplace: Norway Marital Status: SingleHousehold Members: Name Age Andrew O Dallager 29 Anna P Dallager 59 John J O Dallager 17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1910 United States Federal CensusName: Andrew O Dalager [Andrew A Dalager] Age in 1910: 40 Estimated birth year: abt 1870 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Lodger Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Minneapolis Ward 5, Hennepin, Minnesota Marital Status: Single Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1891Household Members: Name Age W S Moy 48 Deick Wah Sue 45 Frank Robinson 55 Vine Vacek 37 Selmer Eikener 24 Ernest A Crome 35 William C Klaffke 22 Henry Peiffer 45 [25] Oscar Carlson 28 Hans Johansen 45 Peter Anderson 38 George Nugent 33 Ollie Nugent 32 Octave S Guilbault 24 [4] Frank N Dolzal 23 John M Mcdonald 32 Andrew Killingstad 33 Elmer O Killingstad 30 Alexander N Duflorgen 67 Daniel Flynn 49 Julie Bakker 44 Edward E Kenson 54 Daniel Callahan 45 John A Wright 23 Michael J Dooley 36 Louie F Gregalmaier 38 Louie F Dohme 42 Dennis Oconnor 42 Martin Groegren 42 Clara M Hasel 30Imm. 1871.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnesota Death Index, 1908-2002Name: Andrew O. Dalager Death Date: 17 Dec 1924 Death County: Hennepin State File Number: 021823 Certificate Number: 021823 Certificate Year: 1924 Record Number: 418523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens Andrew, med feil fødested???1920 United States Federal CensusName: Andrew Dalager Home in 1920: Minneapolis Ward 7, Hennepin, Minnesota Age: 50 Estimated birth year: abt 1870 Birthplace: Minnesota Relation to Head of House: Self (Head) [Head] Spouse's name: Christina Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Able to read: Yes Able to Write: Yes Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Andrew Dalager 50 Christina Dalager 37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: John Oliver Dalager County: Todd State: Minnesota Birth Date: 17 Jun 1882 Race: White FHL Roll Number: 1682646 DraftBoard: 0Nærmeste slektning er Serina Dalager (kona?).-1900 United States Federal CensusName: John J O Dallager [John J O Dallinger] Home in 1900: Lansing, Mower, Minnesota Age: 17 Birth Date: Jun 1882 Birthplace: Minnesota Race: White Gender: Male Relationship to Head of House: Brother Father's Birthplace: Norway Mother's Name: Anna P Mother's Birthplace: Norway Marital Status: SingleHousehold Members: Name Age Andrew O Dallager 29 Anna P Dallager 59 John J O Dallager 17 -1900 United States Federal CensusName: Anna P Dallager [Anna P Dallinger] Home in 1900: Lansing, Mower, Minnesota Age: 59 Birth Date: Mar 1841 Birthplace: Norway Race: White Gender: Female Immigration Year: 1871 Relationship to Head of House: Mother Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 8 Mother: How many children: 10 Marital Status: Widowed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1910 United States Federal CensusName: John O Dalager Age in 1910: 27 Estimated birth year: abt 1883 Birthplace: Minnesota Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's name: Lorena Home in 1910: Moscow, Freeborn, Minnesota Marital Status: Married Race: White Gender: MaleHousehold Members: Name Age John O Dalager 27 Lorena Dalager 25 Joe H Dalager 8/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1920 United States Federal CensusName: John O Dalager Home in 1920: Burleene, Todd, Minnesota Age: 37 Estimated birth year: abt 1883 Birthplace: Minnesota Relation to Head of House: Self (Head) [Head] Spouse's name: Serinna Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name Age John O Dalager 37 Serinna Dalager 34 Jewel Dalager 10 Arthur Dalager 7 Robert Dalager 5 Earl Dalager 3 James Dalager 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1930 United States Federal CensusName: John O Dalager Home in 1930: Burleene, Todd, Minnesota View Map Age: 47 Estimated birth year: abt 1883 Birthplace: Minnesota Relation to Head of House: Head Spouse's name: Serena Race: WhiteHousehold Members: Name Age John O Dalager 47 Serena Dalager 45 Earl Dalager 13 James Dalager 11 Hazel Dalager 8 Lloyd Dalager 5 Keneth Dalager 4/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnesota Death Index, 1908-2002Name: John Oliver Dalager Death Date: 1 Oct 1954 Death County: Mower State File Number: 009629 Certificate Number: 009629 Certificate Year: 1954 Record Number: 1255473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Myhren

Hanne Line gir ikke opp så lett. Jeg må bare si at jeg er imponert. Hvorfor jobber du ikke som genealog? Du kunne ha tjent masse penger på det! De siste opplysningene du har gitt meg har muligens mine amerikanske venner fra før, men det er ikke sikkert de har alt, så jeg skal derfor gi dem all den informasjonen jeg har fått. Den er sikkert nyttig for dem uansett. Så har vi Lars fra Oslo som klarte å finne Annes emigrasjon til statene. Jeg takker og bukker. Veldig bra! Takk for all innsats kjære venner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Det har vært litt forvirring om to Ole A. Dalager. Iflg. bygdebok for Vang er Ole A. Dalåker f. 1821 og Ole A. Dalåker f. 1827 brødre. Far: Andris Olsson Dalåker (1791-1838).Ole f. 1821 fikk ingen barn i sitt ekteskap med Guro Arnfinnsdtr, men han fikk en sønn, Ola i 1845, med Gerhardine Vilhjølmsdtr. Bagetun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Myhren

Tusen takk for meget interessante opplysninger. Nå har jeg mye stoff å presentere for Dalagers etterkommere i USA. Jeg tipper at de kommer til å bli henrykt. Og til alle bidragsytere i debatten Emigrant 1871-72 ønsker jeg en fortsatt god sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fant en base med Ola. O. Dalager,gift med Gerhardine (Tina)Vilhjølmsdtr Baggetun.(Går ikke god for innholdet i basen!)Ifølge denne basen fikk han også datteren Randi i 1846 med Ingebjørg Knutsdtr Søyne.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Ingebjørg Knutsd. Søyne f. 1821, fikk også ett barn, Simen (1841-1845), med Jon Øisteinsson Ø. Bø. Ingebjørg dro til Amerika i 1850. Iflg. Vang bygdebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.