Gå til innhold
Arkivverket

[#80042] Elvira Madigans morföräldrar

Gjest Lena Eriksson
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Skau Mjelde

Så bra!!!Masse ny info for meg - takk til deg Torill!! Og så flotte bilder, da! Til og med av Anne Maria Olsen. Nå får ikke jeg lagt meg på en stund (:-)) Kommer tilbake når jeg får summet meg. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Kanske intressant för er att se den notis från Skänninge C:5, sid 3, 25/4 1843, som Torill refererar till ovan. Ju tydligare källuppgifter som ges här, ju säkrare blir det. Vänligen, Olle Elm

bilete9900.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Skau Mjelde

Hei alle sammen. Vet du når denne annonsen er fra, Torill? John Madigan døde vel i 1897, så det er etter det. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Skau Mjelde

Hei.Jeg tar meg den frihet å gjenta et spørsmål jeg stilte tidligere i dette temaet. Vet noen hvordan Ole Elias og Anne Maria møttes? Hvordan kom de borti artistmiljøene? Hadde de slektninger som var omreisende artister?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torill sundberg kopperud

hei igjen! jeg har funnet frem til en Max Alexander i denne forbindelse. Vet ikke om det er den riktige, men han var iallefall tollmann og opptrådde på samme tid i trondheim, Levanger og Sverige og Finnland han var far til den berømte Brasil Jack. her kan man lese i annonsen: Professor Max Aleksander, nutidens største magiker. ankommer om kort tid til Levanger for at give 2 overordentlige forestillinger, som kommer at finde sted i hr. Smidts store hjørnestue til Torvet. Onsdagen den 24de og Torsdagen den 25de september 1879 Kun disse to forestillinger vil finde sted Høyaktelsesfuldt Prof. Max Alexander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Jag vet inget mer om Ole och Anne Marie. Och jag vet inte om Max har något att göra med 'min' C D Alexander.Men, den sistnämnde kom ju så småningom, kanske på 1850-talet till Arkangelsk från Finland med sin familj enligt Sven Hirns fantastiska bok 'Den gastronomiska hästen'.Jag vet att Appelsin-Herman Hansen från Christiania med rötter i Eidskog, så småningom också hamnade i denna stad.1840 skall denne ha börjat som resande underhållningsartist och så småningom reste han till Arkangelsk. Kan man ana ett samband mellan herrarna Alexander och Hansen? Det har kommit ut en bok i Norge om Hermans äventyrliga liv, men jag har inte läst den själv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Skau Mjelde

Hei. Jeg har nevnt Riego og Bernabos trupper/menasjerier tidligere i denne debatten.Når Lena nå kom inn på Herman Hansen, tok jeg en titt i Herman Berthelsens bok 'Sirkus i Norge' igjen.Der fant jeg at Herman Hansen besøkte Trondheim i 1842. Da sammen med J.F.Alexanders gjøglertrupp. Sitat 'Johann Friedrich Alexander var tysker, og skulle senere bli en betydningsfull tryllekunstner.' Sitat slutt.Så, snakker vi om flere tyske Alexandere her? Brødre?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Det var ju intressant Laila. CD Alexander var i Åbo 1847 med sina gymnastik och indianska jonglörproduktioner. Står det inget mer om denne JF som var tryllekunstner? Hittar inget på nätet eller i böckerna jag har.Men kan det vara en ren tillfällighet att CD hamnade i Arkangelsk? Eller hade han något samröre med Appelsin-Herman genom en ev bror, dvs JF Alexander?Det framkommer i boken 'Den gastronomiska hästen', att CD hade tre barn, Dorothea, Theodor Frans och Diedrich Karl.Inga födelseår eller orter tyvärr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.