Gå til innhold
Arkivverket

[#80062] Var Fru Johanne til Asdals farmor en von Everstein eller en Stenbrikke?


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Per,Du har trolig mistolket Genealogen sitt ønske om å få til et stykke rundt fru Johanne basert på denne debatten.For det første er det greit å sammenfatte nettdebatter fra tid til annen, og for det andre vil en publisering i Genealogen kunne gjøre denne debatten kjent for andre lesergrupper enn de som vanligvis frekventerter DA. Så det altså fordi redaksjonen har syntes at debatten var ytterst interessant at Løberg ble forespurt om å lage et sammenfattende skriftstykke om dette.Samtidig vil jo Løberg selvsagt stå fritt til å formulere dette stykket fra sitt ståsted, men vi er glade for at han har tatt seg tid til å lage sammenfatningen.Fra redaksjonens side har vi ikke bestilt noen påstått 'objektiv sannhet', men derimot via Løbergs artikkel fått anledning til å videreformidle substansen fra denne debatten. Især den viktig oversettelsen til Astrid Ryen, som jo fortjener omtale. Vennlig hilsenAre S. GustavsenRedaktør Genealogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takker for din tilbakemelding Lars.Jeg tror vel du vil få rett i at vi ikke kommer noe videre med hvem fru Johanne til Asdals farmor var, men håpet kan jo leve. Jeg har aldri sluttet å la meg imponere over alt som kan komme fram her.Noe bra har i hvert fall kommet ut av diskusjonen, nemlig oversettelsen av den pavelige dispensasjonen av Astrid Ryen og hennes venn, som bekrefter at de var beslektet i 4.ledd. Den var utrolig viktig og er aldri tidligere blitt nevnt hverken i Danmark eller Norge.Det irriterer meg at hun Fru Johanne til Asdals farmor skrives som en Stenbrikke, når ingen har belegg (kilder) for å si dette. Er hun en Stenbrikke, så vil jeg se konkrete bevis for at hun er det og ikke gjetninger. Den dagen så skjer, skal også jeg føye til Stenbrikke, men ikke før.Nattesøvnen min har du ikke fratatt meg Lars. Det er nok alle smertene jeg sliter med som ødelegger min nattesøvn. Men triveligere er det å sovne uten å bli irritert eller se på trykk at en kan oppfattes som ”fyrsteslektshungrig”, for det ligger så langt unna mine intensjoner med innlegget som overhodet mulig.Uansett så ga du en grei tilbakemelding og forklaring på hvorfor du ikke deltar i debatten og da får jeg vel si meg fornøyd med det :o)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Rigmor og andre her, Det kan jo dukke opp gamle papirer enda, eller som ikke er godt nok omsatt og da kan nye ting komme til. Er selv også innpå den linja og har satt noen store spørsmålstegn ved slekta før Johanne. Før trodde jeg på det meste og ikke så opptatt av kilder, men nå etter at jeg kom på dette forumet, så fant jeg ut at kilder er det viktigste av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christoffer Owe

Ja, jeg har fått tak i artikkelen. Den er interessant, men omtaler ikke Johanne. Jeg skal skrive et sammendrag, men har det dessverre litt travelt for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Remi Pedersen

Jeg så i beskrivelsen av dette brevet: http://diplomatarium.dk/dd/diplomer/08-030.html at både Waldemar Albertsen (Eberstein) [nederst til venstre i tavle 83, se innlegg 37] og Gotskalk Andersen Stenbrikke sin far Anders Albertsen er nevnt og har satt sine segl på dette brevet. Segl nr. 8 og 9 på brevet. Jeg hadde da lyst til å se disse seglene.Jeg sendte en forespørsel til RA i København om det gikk an å få bilder av disse to seglene tilsendt, og i dag fikk jeg to praktfulle bilder sendt fra Det Kgl Bibliotek på cd-rom for den nette sum av 735,- DKR. Bildene er i tif og oppløsningen er hhv. segl 8: 4369x7194 pixels, og segl 9: 5565x6185 pixels.Legger dem ut i jpg i de to neste meldingene.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Jeg tror jeg må ta meg en tur til København ut på nyåret og få sjekka hvilke dokumenter i Diplomatarium Danica det figurer personer fra Stenbrikke og Everstein slektene og få tatt bilder av alle seglene som disse personene har brukt. Kanskje vi kan komme noen skritt videre ved å sammenligne seglene.Det blir i hvertfall billigere enn å betale 750,- for to bilder, selv om kvaliteten på mitt eget digitale kamera ikke kan sammenlignes med de bildene jeg har fått. Jeg har fått bekreftet fra RA København at det er ikke vanskeligheter med å få sett alle brevene og seglene i lesesalen på RA.Hva tror dere, kan dette bringe noen flere opplysninger på bordet?Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Per (87), det tar ca. 5 sekunder å laste denne debatten med bilder på våre 3 datamaskiner her i huset, 1 stasjoner og to bærbare. Altså her i gården er det ingen problemer.Kanskje det er på tide du skaffer deg en bedre pc? Ikke vet jeg, men ser ikke ikke de 5 sekundene som noe problem.Til opplysning så er originalene i tif-format ca. 100 Mb hver, så jeg har gjort det betraktelig enklere for deg, Per.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Det er ikke nødvendig å forsvare å legge ut bilder på 4 Mb i en nettdebatt, det er feil uansett hvordan du ser på det. 2-300 Kb klarer seg til slikt bruk og du belaster ikke linjene til DA unødvendig. De to bildene dine vil ved de neste 1000 visningene av denne tråden generere 8 Gb helt unødvendig trafikk på DA sine linjer. Jeg vil anta det er samme linje som bl.a. leverer arkivmaterialet så alle betaler med tregere tjeneste (selvsagt ikke på grunn av dette som enkelttilfelle, det er prinsippet som er viktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.