Gå til innhold
Arkivverket

[#80083] Svend Eriksen Dybfest

Gjest Jarle mgne martinussen
 Del

Recommended Posts

Hei Dette var jo mye som jegmå studere Fant i Kirkebok Bø år 1800 side 401 en Peder Olsender er noe jeg ikke tyder Ingeborg sveinsdatter Jeg trur det står matmor tilbarn Beret Innsdatter Glemte søndag 17 de er ingeborg gijt med denne Peder Olsen Jarlemm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Innlegg 26: Peder Olsen, Malnes og kone Berith Jonsdtr. døper sin sønn Andreas som er f. 11. sept. (tror jeg)og døpes 17. søndag etter Trin., dvs. 5. oktober 1800. Siste fadder er Ingebor Svendsdtr., Malnes. Dette kan umulig være 'vår' Ingeborg som ble f. 1798 og døpt 30. juni samme år. Denne Ingeborg Svendsdtr. er nok også den som døde som enke i Survika 1852, 80 år gammel og ikke 'vår' Ingeborg som bare villa ha vært 54 år i 1852.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Fadder Ingebor Svendsdtr. nevnt ved dåp 1800 var også gift med en Peder Olsen, Malnes. Han er også blandt fadderene. Finner dem som par 1565 i Bø Slektshistorie mens den første Peder Olsen var g. 2 ganger, så han finnes som par 1535 og par 1606.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pål Ja jeg så deti ettertidmen er helt hekta på alle Sveinsdøtre ei Hansine Geraldine Dybfest f1845 1vågan gift i bø Olaus k.Lockert 1840 sjekker dem Så takker for intressen dette er en hard nøtt MVD JarleMM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisom litt hjelp her i siste innlegg (29) her er de med foreldre: Hansine var jo og gift med Ove Meldal Grønbech Lochert:familien til Hansine:Lars Rehner Dybfest, f. 1816 i Hansvik, Vikna. de yngste barna var hjemme hos foreldrene i 1875. Han giftet seg med Birgitte Marie Sørensen, f. 1818 i Vågan, NO, d. ca 1890 i Vågan, NO.Barn:Hansine Gerhardine Dybfest f. 1845Hansines ene ekteskap:Olaus Karolius Lochert, f. 18 jan 1840 i Strengelvåg, Øksnes, d. 25 apr 1874 i Digermulen, Vågan. hadde før f. 13 des 1844. Han giftet seg med Hansine Gerhardine Dybfest, f. 1845 i Digermulen, Vågan (datter av Lars Rehner Dybfest og Birgitte Marie Sørensen).Barn:1. Olga Lochert, f. 25 mai 1870 i Digermulen, Vågan, d. i New York, USA.Hansines første ekteskap:Hansine Gerhardine Dybfest, f. 1845 i Digermulen, Vågan. (1) Gift 1875 i Bø i Vesterålen, med Ove Jentoft Nikolaisen Lochert, f. 1842 i Eidet, Bø i Vesterålen (sønn av Nikolai Jentoft Nilsen Lochert og Oline Christophersdtr), d. 1934 i Digermulen, Vågan.Barn med Ove Jentoft Nikolaisen Lochert:1. Lars Bergiton Dybfest Lochert, f. 1877 i Eidet, Bø i Vesterålen, d. 1947 i Eidet, Bø i Vesterålen. Gift 1906 i Bø i Vesterålen, med Astrid Olsen, f. 1880 i Vinje, Bø i Vesterålen (datter av Paul Andreas Olsen og Karoline Lagerta Rasmusdtr Nordahl), d. 1964 i Eidet, Bø i Vesterålen.2. Nanny Lochert, f. ca 1879 i Digermulen, Vågan, d. i USA. bodde i USA allerede i 1904. så til Olaus sine foreldre:Karen Margrethe Dypfest, f. 1807 i Digermulen, Vågan, d. 13 des 1854 i Strengelvåg, Øksnes. Gift 4 okt 1829 i Hadsel, med Olaus Bertinus Lochert, f. 12 jun 1806 i Jennestad, Sortland (sønn av Nils Nilsen Lochert og Kirstin (Chirstiine) Olsdtr), d. 4 aug 1887 i Skjoldhamn, Dverberg, Andøy, gravlagt 12 aug 1887 i Bjørnskinn, Andøy.Barn:5. Olaus Karolius Lochert f. 18 jan 1840.slektsforholdet mellom dem er søskenbarn, Karen Dybfest er søster til Lars Rehner DybfestSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Til Steinar. Nanny Othelie Lockert ble født 14 okt 1881 på Eidet i Bø, døpt 18 jun 1882 i Malnes kirke. Det er riktig at hun emigrerte til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Bare en presisering: Den Lockertfamilien som Nanny tilhører er vel de som har Anders Danielsen og Abelone Danielsdtr som stamforeldre. Sønnen deres Niels Lockert Andersen byttet vel om på navnet til Niels Andersen Lockert, derav slektsnavnet Lockert på denne greina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Andersen

Hei For å dra diskusjonen tilbake til utgangspunktet; opphav til Svend Erichsen Dybfest, født 1763. Vi kan anta at faren hans hette Erich, og måtte være født før ca 1745. Dersom vi antar at opphavet har tilknytning til Dybfest-navnet og borgerleiet i Lødingen, finnes følgende muligheter;Erich Pedersen Dypfest og Kirsten Mortensdatter hadde barna;1. Peder Erichsen Dybfest f. ca 1709, gift med Else Marie Meyer, de hadde sønnen Erich født ca 1739(36?).2. Hans Erichsen Dybfest f. 1710. Gift ca 1745 med Ingeborg Sofia Har, de hadde en sønn Erich født 1745. Denne Erich ble gift ca 1778 med Inger Andersdtr Falc, og var bosatt på Helgeland.3. Ingerborg Erichsdatter Dybfest, f ca 1711, gift første gang med Ole Hansen Har. De hadde 4 (5?) barn, hvorav sønnen Erich født 1739, død på Liland i 1772. Det sies om han at 'han var dum og døv'. Det ser ikke ut til at han var gift eller hadde etterkommere.Da står man igjen med Erich, sønn av Peder Erichsen Dybfest som den eneste (?) kandidaten som far til Svend. Hadde du Steinar noen kilde til opplysningene i innlegg nr. 19 om etterslekt til Erich??Utfordring til lesekyndige på gammel skrift; Kan det ligge noe informasjon i skifteprotkollene (linker i innlegg 20) om hvor Erich var fødd/oppvokst/oppholdt seg?Alternativt; er det andre familier som har brukt Dybfest-navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(33:) Peder, Hans og Ingeborg's foreldre, Trondhjemsborger og handelsmann i Lødingen, Erich Pedersen Dybfest (1679-1739) / Kirsten Mortensdatter (død 1750) (inkl. noen etterkommere etter Hans og Ingeborg) : Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Steinar/25:) Var Henrik Meyer, bergensborger i Leikvik i Trondenes, bror av fogd (i Namdalen ?) Melchior Henrichsen Meyer (g.m. Anne Hagerup) (som forøvrig også var far til en Else Marie, f. 1720) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar begge to i min database, men om de er brødre vet jeg ikke desverre. Aldersmessig kan de jo være det. Ifølge hun som har skrevet om slekten er: Henrik Meyer og Elisabeth Forenberg som foreldre til Henrik Henriksen Meyer som kom nordover.fant Elisabet Forenberg begravet 5/6-1721 i Bergen. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=bedo1668&gardpostnr=19990&merk=19990#ovre>LenkeKanskje er den Henrik Meier som dør i Munkebeksmuget Begravelse: p.k. kl.12 15 juni 1730 NK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Magne Martinussen

Hei Her vardet mye og søke på men kansje ikke så mye matnyttig om jeg kan si det slik Har søumfart kirkebøker med ulike resultat denne HansErik Dybfest i Nærøy fikk Sønn Lars Nikolai Renner 1816 I 1844 Vågan fant jeg trur det er sønn Som Gifter seg Christin Mikal larsen med Anna Karoline Mentsoni det kan hende jeg strret meg blind på dybfest Denne Lars var Forlover til fire gifte jeg finner ikke noe forbindelse så langt til min Svein Eriksen Dybfest fra Gusta i Bø MVDJarlemm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hans Erik Dybfest (1786-1820) (vel i Digermulen, ikke Nærøy ?) og Svend/Svein Eriksen Dybfest (1763-1804/1806) (på Gustad) kan som det antydes over muligens være tremenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei H ans Erich Dubfest og Gjertrud Ursin døper Lars Nikplai Reinert F11/9 Døpt 3/1i 1816 i Nærøy 1844 gifter han en sønn i Vågan der er mange som bruker Dybfest Dybfest i Lødingen erkansje dem hetete kandidater MVD JarleMM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hans Erik Dybfest døde vel i 1820/1822 i Digermulen, Vågan, så han giftet neppe bort noen i 1844. Hvem ble gift i 1844 ? (Såvidt jeg vet hadde HED barna Bergitte, John, Lars, Hans, Inger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gomåra Jeg fårklarer meg klønat Det var denne Lars Nikolai Renner sin sønn giftet segi Vågan 1844 Navn Kansje jeg er opphengt i Dybfest skulle se litt på navnet Dyping Som Pål Nevner inlegg 9 MVD Jarlemm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Her er et skifte, nr.2072, i Bergen 4/9-1767 etter Peder Erik Sandersen som gir ganske god oversikt over Dybfest-Meyer-HarrKildeinformasjon: Bergen fylke, Bergen by, Skifteprotokoll C 5b , 1760-1772, oppb: Statsarkivet i Bergen.Merknader: Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24004/82>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24004/82Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(41:) Lars Nikolai Rehner (døpt 3/10-1816 i Nærøy) kan ikke ha giftet bort noen sønn (i Vågan) i 1844. En ev. sønn kan være født på det tidspunktet, men ikke gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Takker Svein det er ikke mange ord jeg tyder men hjelp er der ute Hei Per du har rett det er ikke Lars Sin sønn som Gifter Lars er Forlover Jeg Beklager Jeg surrer mye nu mvd Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per Nei jeg har ikke tengt på det akurat jeg har prøvd og finne ut disse olysningene fra Steinar men det er vanskelig Så jeg trenger fortsat hjelp fantikke når dem kom til Bø og ikke ut fra Bergen det var vaanskelig og tyde KB i det tidsromet Så jeg er takknemlig for hjelp så spørsmålet ditt er vanskeligå svare på mvh Jarlemm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Andersen

HeiBra prestasjon av Steinar å finne denne Svend i Bergen! I et annet tema her på debattforum, 2790, har man konstantert at Petter A. J. Baade, født 1763 i Bergen, kom til Bø hvor han slo seg ned og stiftet familie. Han opptrer første gang i 1781 i kirkeboka i Bø som konfirmant. Det er også andre (unge) Bergenensere som har flyttet fra Bergen og dratt nordover på siste halvdel av 1700-tallet. Kan det ha vært vanskelige forhold i Bergen på denne tiden?? Eller er det f.eks noen borgerleier i Bø-området med Bergensborgere, som kan ha vært med og lokket unge bergensere nordover?Ellers har jeg forstått det slik at Dybfest-navnet på Svend Eriksen ikke opptrer før ved datterens giftemål i 1830 (?). Kan det rett og slett ha vært en forveksling eller feilskrift fra navnet Dyping, som jo tross alt fremkommer i kirkeboka (9) mens Svend selv var i live???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.