Gå til innhold
Arkivverket

[#80116] Sor.skr. Hedemark, Niels Rasmussen Muus' (død 1663) besvogret m. Peder Olsen ?

Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

(21:) ... og hvem er 'vi' i innlegg #21 ?(1:) Jeg har oppdatert web-versjonen av mitt slektsregister, slik at sorenskriver over Hedemarken, Niels Rasmussen Muus (c1595?-1663), som iflg. en innførsel (des. 1645) i 'Statholderskabets Extraktprotokoll af Supplicationer og Resolutioner 1642-50' skal ha hatt en 'svoger' med navn Peder Olsen, nå kan ses her : Lenke (Note 3503).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

Thor Bøhmer : Anbefaler at ' nettverket ' leser : En Opptegnelse på min slekt og avkom av J.G.Boelstad , nedtegnet i årene 1777 - 1792 utgitt ved Christian Spangen .Per Nermo : hvis du besøker vår nettside og klikker på knappen : hvem er vi , vil du få svar på ditt spørsmål .Og ja , Peder Olufsen var ikke svoger , men svigersønn til sorenskriver NRM , han assisterte NRM som skriver ved siden av gardsdriften .Roger Fossum : takk for at du fant en ' ny ' Muus til oss , han vil bli tatt vare på til ' vi ' evt. finner ut hvem det er .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

Thor Bøhmer : tror faktisk ikke at hverken du eller ditt nettverk vil kunne finne noen primærkilder i denne sammenhengen her .Så inntil noe annet skjer som kan motbevise mitt innlegg 21 så forholder jeg meg til dette , inntil noen evt. kan legge frem noe bedre ( primærkilder )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

Grete :Den Rasmus Pedersønn Muus som du nevner , er antageligvis identisk med nevøen til sorenskriver NRM . ( sønn av sorenskriverens bror ) Mulig at vi får litt klarhet i dette når skiftet som Roger Fossum henviser til er transkribert .Peder Rasmussen Muus , født 1593 , begraves 8 januar 1686 i Christiania . Han var tollskriver i Son og tollforvalter i Sand i Hurum . Han går av i 1633 da hans etterfølger Dines Andersen utnevnes . Han fikk i 1633 bevilgning til å drive to sagbruk på Hurum . Han flytter til Christiania og hans første kone Dorthe Pedersdatter Muus blir begravet her 24 august 1654 . Peder Rasmussen Muus gifter seg for andre gang i Christiania med Kirsten Mogensdatter den 9 mai 1658 . Av hans barn kjennes bare identiteten på et . Dette er sønnen Rasmus Pedersen Muus , døpt 1 november 1661 i Christiania. Sønnen Rasmus var gift minst to ganger og bosatt på Bragernes ved Drammen . En av hans hustruer var Mette Carstensdatter Thomdal . De fikk mange barn og dette er en uutforsket gren av familien Muus i Drammen / Hurum området .Rasmus Pedersøn Muus får sin sønn, Peder døpt 9. juni 1689 i Bragernes, Buskerud.For øvrig : Den svenske skuespilleren Allan Edvall ( pappan til Emil ) har uttalt at hans mor het Muus og var fra Drammen . Dette kan være etterkommere etter Rasmus Pedersen Muus .mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har ikke sett dette Bolstad-dokumemtet på nærmere 20 år, men nettverket gjør meg oppmerksom på at Rasmus Nilsen Muus er nevnt i ei fotnote i dette dokumentet. Jeg tviler på at Jens Bolstad skrev fotnoter. Jeg tenker at denne fotnoten kan ha kommet på for noen år siden og da kan det være desto større grunn til å uttrykke med STOR forsiktighet at denne Rasmus Lillebolstad var en Muus!Selv om jeg også stammer fra slekten Muus, så er ikke denne saken viktig for meg, men dersom noen har behov for denne Rasmus på sitt slektstre, så vil jeg tro det er kilder. Jeg regner med at det etter en slik mann var et skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anders Mus (skråtstillet lilje), biskop i Oslo 1505-21, deretter får han Vestervig kloster len (lever 1533, er død 1535). (De danske adkomstregistreringer) Iflg Øverland hadde han også et tilholdssted på Nøtterø. Det står en god del om han, spes personlighet mv, hos Øverland. Ikke hvor han kom fra, annet enn at han var av en dansk geistlig slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

Legger ut en lenke til endel mer stoff om Biskop Anders Muus ( 1455 - 1535 ).http://www.muus.se/navn065.htmlIsach Muus ( 1787 - 1865 ) , skriver i sine personlige notater at biskop Muus sannsynligvis er av samme ætt som den tidligere andre danske Anders Muus( innvandret til Norge fra Skåne ) som bla. var prost i Maria kirken i Opsloe 1440-41 og norsk kansler i 1442 ( død ca. 1476 )Og i samme notater kobler Isach Muus også væpner og (Totenfuten) Niels Muus fra Nore i Rygge , hans sønn var Lasse Muus , opp i nært slektskap med ovennevnte Prost Anders Muus og Væpner Niels Muus som sannsynlig brødre . Væpner Niels Muus sannsynlig født i Danmark men han kom også til Norge fra Skåne .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Bjørn/34:) Hvem er foreldre til tollskriver Peder Rasmussen Muus (født 1593) sin første kone Dorthe Pedersdatter Muus (begravet Chria. 24 august 1654) ? Trengte de kgl.bevilling for å gifte seg (ca. 1625 ?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Bjørn/38:) Ses noen slektsforbindelse mellom de i innlegg #38 omtalte Muus og den Muus-gren som er omtalt i denne debatten, og som vel kan antas å ha som ane Niels Jensson Muus, sogneprest i Uggerslev 1585-1604, muligens far til nedenstående ?a) Rasmus Nielsen Muus (død 1604) (far til bl.a. tollskriver Peder og muligens Niels Rasmussen Muus, sistn. sorenskriver i Hedmark 1630-1661, sorenskr. på Toten 1633-)b) Laurids Nielsson Muus (1572-1621), kjøpmann, skipper, borgermester i Varberg, Halland (far til bl.a. Niels Lauritsen Muus, sogneprest i Trøgstad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Bjørn/38:) Snakker du her om to ulike væpnere Niels Muus ?1) væpner og fogd over Toten, Niels Muus fra Nore i Rygge (sønn: Lasse Muus)2) væpner Niels Muus, sannsynlig født i Danmark, kom til Norge fra Skåne (mulig bror av prost Anders Muus til Mariakirken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1538; En Peder Bagge, gift med Karen Nilsdatter, hevder at biskop Anders Muus er hans svoger (konens bror). I så tilfelle het Anders' far Nils. Er denne Peder Bagge identisk med Peder Bagge på Toten? Jeg tror det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter det eksplisitt at svogerskapet består av at Anders er konens bror ? Ellers kan jo 'svoger' (på den tiden) bety så mange, alt fra dagens 'svoger' til svigerfar, svigersønn, og det som fjernere er ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

Per Nermo :39 ) Stokket om på tallene her , dødsåret er 1668 .40 ) Vet desverre ikke enda hvem hennes foreldre var .42 ) Denne armiger , fogd og kansler Niels Muus er en og samme person .41 ) Vi har ikke funnet noen klare slektsforbindelser mellom Uggerslevpresten Niels Jenssønn Muus og linjen til væpner Niels Muus , men at det er et mulig slektskap ja.Vi mener at det er et mulig form for slektskap mellom Uggerslevpresten og Laurids Nielssønn og Rasmus Nielssønn Muus . Alle slektsrapporter som ligger ute på nettet oppgir han som deres far , men det tror jeg er fordi at man har ikke funnet andre ' knagger og henge disse to på 'Det er et eller annet med tidsfaktoren som ikke stemmer helt kombinert med rapporten fra biskopen som utførte bispevisitasen i 1590 samt Wiberg's prestehistorieVi jobber utifra at han ikke er deres far og forsøker å finne andre teorier som evt. står sterkere . Tidsaksen og geografien er viktig her .Arnfrid Mæland 43) : Interesant funn , klarer du å grave frem mere info om Karen Nilsdatter og hennes opphav ???Jeg kommer tilbake med mere stoff om væpner Niels og hans sønn Lasse . Niels sin hustru ( er ), jeg har info. om at han var gift to ganger , men hans 2 ekteskap er ikke skikkelig verifisert , men meget interesant bakgrunn på de begge .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

NRR:'Peder Bagge har berettet for Kongen, hvorledes hans Morbroder Biskop Anders Muus har stiftet et Alter i Oslo Domkirke, som nu Presten Hr. Mads Finde i Værge har; ...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

43 og 47 Ser man her et eksempel på at begrepene 'Svoger' og 'Morbroder' blir brukt i hytt og pine som tidligere nevnt ?Mon tro hvile av disse begrepene en skal forholde seg til og hvilke som er riktig og mest logisk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

Arnfrid : godt jobbet , har du tilgang på noen kilder som kan fortelle noe om Peder Bagge og hans foreldre .Nå skulle man gjerne visst hvem Peder Bagge sin mor var .Eller er det noen andre på forumet som kan bidra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.