Gå til innhold
Arkivverket

[#80154] Fjaskhans i Veldre i Ringsaker

Gjest Leif Baardseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Kari Thoresdtr fikk ingen uækte barn på Ellefsætra,men kanskje datteren Siri.Finner ingen vielse mellom Ole Larsen og Kari Thoresdtr i Øyer, har du ingen årstall,noen barn? Kom denne Kari også til Ringsaker eller er det bare etterkommerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Du har selvfølgelig rett som vanlig Else K. Jeg vet rett og slett intet mere enn det jeg har skrevet allerede om Kari T og Ole Larsen Grimsrud.Dersom jeg har tittet riktig, Er det ingen Kari Toresen i Øyer i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei paret Hans Knudsen og Kari Thoresdtr med dattera Gunhild er ikke å finne i ft 1801. Dødsfallet til Kari i 1824 ser ut til å ha blitt registrert av presten i Øyer også, prøvde visst å regne ut hvor gammel hun ble, men ga opp ?![url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9271&idx_id=9271&uid=ny&idx_side=-142>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være henne,ser også ut til at Hans Knudsen er hjemme på Wechle eie i Fron i 1801 hos far Knud og mor Gunhild. Ser jo at tellinga ble foretatt i februar 1801 og da var de jo ikke gift ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har vært inne på Øyerslekt. Der finner jeg som også jeg har beskrevet Kari T.dtter og Ole Larsen. Står ikke at de er gift. De fikk i hvert fall et barn som Øyerslekt beskriver slik: Tosten Olsen Øvremoen, b. 03 Dec 1798, Øvermoen, Øyer, Oppland.Dersom vi snakker om samme Kari Toresdtr så kan dette forklare hvorfor hun ikke står som 'pige' da hun giftet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Da har vi konferert litt på telefonen. Soldat Ole Larsen Grimsrud og Kari Toresdatter uegte barn Torsten. Da snakker vi altså om samme Kari Toresdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er han døpt ja Lenke Og ser vi på ft 1801 bor han som pleiebarn og dattersønn hjemme hos Kari sine foreldre Thor Eriksen og Sigri Tostensdtr på gården Amundhuse i Øyer. Voks kanskje opp der hos besteforeldrene han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Baardseth

Etter å ha vært uten internet noen dager, må jeg si det har skjedd store endringer. Fra et umulig utgangspunkt har dere virkelig dratt fram slekta til Siri Hansdatter. Jeg ble fasinert av historien og hadde lyst til å finne ut litt om disse. Her er det både forfedre, elskere, ektemann og avkom. Da må jeg bare bøye meg i støvet. Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ser ut til at det er samme Karie Thoresdatte ja. Det som forvirret meg var at hun var gift med Ole Larsen Grimsrud Ifølge innlegg 19.. De var ikke gift så det forklarer saken litt siden hun ikke står som enke ved ekteskapet med Hans Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.