Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#80198] RO: Haugesund - bilregister

Recommended Posts

Gjest Edith  M Toft

Jeg har en bok som heter 'Fra hestelort til eksos' Glimt fra automobilens barndom på Haugalandet. Den ble utgitt av Haugaland Veteranvogn klubb i 1987.Dersom du kommer med et navn står det gjerne der. I 1913 begynte politimesteren i Haugesund å registrere automobiler.Mvh Edith

Gjest Kjell Knudsen

Grunnen til at dette ble interessant, er at i Norges handelskalender for 1917/18 står min morfar Thorvald Lundegaard oppført som forretningsfører i Haugesunds Automobilselskab. Han trengte selvfølgelig ikke selv å ha bil for å bekle den posten, men nysgjerrigheten ble pirret.Kjell

Gjest Edith  M Toft

I 1913 ble Karmøens Automobilselskap stiftet. De drev med passasjertrafikk. Den gikk fra Kopervik til Skudenes tur/retur. I 1914 - Postrute Haugesund-Skjold. 1916 - Kom Haugesund Rutebilselskap gikk først mellom Haugesund-Ølen. Her står forskjellige ruter som ble opprettet, men ikke noe om Haugesund AutomobilselskapMvh Edith

Gjest Arne B. Kristiansen

På side 59 i samme bok som Edith (5,7 og 9)nevner så står det at Thv. Lundegaard var en tre initiativtakere til Haugesund Rutebilselskap da det kom i 1916. Selskapet hadde 3 biler. Ruta var Haugesund-Skjold-Vikebygd-Ølen. Ruten ble pga lavt passasjer- og godsgrunnlag i minste laget, og ruta ble nedlagt etter kort tid.

Gjest Kjell Knudsen

Takk til Arne. Litt navneforvirring til tross, dette er ny kunnskap for meg. Min morfar fikk handelsbrev i Haugesund i oktober 1916, og da var det sikkert for å ha formalitetene i orden i forbindelse med disponentjobben i rutebilselskapet. Hvem var de andre to?Kjell

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.