Gå til innhold
Arkivverket

[#80300] Peder Olsen død 1794, Nedstrand i Ryfylke, hvor kom familien fra?

Gjest Jane Karin Nessa
 Del

Recommended Posts

Gjest Jane Karin Nessa

Viser til tema 80260. Bygdeboken for Nedstrand har Peder Olsen Kalsheim død 1794 og 'i Jesu navn kastet jord på Peder Kalsim 89 år gammel og holdt Liigprædiken' over.Han var gift med Gunhild Holgersdotter født 1721 død 1798.De har barna Svanaug født 1753, Berta gift i 1794, Gunhild født 1759, Ågot født 1764, og Ola døpt 1769 som har barnebarn gift med barnebarn av Anna Margretha Sandborg Krass.Peder og Gunhild kommer til Nedstrand og kjøper en hel gård i 1771, fra arvingene til Ola Olsen Næring død 1768. Peder og Gunhild er ikke i Stavanger amt i 1758. Hvor kom de fra? Bygdeboken spekulerer i Hordaland eller Vest-Agder/Telemark.Er der noen som vet noe om hvor Peder og Gunhild kan komme fra? Eller har oppdatert informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Navneforma Svanaug tyder på Telemark, Ågot tyder på Telemark/Hordaland og Holger var mest brukt i Buskerud og Rogaland.Vest-Agder er lite aktuelt. I tilfelle er jenta døypt som Svane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Karin Nessa

Tusen takk, jeg har også merket meg at Svanaug var mest brukt i Telemark rundt 1800.Så glemt jeg å skrive at Ågot født 1764 ikke er døpt i Nedstrand. Det må bety at hun er født der, og hun døde 4 år senere, i 1768. Bygdeboken har også dåpsdato på sønn Ola, 19.12.1769, så da er han også født der. Bygdeboken skriver at familien kom fra et annet sted på 1760-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Jane Karin Nessa

Nå har jeg har funnet Peder Olsen som kom til Ryfylke med hele familien, takket være noen som ga meg tips om Tinn i Telemark.Han og madammen, Gunhild Høljesdtr., er å finne i Tinn soga under garden Lislerud.Og Tinn soga fant jeg på universitetsbiblioteket her i Bergen. Så da har JEG funnet roen også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.