Gå til innhold
Arkivverket

[#80320] Slekter på Vinju i Veldre

Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Ny arbeidsteori: Sissel Hågensdatter Tokstad ble gift med Mikkel Oudensdatter på Vinju. Det underbygges av at Tokstadfolket var faddere og verge både på Vinju og Kråkvik!!Pussig nok fant jeg i min database (og dette var en feilregistrering) Sissel Hågensdatter Tokstad g m Mikkel Mogensen Vinju. Deres sønn Johan Mikkelsen Vinju var g m Marte Andersdatter og jeg hadde tre barn i det ekteskapet. Når dette samkjøres og navnene tilpasses prestens skrivemåte, blir det etter hvert en avklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Veldreboka sier at Sidsel var gift med Michel Mogensen Vinju ja, spørs om det fantes noen Michel Mogensen Vinju, finnes det noen skifter her tro som kan hjelpe. Du sier at du har Johan M.V gift med Marthe Andersdtr og at de hadde tre barn, har du f.år og navn på disse barna slik at det kan bekreftes hvem konen var Anne eller Marthe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men Else Kari, dette er jo samme folka som du viste til lenger oppe.Du var med og bidro til løsningen.Nei, du finner aldri Mikkel Mogensen. Så nok en negativ uttelling på Veldre bygdebok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Fortsatt er det mange uløste detaljer om folket på Kråkvik og Vinju. Følger vi mannsslekta bakover kommer vi til Boksti. Sjå Veldre bygdebok. Der må det også en avklaring til, men den dugnaden må under en annen debatt. Her forholder vi oss til Vinju-folk!Nå melder jeg meg av nett noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Thor, du spurte etter skifte. Vinju 4/10-1666. Ouden Michelsen død, g. m. Johanne Borgersdtr. Barn: Michel, Anne, Else. Han hadde 1 hud i Finstad, Elverum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det må jeg gå etter med Kirkeboka Else Kari, men det er definitivt samme paret. Enten har jeg sittet og sølt med kaffe da jeg skrev av, ellers har presten drukket for mye sprit!Som sagt blir jeg ikke tilgjengelig på noen dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Skifte på Tokstad 21/10-1664. torre Ollyfsen død. g.m. Lisabet Oudensdatter. Barn: Haagen, Jens, Tommes, Mallene, Ellen, Lisabeth. Nytt skifte 11/2-1668. Tommes og Jens Torsen død. Arvinger er søsknene Haagen, Mallene, Eli g. m. Michel Deglum død, LIsabeth. MIchel Deglums barn:MOgens g Eli. Nytt skifte på Tokstad 21/5-1700. Ellen Thorgrimsdatter død g.m. Haagen Thorsen. Barn: Thor, MOgens, Sidsel g.m. Michel Vinju, Elli, Lisabeth, Mari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

innlegg (1): Ouden Mikkelsen hadde et forhold til sin kusine Ellen Eriksdatter Holstad og fikk et barn med henne. Nei, ikke søskenbarn, men nærskylte var de. Ouden Mikkelsens bestemor var fra Holstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ouden Michelsen var IKKE fra Vinju i Ringsaker. Han var født på Nes. Søsken Ole, Astri og Kiersti. Ole ble nevnt i Lien da det var skifte etter broren på Vinju. Astri var gift med Erich Erichsen, Østre Skjelve.Skifte etter Erich i 1669, ett barn Ane f. ca. 1649 levde. sønnen Erich død før skiftet. Astri ble g. 2 med Povel Lauritzen men ingen barn. KIersti var g. med Tommes Andersen, FFaugli Foreldre til søsknene på Biskoplien, Ole, Ouden, Astri og Kiersti var Michel Pedersen som var gift med enka på Biskoplien Sidsel. Denne Michel eide odel i Finstad i Elverum så han kom nok derfra. Disse 4 søsknene som var født på Biskoplien på Nes hadde odel i Finstad i Elverum .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Dette blir da Ouden Michelsen d.e f ca 1624, sønnesønnen Ouden Michelsen d.y f ca 1700,som mest sannsynlig kom til Krogvig,var f på Vinju.Ouden Michelsen var altså ikke fra Elverum som Veldreboka sier men f på Nes.Bra å få det fastslått.Bare så det ikke blir noen misforståelser her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Denne mannslinjen starter på Boksti. Mikkel Pedersen B kom til Biskoplien. Broren tok over Boksti, men ble skviset ut av noen jeg antar er halvsøsken?????? Mikkel P er far til Ouden Mikkelsen. Og som det sies i skiftet var broren Lin, det er da Biskoplien se innlegg (1).Er ute og reiser og har ikke med meg slektsbasen.Ouden Mikkelsen (1) er omtalt i Nes bb under Biskoplien. Dette er det mange år siden jeg leste og husker ikke eksakt hva som står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Odelsskattemantallet 1624-1625 viser at Gunild Bogsti i Ringsaker eide 1 hud 8 skind i Vestre Finstad og Bertil Helgesen, lagmann i Christiania eie 1 hud 4 skind. Skattematrikkelen 1625 viser at Gunild's part var gått over til Michel Pedersen Biskoplien på Nes, Bertil's par var gått til Antonius Bertilsen. Ole Bratberg i Ringsaker eide hele V. Finstad 1670-1700.Dette år solgte han til Michel Oudensen Vinju, sønnesønn til Michel Biskoplien. De beholdt V. Finstad til 1724.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Lars Ove Wangensteen har på sin side publisert en ny søkbar slektsbok:Slekten VINJU fra Ringsaker. Av Leif Midthaug http://www.wangensteen.net/For de av dere som ikke er kjent i Ringsaker er det lett å gå seg vill i gardsnavn. Mange grender har gårder med samme navn.Det er to garder med navn Vinju. En ligger på Veldre. Den er hovedsaken for denne debatten.Den andre som da blir omhandlet i Lars Ove sin publisering er Vinju i Ringsak, altså hovedsognet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Thor Bøhmer

Ei Anne Oudensdatter ble gift med Syver Olsen Lene. Jeg har sett enkelte slektstavler på nettet si at hun kan være datter på Vinju i Veldre, men i denne debatten har vi ikke berørt dette og det blir vel ikke lett å finne henne i noen kilder som peker mot opphavet? Født ca 1650? Hun hadde minst to barn. Ouden som tok over midtre Leine (Lene) og Johanne som ble gift til Haug nede i Brumunddal (Veldre) (ikke Haug i Brumund). Dersom Anne var fra Vinju, så var søsteren gift til Granerud og broren Mikkel Oudensen se ovenfor gift med Sissel Hågensdatter Tokstad.Det kunne være greit å avklare hennes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Thor Bøhmer

Det kunne være interessant å ta opp igjen denne debatten. Johanne Børges- eller Børresdatter nevnt i innlegg 1. Er det noen som har tanker om henne? Er det noen mulighet for at hun kunne være søster av brukeren på Flisaker? Oluf Børressen fra Sveinhaug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Hans Myhre: Lenger oppe har du kommentert skifte på Vinju. Da levet Johanne Børresdatter fortsatt. Kan en tenke seg at dette skiftet omfatter begge ektepartnere eller var det et senere skigte etter Johanne Børresdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.