Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#80440] Nes Hedm: Lars Larsen Svennerud g.m. Berte Syversdtr.

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Lars Larsen Svennerud g.m. Berte Syversdtr. eier nedre Bråten i Vardal 1845-58. Lars kalles Svennerud ved kjøp. Disse er trolig fra Nes. Søker fødselsår, fødested og dødsår, samt barn med fødselsår. Ser ikke ut som de fikk barn i Vardal, heller ingen konfirmert før 1854.

Gjest Berit Knudsen

Har funnet dette på FS så jeg håper det er rette personer. Alt i Vardal. Barn: Gunnild Sophie 13/10-3/11 1850 - Johanne 29/10-12/12 1852 - Mathias 3/3-19/4 1857 - Edvard 10/7-14/8 1859 og Lisa 6/3-24/4 1864. Foreldrene Lars Larsen og Berte Maria Syversdatter ble gift 7/7 1850.

Gjest Geir Thorud

Hei.Takk skal du ha, men jeg har allerede kikket på dette paret som døper barn i Vardal, men de får barn på Sætereie og Skarkerudeie og da stemmer det dårlig at de eier en gård i samme periode.Dessuten har jeg funnet mer, dvs Gårdbruker Lars Larsen Bråten dør 26 okt 1854 - 62 år gammel. Det er fra Lars og Bertes bo som skifteretten selger i 1858. MULIGENS er det kona som dør 1856 på Stokkeeie - 67 år.Panteregister Nedre Bråten [url="http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=13764&uid=ny&idx_side=-347>LenkeMen, det er mulig at Svennerud - slik det står i bygdeboka - er feil. Panteboka ved kjøp 1845 finnes her

Gjest Geir Thorud

Jeg har fått hjelp av Terje Tandsether til å tolke panteboka 1845 og han leser Lars Larsen Qvernerud af Redalen. I 1865 bor bla. sønnen Andreas Petersen på Qværnrud i Redalen, og ved hans dåp i Biri 1851 oppgis Qvernerud af Skøyen som bosted. Dette stemmer altså med paret på Skøyeneie i forrige innlegg.Da gjenstår å lete etter dette paret i kirkebøkene for Ringsaker (dvs i Redalen).Svennerud kan sannsynligvis avskrives i denne sammenheng.

Gjest Geir Thorud

Du er på riktig spor. Dattera Ingeborg konfirmeres 1835 se (6). Gifter seg 1841 m. Lars Eriksen Skøyen 1812- (f. Ringsakereie) på Amundrudeie, NB nedre Bråten NB, Slettumseie og nedre Stokkeeie. De er på nedre Stokke eie når mora Berte dør der 1856. Amundrud i Redalen, resten av eiene i Vardal.Lars Larsen er trolig på øvre Strandbakke-eie (Redalen) i 1801, Berte er trolig født på Skårstadeie (Vardal) 1789- på Skikkelstad 1801. Hvis dette stemmer er begges slekt kjent LANGT bakover.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.